menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

مهمترين دلايل استفاده از چت و بلوتوث

نتايج تحقيقات جديد بين جوانان 15 تا 29 سال شهر تهران نشان مي دهد کسب شادماني، غلبه بر تنهايي، مهيج بودن و پيدا کردن دوست مهترين انگيزه‌هاي جوانان پايتخت براي استفاده از بلوتوث و چت است.

به نوشته رسالت، نتايج يک پژوهش انجام شده با جامعه آماري 800 نفر در ميان جوانان مناطق مختلف شهر تهران با موضوع بلوتوث و چت توسط وزارت ورزش و جوانان نشان مي‌دهد که 43/4 درصد پاسخگويان علاقه کم و خيلي کم به بلوتوث دارند، اما 19 درصد از پاسخگويان علاقه زياد به بلوتوث دارند و 27 درصد در حد متوسط از بلوتوث استفاده مي کنند.

ميزان سواد و تحصيلات افراد در اين تحقيق شامل 36/8 درصد ديپلم، 23 درصد زير ديپلم تا مقطع ابتدايي و 35/1 درصد بالاي ديپلم تا سطح دکترا هستند. همچنين 24/1 درصد پاسخگويان شاغل، 18/4 درصد دانش آموز ، 21/7 درصد دانشجو، 9.5 درصد خانه‌دار و 6/5 درصد بيکار هستند. نتايج اين تحقيق که در بين 800 نفر از جوانان 15 تا 29 سال که 49 درصد آنها را مردان و 45 درصد آنها را زنان تشکيل مي دهد نشان مي دهد: ميزان علاقه به بلوتوث بازي در افراد کم سن و سال نسبت به افراد با سن بالاتر بيشتر است. ضمن آنکه علاقه افراد مجرد نسبت به افراد متاهل و بدون همسر در موضوع بلوتوث بيسيار بيشتر است.

بلوتوث

جوانان همجنس بيشترين استفاده کنندگان بلوتوث هستند

بلوتوث در ميان 28 درصد جوانان از طريق دوستان همجنس، 21/5 درصد بين افراد فاميل و آشنايان، 19 درصد افراد خانواده و 10 درصد دوستان غيرهمجنس رد و بدل مي شود. دو درصد از مخاطباني با افراد ناشناس بلوتوث بازي مي کنند. کسب نشاط و شادماني، غلبه بر تنهايي و سرگرمي و مهيج بودن از انگيزه هاي اصلي بلوتوث بازي است. پنج درصد مخاطبان اين تحقيق انگيزه خود را از بلوتوث بازي، اذيت ديگران عنوان کردند. همچنين بيشترين مکاني که افراد اقدام به ارسال و يا دريافت بلوتوث مي کنند، به ترتيب داخل خانه (28 درصد)، ميهماني ها (25/5 درصد) و اماکن عمومي (13/5 درصد) است.

موسيقي، کليپ و جوک بيشترين بلوتوث هاي ارسالي جوانان تهراني

ارسال و دريافت موسيقي و کليپهاي روز با موضوعات جوک و طنز، عشقي و عاطفي، هنري و ورزشي بيشترين موضوعاتي است که بين طرفداران بلوتوث، رد و بدل مي شود به طوريکه که 23/5 درصد موسيقي و کليپ‌هاي روز را براي يکديگر ارسال مي کنند، جوک و طنز هم 21/5 درصد، عشقي و عاطفي 16/4 درصد، هنري 8/9 درصد و ورزشي 7/4 درصد در رده هاي دوم تا پنجم است.يکي از سئوالات اين تحقيق ميداني درباره ميزان موافقت جوانان براي روشن کردن بلوتوث به منظور دريافت پيام افراد ناشناس بود که تحقيقات نشان مي دهد: 64/2 درصد پاسخگويان تمايل خيلي کم، 9/1 درصد ميزان تمايل زياد و خيلي زياد و 12/3 درصد تمايل در حد متوسط براي روشن کردن بلوتوث داشته اند.

35 درصد افراد از بلوتوث استفاده نادرست مي کنند

يافته هاي اين تحقيق نشان مي دهد که 35/5 درصد پاسخگويان معتقدند از بلوتوث استفاده نادرستي مي شود، 62/1 درصد هم مخالف اين موضوع هستند که بلوتوث بازي سبب تقويت دوستيها مي شود. 63/5 درصد بلوتوث بازي را سبب هدر رفتن زمان مي دانند، 64/7 درصد نيز استفاده از بلوتوث را سبب اختلال در امنيت فردي و 59/2 درصد آن را سبب بي ارزش شدن اصول ديني و مذهبي مي‌دانند.

27 درصد از استفاده کنندگان اينترنت چت مي کنند

در اين تحقيق همچنين دلايل استفاده از اينترنت و چت ميان جوانان نيز بررسي شده است. نتايج نشان مي‌دهد 56/1 درصد از جوانان از اينترنت استفاده مي کنند که از ميان آنها 27/8 درصد هنگام استفاده از اينترنت چت مي کنند. ضمن آنکه ميزان چت کردن در بين مردها به شکل معناداري بيش از زنان است.در اين پژوهش ميزان استفاده از چت در بين مذهبي‌ها يا جوانان مذهبي به طرز معناداري کمتر بوده است. 23/7 درصد از پاسخگويان علاقه زياد و خيلي زياد، 42 درصد علاقه کم و 10/7 درصد علاقه متوسطي به چت کردن دارند.

12 درصد افراد در چت خود را با نام مستعار معرفي مي کنند

در ميان افرادي که چت مي کنند نيز سرگرمي، پيدا کردن دوست، غلبه بر تنهايي و مهيج بودن فضاي چت بيشترين دلايل و انگيزه است. اين در حالي است که 12/7 درصد خود را با نام واقعي و 14 درصد خود را با نام مستعار در چت معرفي مي کنند.نتايج اين تحقيق درباره کاربردهاي چت نشان مي دهد: 53 درصد از پاسخگويان معتقدند در محيط چت اطلاعات غلط سياسي تبادل مي‌شود، 76درصد چت را فضايي مناسب براي کاريابي مي‌دانند، 58 درصد معتقدند چت سبب افزايش دانش و معلومات مي شود و 68/8 درصد معتقدند معتقدند محيط چت زمينه ارتباط با جنس مخالف را برقرار مي کند. 64/9 درصد نيز چت را سبب رهايي از تنهايي مي دانند، 75/5 درصد معتقدند چت باعث گسترش شبکه روابط انسان ها مي شود،

65 درصد چت را عاملي براي آگاهي جوانان از مسائل جنسي دانسته و 73/5 درصد آن را داراي اثار مخرب براي روح و روان جوانان و 57 درصد نيز چت را وسيله اي براي پر کردن اوقات فراغت جوانان مي دانند.

پيشنهادها و راهکارها

محققان اين پيمايش پيشنهاد داده اند با توجه به گستردگي ارتباطات مجازي و تاثيرگذاري اين نوع ارتباطات در تغييرات اجتماعي و نوع تفکرات جوانان بهتر است سرمايه هاي اجتماعي و ارتباطات در ميان جوانان به روشهاي مختلف از قبيل مشارکت دادن آنها در امور مربوط به خود، گسترش فعاليت‌هاي کلي و گروهي تقويت شود تا روابط مجازي جوانان کاهش يابد.همچنين ارائه آموزشهاي لازم به خانواده، آموزش نحوه صحيح استفاده از تکنولوژيهاي ارتباطي، دروني کردن ارزشهاي ديني و اخلاقيات، ترويج فرهنگ مطالعه و بازنمايي الگوهاي مثبت از ديگر راهکارهاي پيشنهادي در اين تحقيق است.

تابناک

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر