menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

عکس طنز مهدی پاسگر

مهدی پاسگر : در تمامی شاخه‌های عکاسی رگه‌هایی از طنز مشاهده می شود

عکاسان فکر کنند که موضوع طنز را فقط در قالب عکاسی مستند میتوان دید در حالی که اگر با نگاه خاصی به اطراف خود نگاه کنیم در تمامی شاخه‌های عکاسی نیز می توان رگه‌هایی از طنز را مشاهده کرد.

مهدی پاسگر متولد ١٣۵٢ است و فعالیت عکاسی را بصورت جدی از سال ٨۶ اغاز کرده و عضو فدراسیون بین المللی هنر عکاسی فرانسه و عضو افتخاری موسسه توسعه هنرهای تجسمی معاصر است. وی به مدت ٢ سال رئیس هیت مدیره و هم اکنون نیز مدیرعامل انجمن عکاسان نگاه است. مدت ٧سال هست که مجموعه ای را با عنوان چهره های پنهان در زمینه ( فرم ) در طبیعت بکر مناطق مختلف ایران عکاسی می کند و تا به حال نیز سه نمایشگاه انفرادی در گالری بهزاد و خانه عکاسان و گالری اندیشه با همین عنوان و موضوع داشته است.

مهدی پاسگر (عکاس مستند و طبیعت)//طنز بنا به تعریف، دسته بندی خاص خودش را دارد از جمله طنز سیاسی، اجتماعی، فلسفی و مذهبی و غیره… . از نظر نحوه ارائه نیز در قالب طنز شنیداری، دیداری، نوشتاری، تصویری و غیره می باشد که در اینجا هدف، بیشتر طنز تصویری (عکس) می باشد و مواردی که اینجانب به عنوان عکاس با آن برخورد کرده ام وجالب توجه می باشد، بدین قرار است:

طنز می تواند طنز تلخ باشد، یعنی در نگاه اول با یک موضوع یا سوژه برخورد می‌کنیم که جالب و یا خنده دار هست، اما بعد از اینکه جنبه خنده آن برای بیننده عادی می شود، معنی و مفهوم تلخ آن که معمولاً آسیب‌های اجتماعی، مشکلات اقتصادی و… می باشد، نمایان می شود.

عکس طنز مهدی پاسگر

شخصی که نام طنزپرداز را روی خود گذاشته است، نباید متنی بنویسید، شعری بگوید و یا عکسی بگیرد که از طنز فاخر فاصله بگیرد، و به آن آسیب بزند. البته مشکلات مالی که دراین حوزه وجود دارد گاهاً باعث چنین کاری می‌شود و طنز پرداز را وادار می کند تا به سراغ موضوعاتی بروند که صرفاً برای حس خنده و شادی در بیننده خلق می‌شود و هیچ پیام و معنایی را در خود ندارند.

حال در این زمینه وجود نهادهایی که مشکلات این طنزپردازان را بشناسند و در جهت رفع آن ها برنامه ریزی کنند بیش از پیش لازم است.

شاید خیلی از عکاسان فکر کنند که عکاسی طنز فقط در قالب عکاسی مستند ساری و جاری است در حالی که اگر با نگاه خاصی به اطراف خود نگاه کنیم در تمامی شاخه‌های عکاسی نیز می توان رگه‌هایی از طنز را مشاهده کرد.

بنده به عنوان عکاسی که در زمینۀ طبیعت فعالیت دارم، سعی کردم تا با نگاهی خاص به اطرافم، فرم‌هایی را از دل طبیعت استخراج کنم که به شکل چهره ای خاص شباهت دارند. این مجموعه عکس با عنوان چهره‌های پنهان به مدت ٨ سال است که کار جمع آوری آن انجام شده و موضوع این آثار فرم وبه بیانی ساده به تصویر کشیدن شکل‌هایی هست که در طبیعت وجود دارد ولی دیدن آنها به نگاهی عمیق و دقیق نیازمند است و تاکنون نیز عکس‌های جالب و طنز گونه ای از طبیعت را ثبت کردم که نمونه‌هایی از آن را خدمت شما ارائه می نمایم.

این مجموعه ها با تأکید بر بخشی از سنگ، صخره ، چوب، درخت و استلاکمیت و استلاکتیت غارها، بعد از جدا سازی و ثبت، نشانه ای از تصویر و یا در واقعه صورت انسان، حیوانات و یا موجودات خیالی می باشد.
منبع : مرکز محافل و جشنواره های حوزه ی هنری

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر