menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

امید مهدی‌ نژاد

مهدی نژاد : جلسات متعدد شعر‌ خوانی طنز، برای طنز‌پردازان فایده‌ای ندارد

امروز شاهد برگزاری جلسات متعدد شعر‌ خوانی طنز هستیم که شاید برای مخاطبان جذاب باشد، اما برای طنز‌پردازان فایده‌ای ندارد.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران – مریم محمدی؛ امید مهدی‌نژاد، شاعر، نویسنده و طنز‌پرداز معاصر در سال 1358 در تهران متولد شد. نخستین شعر‌هایش را در سال 81 از طریق مطبوعات منتشر کرد. اولین‌بار طنز نوشته‌های مهدی‌نژاد در ماهنامه سوره منتشر شد. او همچنین طنز‌نویسی خود را در روزنامه جام‌ جم، هفته‌نامه پنجره و دو هفته‌نامه آینده سازان ادامه داد.

از او کتاب‌هایی چون «چای دورنگ»، «آدم باشیم»، «چگونه بازیگر شویم»، «کتاب سوم»، «وقایع اختلافیه» منتشر شده است.

امید مهدی نژاد

گفتگوی کوتاه ما با این شاعر و نویسنده طنز‌پرداز را می‌خوانید:

آقای مهدی‌نژاد، لطفاً از نحوه ورودتان به عرصه ادبیات بگید.

حضورم در عرصه ادبیات از اوایل دهه 80 بود، کار خود را با مطبوعات شروع کردم، در ماهنامه سوره صحفه طنزی را می‌نوشتم، در روزنامه همشهری هم فعالیت می‌کردم، نوشته‌های طنز خود را آنجا منتشر می‌کردم.

در عرصه نشر کتاب چطور؟

در حال حاضر حدود 20 جلد کتاب از من منتشر شده، که هم مجموعه شعر است و هم نثر طنز ادبی، معمولاً آثار من جمع‌آوری و باز نشری است از نوشته‌های مطبوعاتی‌ام.

نویسنده‌ها مختصات و نگاه خاصی به زندگی دارند؟

با مردم عادی چندان تفاوتی ندارند، فقط به واسطه نوع فعالیت فرهنگی و ادبی خاصی که دارند، نگاهشان به مسائل اجتماعی کمی حساس‌تر و دقیق‌تر است.

امروز شاهد برگزاری جلسات شعر‌خوانی طنز به کرات هستیم، نظر شما در این باره چیست؟

بله، قدیمی‌ترین جلسه‌ای که در این مورد تشکیل می‌شود «حلقه رندان» در حوزه هنری است که البته بنا به دلایلی امروز خیلی کم رونق شده است. اصولاً هر برنامه‌ای که از نظر کمی افزایش داشته باشد، از نظر کیفیت افت می‌کند.

من به شخصه معتقدم برگزاری این جلسات شاید برای مخاطبان جذاب باشد، اما برای طنز‌پردازان فایده‌ای را ندارد. در این جلسات کمتر نقد اشعار صورت می‌گیرد.

چرا شما زبان طنز را برای بیان آنچه می‌خواهید بگویید انتخاب کردید؟

خب، طنز یک نگاه نقد دارد، برای بیان آنچه می‌خواهیم بگوییم یک راهکار خوبه، انتقاد از مسائل اجتماعی گاه با زبان طنز راحت‌تر از بیان با زبان صریح و جدی است.

شما برای بیان حرفها‌یتان در کتاب‌های طنز دچار مشکل شدید؟

مشکل که نه، اما خب در برخی موارد با برخی ممیزی‌ها و یا انتظار برای چاپ کتاب مواجه شدم، به هر حال از سختی‌های کار ماست.

توصیه شما به جوانان علاقه‌مند به طنز‌نویسی چیست؟

من خودم سعی کردم تا آثار همه طنز‌پردازان این چند سال اخیر را بخوانم، به نظرم یکی از بهترین آثار در حوزه طنز آثار ابو‌الفضل زرویی نصر‌آباد است، انتشارات نیستان چند کتاب او را به چاپ رسانده و به نظرم مطالعه آنها برای علاقه‌مندان عرصه طنز بسیار موثر است.

در چند سال اخیر برنامه‌ای با عنوان «قند پهلو» از تلویزیون پخش می‌شود. ارزیابی شما از این نوع برنامه‌ها چیست؟

نفس ورود شعر طنز و جایگاه پیدا کردن آن در رسانه‌ ملی اتفاق مبارکی است، اما نقدی که وارد می‌دانم این است که فرم و شکل اجرای این برنامه تغییری نکرده، بهتر است برای جذابیت بیشتر و تأثیر‌گذاری بهتر بر مخاطب تغییراتی در آن شکل بگیرد، اما در کل این برنامه در جایگاه پیدا کردن شعر طنز در جامعه مؤثر است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر