menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

نهمین جشنواره طنز سوره1

مهدی تنگستانی : مرز تشخیص میان طنز فاخر و طنز سخیف مشخص نیست

مهدی تنگستانی معتقد است؛ تجربه روانشناختی ثابت کرده اگر بیان مشکلات با زبان طنز و به صورت غیر مستقیم گفته شود توجه مسئولان را بیشتر جلب می کند.

به گزارش شیرین طنز، مهدی تنگستانی نفر دوم بخش فیلم کوتاه هشتمین جشنواره طنز سوره در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری در خصوص موضوع فیلم کوتاه “گناوه من پاریس” بیان داشت: این فیلم کوتاه نسخۀ فیلم بلندی با این عنوان است و بیشتر نقد اجتماعی است. فیلم من نگاهی انتقادی نسبت به وضعیت زیستی و اجتماعی شهر گناوه دارد و سعی می کند تا با توجه به نقیضه گویی‌، مقایسه ای را با شهر پاریس داشته باشد.

وی ادامه داد: شاید بیان یک مشکل در جامعه اگر با زبان خبری و انتقادی باشد خیلی بر روی مسئولان امر تأثیر گذار نباشد در صورتی که تجربه روانشناختی ثابت کرده است اگر بیان همین مشکلات با زبان طنز و به صورت غیر مستقیم گفته شود توجه مسئولان را می تواند به خود بیشتر معطوف سازد.

وی با اشاره به اینکه در مقایسه با سال‌های گذشته فضای نقد بیشتری در میان جامعه فرهنگی و هنری وجود دارد، خاطر نشان کرد: همواره هنرمندان سعی دارند تا در میان کارهای خود نگاه انتقادی نسبت به جامعه داشته باشند و دراین میان بهترین زبانی که می تواند به بیان این مشکلات بپردازد، زبان طنز است و جشنواره هایی که با موضوع طنز وجود دارند، بهترین گزینه برای مطرح شدن این اتتقادهای اجتماعی هنرمندان به شمار می روند.

نهمین جشنواره طنز سوره1

تنگستانی دراین زمینه خاطر نشان کرد: هنرمند باید متوجه باشند که بیان هر موضوعی را نمی توان در قالب طنز قرار داد و بعضی وقت ها لودگی و طنزهای سخیف آن چنان در کارهای هنری ما وجود دارد که مرز تشخیص میان طنز فاخر با یک طنز سخیف مشخص نیست.

این فیلمساز تصریح کرد: بعضی وقت‌ها شوخی‌هایی در فیلم‌ها دیده می‌شود که هیچ فکری پشت آن نیست. شاید نبود خلاقیت در میان فیلمسازان ما این مشکل را بوجود می‌آورد و باید سعی کرد تا با برگزاری کلاس های آموزشی از وقوع این موارد جلوگیری کرد.

وی افزود: متأسفانه با وجود این همه سینماگر موفقی که داریم باید گفت چرا نتوانستیم وودی آلن را در سینمای دنیا داشته باشیم و خیلی در عرصه طنز موفق ظاهر شویم.

این برگزیده هشتمین جشنواره طنز سوره، حوزه هنری را به عنوان متولی در این خصوص نیازمند توجه جدی تری به این هنر دانست و بیان داشت: جشنواره طنز سوره یک نمونه موفقی در تولید طنز فاخر است و باید دفتر طنز حوزه هنری با افزایش شعب خود در استان های کشوربه پرورش هنرمندان طنز پرداز مشغول شود و در شناسایی هنرمندان فعال در این خصوص همت گمارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: بسیاری از طنزپردازان بومی باعث تقویت زبان محلی شده اند. مثلا در منطقه گناوه نقدهای اجتماعی که در اشعار ایرج شمسی زاده وجود دارد باعث شده است تا زبان محلی آن منطقه حفظ شود ومردم با زبان نقد اجتماعی وی آشنا شوند و در این زمینه ارگانی مثل حوزه هنری باید از این افراد استفاده کند و به جریان سازی آن کمک کند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر