menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

مقایسه چند اثر کمدی مهران مدیری

سیروس مقدم، محمد حسین لطیفی و مهران مدیری در همه این سال ها در رأس هرم بهترین کارگردان های تلویزیونی بودند، در این پرونده مروری داریم بر کارنامه آنها. قضاوت درباره میزان موفقیت آنها با شما.

در تلویزیون کارگردان موفق کم نبوده اما کم بوده اند کارگردانانی که خط موفقیت را بگیرند و بیایند تا جایی که اسمشان بر کاری که می سازند بچربد. سیروس مقدم، محمد حسین لطیفی و مهران مدیری از جمله کارگردان هایی هستندکه حضوری مستمر و موفق در تلویزیون داشته اندو حتی اگر کاری ضعیف ساخته باشند باز هم در کانون توجه ها قرار گرفته اند. مقدم امسال سری دوم پایتخت را روی آنتن داشت، چندی پیش بچه های نسبتا بد را و این روزها مشغول آماده سازی سری سوم پایتخت برای پخش در ایام نوروز است.

سیروس مقدم

از لطیفی ماه رمضان دودکش پخش شد و ماه محرم زمانی برای عاشقی. حکایت مدیری متفاوت از این دو است. او سال 88 بعد از مرد دو هزار چهره در اوج موفقیت به شبکه نمایش خانگی رفت و حالا در این مدیوم سریال هایش را می سازد. بهانه پرونده هفت صبح مقایسه کمی و کیفی آثار این سه کارگردان در بازه هشت ساله یعنی از سال 85 تا 92 است.

لابد می پرسید چرا این چند سال و چرا دیگران در این نمودار نیستند؟ کمبود صفحه. اگر حجم صفحه گنجایش داشت هم تعداد سال ها بیشتر می شد و هم تعداد کارگردان ها. البته ماجرا درباره کارگردانی مثل قاسم جعفری که چند اثر پرمخاطب مثل غریبانه، کمکم کن و خط قرمز را ساخته متفاوت است چون او از یک دوره به بعد نوار حضور و موفقیت تلویزیونی اش پاره شد. در باکس دوم این پرونده هم مروری داشته ایم بر کارنامه رضا عطاران، سعید آقاخانی و حسین سهیلی زاده. این گزارشی است از وضعیت متفاوت سه سلطان تلویزیون.

مهران مدیری – Mehran Modiri

– تعداد آثار تلویزونی: 16

– تعداد آثار سینمایی: ندارد

– تعداد آثار شبکه نمایش خانگی: 4

– تنوع ژانر: مدیری فقط سریال های کمدی ساخته که همگی رگه های پررنگ اجتماعی داشته اند.

– سریال مناسبتی: فرار بزرگ، مرد هزار چهره و مرد دو هزار چهره سریال های نوروزی مدیری هستند.

– موفق ترین سریال: مرد هزار چهره/ قهوه تلخ

مهران مدیری (2)

سلطان کمدی

«کاش او به تلویزیون» بازگردد. این جمله ترجیع بند گفته های هواداران مهران مدیری است که نوروز 93، غیبتش از تلویزیون پنج ساله می شود. خود مدیری هم می داند که شهرت و محبوبیتش را از سریال های کمدی اش وام گرفته و شاید مترصد زمان مناسب برای حضور دوباره در این مدیوم باشد. او بعد از کارگردانی «پرواز 57»، برگ برنده اش را با «ساعت خوش» روکرد و توانست در فضای رسمی آن سال ها، پیش رو باشد. ترکش این پیشگامی او و ساعت خوشی ها را خیلی زود زخمی کرداما مدیری خود را از مخمصه نجات داد و گام به گام پیش آمد و هر بار در قالب کاراکتری جدید و به واسطه ارتباط چشم توی چشم با مخاطبان، تبدیل به مجری – بازیگری کاریزماتیک شد و با نوع کارنامه اش، سبک خاصی از کمدی را به نام خود ثبت کرد.

باغ مظفر

مهران مدیری بعد از «شب های برره» فارغ از همه حواشی و ممیزی های آن، در این سال سراغ سریال کمدی دیگری رفت. این بار اما خبری از دکورهای سنگین و فضای انتزاعی برره و آدم های خیالی اش نبود. «باغ مظفر» فضایی محدودتر داشت و اولین نشانه های علاقه مدیری به شوخی به تاریخ را می شد. در آن دید. سوژه سریال دو خانواده بازمانده از عصر قجر بودند که هنوز در حال و هوای آن دوران به سر می برند. این سریال هم چندکاراکتر جدید داشت که «قل مراد» با بازی رضا شفیعی جم خیلی زود محبوب شد و «ها» گفتن هایش به زبان روزمره مردم آمد. مدیری در این سال فصل دوم سریال را با نام «گنج مظفر» را هم ساخت که البته راه به آنتن نیافت.

مهران مدیری

دایره زنگی/ همیشه پای یک زن …

مهران مدیری بارها اعلام کرده بود که بعد از چند کار سنگین احتیاج به استراحت دارد. برای همین ترجیح می دهد از حال و هوای کارگردانی و وظایف سنگین هدایت گروه، فاصله بگیرد. سال 86 او بعد از پنج سال دوری به پرده سینما بازگشت. او این بار محبوب تر از قبل بود و انتظارها از او زیاد. «همیشه پای یک زن در میان است» ساخته کمال تبریزی و «دایره زنگی» به کارگردانی پریسا بخت آور دو پروژه سینمایی اودر این سال بودند. خودش همکاری با تبریزی را تجربه شیرینی عنوان کرد اما دل خوشی از حضور جلوی دوربین بخت آور نداشت. عجیب آنکه مردم هیبت او با آن مار دور گردن و سیگار برگ گوشه لب و تزهای آنتی زن هایش را چندان دوست نداشتند و کاراکتر ساده و معمولی اش در «دایره زنگی» را بیشتر پسندیده اند.

مرد هزار چهره

مهران مدیری بعد از یک سال فاصله از کارگردانی، با بهترین اثرش به تلویزیون بازگشت. «مرد هزار چهره» اوج پختگی مدیری، برادران قاسمخانی و گروه بازیگرانش بود. او به خوبی و به قاعده از ایده مرکزی سریال (حمایت و کم شانسی مسعود شصت چی) استفاده کرد و با قراردادنش در موقعیت های مختلف، اثری به یادماندنی خلق کرد. سریال صدای اعتراض خیلی ها را درآورد و حتی بخش هایی از آن حذف شد اما محصول نهایی محبوب ترین سریال نوروز 87 و کارنامه مدیری شد. بعد از آن مدیری خیلی زود سراغ شبکه نمایش خانگی رفت و تصمیم گرفت سریالی کمدی با موضوعات اجتماعی در این مدیوم بسازد. این اتفاق در سکوت خبری انجام شد و دو سال بعد با انتشار غیرقانونی یکی از آیتم های آن یعنی شوخی با ماهواره کلی سر و صدا به پا کرد.

مرد دو هزار چهره

مدیری سرخوش از موفقیت مرد هزار چهره، سراغ شبکه نمایش خانگی رفت تا در این مدیوم سریال جدیدش را بسازد. خیلی زود اما با پیشنهاد ساخت مرد دو هزار چهره مواجه شد برای همین ترجیح داد بار دیگر سراغ مسعود شصت چی برود واین بار او را در موقعیت های دیگر قرار دهد. انتظارها از مدیری بالا بود و به رغم ویژگی های بارز این سریال، خیلی ها از آن راضی نشدند تا مرد دو هزار چهره در سایه مردهزار چهره قرار گیرد. جالب آنکه حجم اعتراض های سریال نسبت به سری قبل کمتر شد. با همه اینها باز هم سریال طرفداران پر و پا قرص خود را داشت و البته توانست رضایت مدیران شبکه سه را هم فراهم کند. توافق برای ساخت «قهوه تلخ» گویاترین نشانه رضایت از مدیری بودکه البته در ادامه اتفاقات دیگری رخ داد.

قهوه تلخ

مدیری حالا در اوج است و به شدت محبوب. تلویزیون روی «قهوه تلخ» حساب ویژه ای باز کرده اما اختلافات تهیه کنندگان با مسئولان شبکه سه بر سر مسائل مالی، باعث می شود سریال از شبکه نمایش خانگی سردرآورد. همزمان با آن، رقیبی به نام «قلب یخی» در کنار مدیری قرار داشت اما این سریال با همه ستارگانش خیلی زود مغلوب شد. مدیری با وعده دادن جوایز چشمگیر و یک خواهش ساده، به طرز عجیبی هم جلوی کپی سریالش را گرفت و هم سود زیادی عاید تهیه کنندگان آن کرد. «قهوه تلخ» بی حاشیه نبود؛ اما مردم بی توجه به حواشی منتظر قسمت جدید بودند. این سریال خیلی زود گل کرد و تبدیل به یکی از آثار محبوب مدیری شد. کاراکترهای بابا شاه و بابا اتی در کنار دیگر سیاستمداران احمق دوره ای نامعلوم، محبوبیتی فراوان به دست آوردند.

قهوه تلخ

قهوه تلخ

این سال برای مدیری چندان خوش یمن نبود. تیغ سانسور وزارت ارشاد وقت بر «قهوه تلخ» آغازی شد بر حاشیه های بی شمار این سریال. بعد از ممیزی، مدیری نتوانست قسمت جدید را سر پا نگه دارد و در ادامه حاشیه های ریز و درشت پخش نامنظم سریال موجب قهر مخاطبان با او شد. در پایان مجموعه بیست و پنجم مدیری از مردم خواست که تا یک ماه دیگر منتظری سری جدید با حال و هوای تازه باشند.

اما پس از گذشت چند ماه وعده او عملی نشد و نسخه قاچاق مجموعه 26بار به بازار آمد. بدقولی در دادن جایزه و بی سرانجام ماندن پایان «قهوه تلخ» لطمه شدیدی به محبوبیت و موفقیت مدیری وارد کرد. او در این سال سری هم به سینما زد و در انیمیشن «تهران 1500» بهرام عظیمی و «پل چوبی» مهدی کرم پور بازی کرد.

ویلای من

سال 91 هم رسید اما «قهوه تلخ» به فرجام مورد نظر سازندگان نرسید. او بعد از مدت ها سکوت، در آستانه توزیع سریال جدیدش یعنی «ویلای من» ویدئویی منتشر و توضیحات مفصلی درباره اتفاقات «قهوه تلخ» بیان کرد. او قول داد سریال جدید را تمام و کمال به پایان برساند و شخصا تضمین جوایز را برعهده گرفت.

تلاش این کمدین در «ویلای من» جواب نداد و او نتوانست اثری همپای کارهای قبلی اش بسازد. در این سریال بود که جای خالی برادران قاسمخانی در مقام نویسندگان سریال بیش از پیش به چشم آمد. مدیری در این سال در فصل سوم «قلب یخی» سامان مقدم هم بازی کرد. این سریال هم به خاطر بدقولی سازندگان، مایه اعتبار مدیری که نشد، شکستی دیگر برای او بود.

شوخی کردم

نیمه اول سال 92 سریال «کنج مظفر» بعد از هفت سال وارد شبکه نمایش خانگی شد. این سریال ادامه «باغ مظفر» بود که مدیری آن را در همان حال و هوا ساخت و به نوعی حکم آشتی دوباره این کمدین با هواداران را داشت. سریال بی سر و صدا آمد و آرام تمام شد. مدیری خودش هم از آن گذشت و در عوض تمام حواسش را معطوف به «شوخی کردم» کرده تا از این طریق آشتی تمام عیار با مخاطبان داشته باشد. او بازیگرانی که در 20 سال اخیر با او همکاری داشته اند را دور هم جمع کرده و با دست گذاشتن روی سوژه های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی آیتم هایی به سبک و سیاق «ساعت خوش» ساخته است. فعلا که دیدگاه ها متنوع و متضاد است و برای محک دوباره محبوبیت او باید منتظر ماه های آینده باشیم. مدیری کار سختی در پیش دارد.

شوخی کردم

برترین ها

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر