menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

ککا مو نمی خوام شهید بشم

معرفی کتاب طنز دفاع مقدس “کُکا مو نمی‌خوام شهید بشم!”

کتاب «کُکا مو نمی‌خوام شهید بشم!» خاطراتی از شهید داریوش باقری کاهکش از شهدای آبادانی است که مرگ را به بازی می‌گرفت.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، ۵ مهر سالروز شکسته شدن حصر آبادان در عملیات «ثامن‌الائمه» است. به این بهانه نگاهی به خاطرات یکی از شهدای آبادانی کرده‌ایم.

داریوش باقری کاهکش شهید گمنام آبادانی است که کتاب «کُکا مو نمی‌خوام شهید بشم!» سعی در معرفی شخصیت این شهید دارد، این کتاب به همت ستاره عرفانی‌راد جمع آوری شده است.

وی در مقدمه کتاب به سختی گردآوری کتاب به علت کهولت سن اعضای خانواده وی اشاره می‌کند. «روزی که اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خوزستان بنا به درخواست خانواده سردار شهید داریوش باقری کاهکش مرا برای نوشتن کتابی درباره این شهید بزرگوار فراخواند، باخودم فکر کردم درباره شخصی به این گمنامی چه باید بنویسم؟ گمان می‌بردم چکیده مصاحبه‌هایم، حداکثر بیست صفحه باشد!»

اما نویسنده در ادامه متوجه می‌شود که با چه شخصیت عجیبی مواجه شده که همه همرزمان وی وقتی خاطره‌ای از او تعریف می‌کردند صدای خنده‌هایشان از آن چه که باید فراتر می‌رفت!

این کتاب در سه بخش تنظیم شده است بخش نخست اشاره‌ای به زندگی و خصوصیات خلقی و رفتاری شهید دارد، ولی بخش دوم به بیان خاطراتی کوتاه از همرزمان شهید پرداخته است که اغلب این خاطرات با چاشنی طنز آمیخته است. و در قسمت سوم عکس‌های از نویسنده کتاب گردآوری شده است.

کتاب به صورت روایی تنظیم شده است و گردآورنده هیچ دخل و تصرفی در کتاب نداشته است روایت‌های کتاب اغلب از همرزمان شهید است و تنها فقط خواهر شهید در بیان روایت‌ها سهیم هست. این روایت‌ها طوری چینش شده‌اند که شما از هر روایت که شروع به خواندن کنید، می‌توانید با شهید آشنا شوید. ضرباهنگ روایت‌ها چنان سریع است که سریعا جذب این کتاب و شخصیت آن می‌شوید.

نویسنده برای معرفی برخی اماکن و اشخاص موجود در متن کتاب از ارجاع به پاورقی استفاده کرده است که این پاورقی‌ها اطلاعات خوبی را در اختیار خواننده قرار می‌دهد. او همچنین سعی کرده پاورقی‌ها کوتاه و در عین حال کامل باشند.

در این کتاب چون فقط خواهر شهید می‌توانست در مورد وی صحبت کند، اطلاعات کمی از زندگی شخصی او وجود دارد اما در حوزه رزم و دفاع اطلاعات بسیار خوبی از شهید گردآوری شده است.

مفهوم و معنای انتخاب عنوان «کُکا مو نمی‌خوام شهید بشم» برای این روایت‌ها به شوخ طبعی این شهید اشاره دارد به طوری که در خاطرات کوتاه و طنز آمیز به این موضوع اشاره شده است، در این خاطرات بارها بیان شده که شهید با بیان طنز می‌گفت «برادرا بیان غیبت کنیم تا شهید نشیم!»،«یالله بچه‌ها سفره غیبت رو پهن کنید»، «یالله بچه‌ها غیبتی چیزی دارید بسم الله .. حالا موقع رفتنه! نریم شهید شیم! غیبت کنید که گناه نگهمون می‌داره!»

این کتاب در ۱۹۹ صفحه توسط انتشارات سرو دانا به مرحله چاپ دوم رسیده و تاکنون ۵۰۰۰ نسخه از آن منتشر شده است.

انتهای پیام/

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر