menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

بازخوانی چرند و پرند

معرفی کتاب طنز “بازخوانی چرند و پرند”

در این کتاب علاوه بر پرداختن به ابعاد زندگی و آثار دهخدا، بخش اصلی کتاب مربوط است به دهخدا و نقد و بررسی سلسله مقاله‌های «چرند و پرند» وی، که بیش از یک سده از انتشار آن‌ها می‌گذرد.

«بازخوانی چرند و پرند» دهخدا، صرفاً یک بازبینی و بازنشر ساده این اثر استاد مسلم زبان و ادبیات فارسی نیست. که اگر چنین بود، ما با یک پژوهش اجتماعی تمام عیار روبرو نبودیم. درودیان در این اثر، نگاه محققانه‌ای به شگردها و روش‌های علی‌اکبر دهخدا در نگارش اثر معروفش انداخته است. او تلاش می‌کند تا «چرند و پرند» را از منظر جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی و روش ادبی بررسی کند که همین دسته‌بندی را در کتاب خود به خوبی تفکیک کرده است. نگارنده این کتاب، نیک می‌داند که ابتدا باید بلندای فکری و غنای ادبی دهخدا را در پیشگاه مخاطبش آشکار کند. بنابراین، خلاصه‌ای از حیات‌نامه این شاعر و نثرنویس را فصل نخست کتاب خود قرار می‌دهد و سپس درصدد معرفی شیوه‌ها، روش‌ها و شگردهای دهخدا در چرند و پرند برمی‌آید.

بازخوانی چرند و پرند

درودیان که در مسیر شناخت دهخدا، قلم‌زنی کارکشته و پژوهنده‌ای سختکوش نشان داده و آثار دیگری نیز درباره این بزرگمرد عرصه ادب پارسی روانه جهان نشر کرده است، در فصل دیگری از کتاب، دلایل عامه‌پسندی «چرند و پرند» را مطرح کرده و آن، فصل «زبان کوچه در چرند و پرند» است. در ادامه درودیان، مسئله مهمی از پژوهش خود را به نگره‌های دهخدا نسبت به زن معطوف می‌کند؛ آنجا که ساده‌دلی زنان ایرانی و برخوردهای ناهنجار مردان با زنان، توأمان موجب گریستن و خندیدن مخاطب می‌شود و….

شناسنامه کتاب :

نویسنده : ولی الله درودیان

ناشر : سوره مهر

تاریخ نشر: تیر ۱۳۸۸

تعداد صفحات: ۱۳۶

قطع: رقعی

شابک: ۹۷۸-۹۶۴-۵۰۶-۷۰۵-۰

نوبت چاپ: اول

قیمت: ۲۱,۰۰۰ ریال

شمارگان: ۲۵۰۰

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر