menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

کتاب شاگرد تنبل و آثارش

معرفی کتاب «شاگرد تنبل و آثارش»، پژوهشی درباره مرتضی فرجیان

کتاب«شاگرد تنبل و آثارش» که پژوهشی درباره زندگی و آثار زنده یاد مرتضی فرجیان طنز پرداز و سردبیر نشریات طنزی مانند فکاهیون، خورجین، گل آقا، توفیق و… از جمله آثاری است که نمی توان بدون درنگ از کنار آن عبور کرد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری تسنیم- کامران شرفشاهی، دکتر محمدباقرنجف زاده بار فروش نویسنده، پژوهشگر، روزنامه نگار و استاد دانشگاه بی گمان در شمار یکی از فعال‌ترین چهره‌های نام آشنای عرصه فرهنگ و ادب روزگار ماست که در طی چندین دهه حضوری پویا و موثر از خود به نمایش گذاشته و بی اغراق کارنامه پربار او در این زمینه گواه این مدعاست.

آثار متعدد و متنوعی که تاکنون از نجف زاده چاپ و منتشر شده است بیانگر این واقعیت است که او علیرغم آنکه با ناملایمات فراوانی دست به گریبان بوده اما هیچ گاه این موانع نتوانسته عزم او را در مسیر تحقیق و آفرینش آثار تازه به ایستایی و سکون بکشانند.

فهرست بلند بالایی از کتابهایی که نام دکتر نجف زاده پیشانی آنها حک شده است حکایت از عشق وافر و تعهد تحسین برانگیزی دارد که به راستی شایان تقدیر و تکریم است و ذکر این نکته نیز در همین جا لازم به نظر می رسد که لیست مفصلی نیز از کتابها و آثار آماده چاپ ایشان نباید فراموش کرد که هم اکنون در نوبت چاپ به سر می برد و قطعاً در آینده نزدیک چاپ و در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت.

یکی از خصوصیات جناب دکتر نجف زاده ارتباط صمیمانه با اصحاب قلم است و به واسطه همین ارتباط دوستانه بخشی از آثار ایشان مربوط به معرفی و شخصیت و آثار برخی از فرهیختگان و نامداران عرصه ی ادبیات و فرهنگ ای دوران است.

یکی از ویژگی های این آثار بی نظیر یا کم نظیر بودن آنهاست. یعنی در خصوص آن شخصیت یا موضوع کتابی به رشته تحریر در نیامده و یا اگر نمونه ای وجود دارد به قوت و اهمیت و جامعیت اثر ایشان نیست.

ازسوی دیگر به لحاظ ارتباط نزدیک دوستانه در آثار دکتر محمد باقر نجف زاده شاهد بیان زوایایی از زندگی شخصیت های برجسته فرهنگی هستیم که حاصل رفاقت های دیرینه است و از این حیث نیز می توان رتبه خاصی برای این گونه آثار قایل شد.

کتاب«شاگرد تنبل و آثارش» که پژوهشی درباره زندگی و آثار زنده یاد مرتضی فرجیان طنز پرداز و سردبیر نشریات طنزی مانند فکاهیون، خورجین، گل آقا، توفیق و… از جمله آثاری است که نمی توان بدون درنگ از کنار آن عبور کرد.

این کتاب در۳۱۱صفحه توسط انتشارات فکر بکر و با حمایت حوزه هنری خراسان رضوی چاپ و منتشر شده است. مروری دارد به شخصیت، زندگانی و آثار مرتضی فرجیان، و در کنار این موضوع بخشی نیز به ارایه دیدگاههای دوستان اهل قلم فرجیان درباره او اختصاص یافته است. نامدارانی مانند: احمدرضا احمدی، ابوالقاسم حالت، ابوالفضل زرویی نصرآباد، منوچهر احترامی، جهانگیر پارساخو، بهاء الدین خرمشاهی، کیومرث صابری فومنی(گل آقا) ، عمران صلاحی، محمدحاجی حسینی، ابراهیم صهبا، فریبا شادمهر، بهروز قطبی، محمدعلی گویا، فرانک ظریفی، شهید رحیمی (عربانی)، و……

بخشی از کتاب نیز شامل گزیده ای از آثار نظم و نثر مرحوم فرجیان است که یقیناً انتخاب این آثار از بین انبوه آثار قلمی ایشان کار چندان سهل و آسانی نبوده است.

عنوان کتاب برگرفته از بیتی از روانشاد فرجیان است:

چو من هرکس که شد « شاگرد تنبل»

ز دســت امتــحان دارد دو صـــد داد

که البته اشاره به تخلص یا یکی از نامهای مستعار فرجیان عزیز دارد.

این کتاب علاوه بر آنکه یادمانی برای شادروان فرجیان محسوب می شود، منبع ارزنده و معتبری است برای کسانی که قصد مطالعه و تحقیق در قلمرو طنز معاصر کشورمان دارند و خبر خوش دیگر در این مورد اینکه جناب نجف زاده با جدیت تمام مشغول نگارش و تالیف مجموعه ای از زندگانی و آثار طنزسرایان و طنزنویسان معاصر به همین شیوه هستند که چند جلد آن از این مجموعه که بزودی چاپ و منتشر خواهد شد.

ناگفته نیز نماند که پیش از این کتاب، شاهد انتشار کتاب طنزسرایان ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی در سه جلد (نشربنیاد۱۳۷۰) از ایشان بودیم که پس از نایاب شدن مجدداً از سوی انتشارات طنین قلم و حوزه هنری خراسان رضوی در دو جلد چاپ و روانه بازاز کتاب شده است و این کتاب نیز در زمره ی بهترین منابع پیرامون تاریخ ادبیات طنز می باشد.

در خاتمه ضمن عرض خسته نباشید به محضر استاد نجف زاده به انتشار آثار گرانبهاتری از این خواهیم نشست.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر