menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

پدرم درآمد

معرفی مجموعه شعر فرانو «پدرم درآمد» اثر محمد رضایی از زبان اکبر اکسیر

معرفی مجموعه شعر فرانو «پدرم درآمد» / محمد رضایی / نشر شانی / ۱۳۹۵
از شما متشکر نیستم، سپاسگزارم!

اکبر اکسیر :
طنز، تبسم حاصل از تفکر است. حرکات و کلمات غیرمترقبه‌ای که بر اثر یک سری عکس‌العمل‌های خاص در مرکز‌اندیشه انسان هوشمند منجر به خنده می‌شود. هر خنده‌ای حاصل طنز نیست. خنده‌ای که بر اثر قلقک صادر می‌گردد، یک خنده مکانیکی است که در نقاط حساس بدن ایجاد می‌شود و ربطی به طنزپردازان طنز ترسیمی و نمایشی یا مکتوب و شفاهی ندارد.

تعریف شعر فرانو :

در شعر فرانو، آنچه مورد توجه است، نوعی از طنز وحشی است که اغلب در شیوه غافلگیری به‌طور غیرمترقبه و ناگهانی روی می‌دهد و آن حاصل روابط پارادوکسیکال و متناقص نماست و از مهندسی سوژه در فینال شعر اتفاق می‌افتد و مخاطب غافلگیر می‌شود و از فرط جدیت به طنز خاص می‌رسد. طنزی که با لحن معصومانه و کودکانه در افشای حقایق پنهان موفق است.
طنز فرانو برای توسعه لبخند آمده، نه برای زوال عقل. تلنگری است از سر تفکر بر آنچه که از کنارشان بی‌تفاوت رد شده‌ایم؛ مثل ویرانی عظیم محیط‌زیست در مسیری که آبادانی‌اش نام نهاده‌ایم. شاعر فرانو، کارمند شعر نیست و برای ترویج شعر پرسنلی نمی‌کوشد. او ادامه راه رندان عافیت‌سوز است که شلنگ‌انداز و پایکوبان از سر دنیا گذشته است. اگر پیامش نارساست، اگر در فرم و زبان و نحو کلمات، مشکل دارد، بر او ببخشایید که نو کار است و هنوز به پختگی نرسیده است. هدف این شعر، عزل لودکی از طنز معاصر است و سلطنت‌اندیشه عالی انسانی در شعر امروز.
شعری است که به مردم می‌اندیشد و به رستگاری انسان معاصر و آرزویش جهانی عاری از جنگ و ریاکاری است. شاعران زیادی در این ۱۵ سالگی شعر فرانو، خود را به جامعه ادبی ایران معرفی کرده‌اند که یک سر و گردن از شاعران صنف فتوکپی و دلبرکان متخصص چشم و ابروی یار هزار ساله بالاترند. باید صبور بود و تشویق‌شان کرد.

محمد رضایی

یکی از این عزیزان فرانویی، «محمدرضایی» است که نشر فعال و پر اقبال «شانی» مجموعه شعر فرانویی این شاعر را چاپ و منتشر کرده است؛ آنهم در گروه شعر فرانو. رضایی از راهیان جدی طنز اصفهان است و شعرهای طنزش از هوشمندی خاصی برخوردارند. او صیاد لحظه‌های ناب در سوژه‌های عالی انسانی است.
از اصحاب هنر کافه رادیو و نیمکت در اصفهان است. کانون گرم هنرمندان نوآور و مبتکر از تمام رشته‌ها. کافه رادیوی اصفهان، یک کافه معمولی نیست. مجمع شریف هنر و شعر و ابتکار است. مدیریت هنرمندانه کافه رادیو در رشد و معرفی و کشف هنرمندان جوان اصفهان، گاه موثر‌تر از سازمان‌های فرهنگی عریض و طویل عمل کرده‌است که امیدواریم مورد حمایت شهرداری اصفهان قرار گیرد.

پدرم درآمد

«پدرم درآمد» مجموعه‌ا‌ی از‌اندیشه‌های طنزآمیز محمدرضایی است که در سوژ‌ه‌های عالی به محیط‌زیست و معضلات انسان شهرنشین توجه خاص دارد. رضایی در اصفهان طنزخیز، نماینده نوعی خاص از تبسم و تفکر است. به‌دو نمونه از شعرهای رضایی دعوتید:

تازه = کویر خشک است کویر تنهاست/ کویر با نمک است/ کویر شعر طنز طبیعت ماست
خلیج فارس = برای احترام به زبان فارسی/ از شما متشکر نیستم/ سپاسگزارم.
محمدجان، درود بر شما!…
منبع : روزنامه اطلاعات ۱۸ آبان ۹۵

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر