menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

سومین دو سالانه کارتون کتاب

مشارکت ۷۴ کشور در سومین دوسالانه بین المللی کارتون کتاب

برگزیدگان سومین دوسالانه بین المللی کارتون کتاب با حضور جمعی از کارتونیست ها و مسئولان نهاد کتابخانه عمومی کشور معرفی شدند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار فرهنگی ایرنا، در آیین اختتامیه سومین دوسالانه بین المللی کارتون کتاب که اکنون در خانه هنرمندان است دارکو در جویچ از مونته نگرو و سامان ترابی و اکبر تراب پور به ترتیب رتبه اول تا سوم را کسب کردند.

آجیم کراسنیکی از کوزوو، مجمیر میهاتوف از کرواسی و جابر اسدی، عاطفه یاریان، احسان گنجی. شایسته تقدیر شدند.

بر اساس این گزارش، جایزه نفر اول علاوه بر لوح تقدیر و تندیس دوسالانه، دو هزار دلار، نفر دوم ۱۵۰۰ و نفر سوم ۱۰۰۰ دلار است.

شایستگان تقدیر نیز علاوه بر لوح و تندیس، مبلغ ۵۰۰ دلار دریافت کردند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا در این مراسم علاوه بر مسئولان نهاد کتابخانه های عمومی کشور، مجید رجبی معمار مدیر عامل خانه هنرمندان و جمعی از کارتونیست ها حضور دارند.

سومین دو سالانه کارتون کتاب

** مشارکت ۷۴ کشور در دوسالانه
دبیر سومین دوسالانه بین المللی کارتون کتاب با بیان اینکه ۷۴ کشور در این دوسالانه شرکت کردند، گفت: سه هزار و ۱۳۰ اثر از ۷۶۸ هنرمند جهان به دبیرخانه ارسال شد.
سید مسعود شجاعی طباطبایی افزود: از آنجا که اهمیت موضوع کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه به عنوان یک ضرورت غیرقابل انکار در جامعه مطرح است، از همه ابزارهای ممکن باید در تحقق و تقویت این موضوع بهره برد.
وی ادامه داد: کارتون یکی از مهمترین ابزارهایی است که می تواند در ترویج فرهنگ مطالعه بسیار تاثیرگذار باشد زیرا دارای یک زبان تصویری قابل فهم برای همه مخاطبان در سراسر دنیا است.
شجاعی طباطبایی اضافه کرد: در این دوره تعداد شرکت کنندگان افزایش چشمگیر داشت به طوری که فقط ۴۲ هنرمند چینی در این مسابقه شرکت کردند که نسبت به دوره قبل این تعداد بیش از دو برابر بود.
دبیر سومین دوسالانه بین المللی کارتون کتاب افزود: یکی از اتفاقاتی که بطور جدی آن را دنبال می کنیم، این است که کارتون کتاب به سمت مردمی شدن برود، بطوری که بتوان آثاری از این دست را در گالری ها، فضای تبلیغات ترمینال ها، فرودگاه به نمایش گذاشت.
وی خاطر نشان کرد: بیشترین تعداد آثار در این دوره متعلق به هنرمندان ایرانی بود و پس از آن ترکیه، اندونزی و چین بیشترین مشارکت را داشتند.

** تلاش همه مسئولان برای ترویج مطالعه و کتابخوانی
مدیر عامل خانه هنرمندان نیز در این آیین موضوع کتاب و کتابخوانی را مهم دانست و گفت: فعالیت های زیادی در این عرصه در خانه هنرمندان طی سال جاری انجام شد، بطوری که هفت نشست یکشنبه های کتاب هنر در این مکان برگزار شد.
مجید رجبی معمار، با بیان اینکه ۱۲ نشست تخصصی با موضوعات نقد، بررسی و تحلیل کتاب در خانه هنرمندان برگزار شده، اظهار کرد: تاکنون ۱۵ جلسه رونمایی کتاب در خانه هنرمندان برگزار شده که اخرین آنها کتاب طنزی نوشته لوریس چکناواریان بود.
وی ادامه داد: همه اندیشمندان، صاحب نظران و مسئولان موظف هستند تلاش کنند تا مردم به ویژه جوانان به خواندن و مطالعه ترغیب شود زیرا خواندن کتاب دریچه ای است که با کمترین هزینه مخاطب را با تجربیات نویسنده همراه و بهره مند می کند.
رجبی معمار اضافه کرد: اگر آثار دریافتی از کارتون کتاب ها در اختیار خانه هنرمندان قرار بگیرد می توان با به نمایش گذاشتن آنها با زبانی شیرین و شیوا، مفاهیم و محتوا را به مخاطبان منتقل کرد.

** دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این آیین به ویژگی معماگونه کاریکاتور و کارتون اشاره کرد و گفت: این دو هیچ حد و مرزی در تخیل و تصویر ندارند زیرا می توانند هر چیزی را به تصویر کشند به گونه ای که اندام های انسان را بزرگتر و کوچکتر از اندازه واقعی آن ترسیم کنند.
علیرضا مختارپور افزود: کارتون و کاریکاتور می تواند بر اشیا و رنگ ها ارزش گذاری کند بنابراین کارتونیست در بیان احساس و افکار با محدودیت روبرو نیست هرچند موفقیت هنرمند ارتباط مستقیم با سطح معرفت و آگاهی و چیره دستی او دارد.
به گفته وی، کارتون شباهت زیادی با شعر دارد و از آنجا که شعر قدمتی زیاد در ادبیات و تاریخ معرفت دارد، می توان گفت، شعر مایه اصلی کارتون است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، رونمایی از کتاب جشنواره، پخش کلیپ و تیزر جشنواره، قرایت بیانیه هیات داوران و تقدیر از داوران و هیات انتخاب آثار از دیگر برنامه های اختتامیه سومین دوسالانه بین المللی کارتون کتاب بود.
خبرنگار: پروین اروجی**انتشار دهنده: جواد دهقانی

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر