menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

مهرداد صدقی

مروری بر کتاب طنز «مغز نوشته‌های یک نوزاد» صدقی

صدقی در کتاب «مغز نوشته‌های یک نوزاد»،‌ نه تنها ادعا کرده که زبان بچه‌ها را می‌فهمد بلکه مغز و ذهنشان را هم خوانده است.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری فارس، مهناز سعید حسینی: بچه‌ها قبل از اینکه زبان باز کنند، راه ارتباطی ضعیفی با دنیای بزرگترها دارند و با گریه همه حرف‌هایشان را به بقیه می‌فهمانند البته اگر بزرگترها حرفشان را بفهمند! برای همین است که معمولا بزرگترها حرف توی دهان بچه‌ها می‌گذارند و سعی می‌کنند گریه‌هایشان را تفسیر کنند و بگویند حرف بچه‌های بی‌زبان را می‌فهمند.

یکی از کسانی که اخیرا حسابی پایش را در کفش بچه‌ها کرده و حسابی حرف در دهان این زبان بسته‌ها گذاشته،‌ مهرداد صدقی است؛ نویسنده و طنز پرداز خوش ذوق کشورمان که پیش از این با آب نبات هل دار و میرزا ربات و مغز نوشته‌های یک جنین و … خوش درخشیده است.

صدقی در کتاب «مغز نوشته‌های یک نوزاد» که اخیرا انتشارات چرخ و فلک آن را منتشر کرده است،‌ نه تنها ادعا کرده که زبان بچه‌ها را می‌فهمد بلکه مغز و ذهنشان را هم خوانده و از زبان آنها با بزرگترها صحبت کرده و سعی کرده کمی از شکاف عمیق بین نسلی را با این کتاب پر کند.

خرید کتاب مغز نوشته های یک نوزاد اثر مهرداد صدقی از دیجی کالا

کتاب، با تفکرات نوزاد از لحظه تولد شروع می‌شود:

«چون شنیده بودم که در دنیای واقعی باید کلی آمپول بخورم، کلی مشق بنویسم،‌ کلی کار کنم و تازه زورکی هم باید به سربازی بروم، توی شکم مامان مخفی شده بود و نمی‌خواستم به دنیا بیایم؛ اما یک پرستار زرنگ با دستگاه جایم را پیدا کرد و به زور مرا از مخفیگاهم کشید بیرون…
خب حالا که مرا پیدا کردید لااقل یک لباس بدهید بپوشم!»
بعد مغز نوشته‌ها سراغ لحظه‌های ابتدایی نوزاد در بیمارستان می‌رود،‌ بین کلی نوزاد که همه به زبان مادری گریه می‌کنند و منتظرند وزنشان کنند و اتفاقا این نوزاد پیشنهاد شگفت انگیزی برای به دست آوردن وزن خودش دارد. بعد همه نوزادان منتظر مامان خودشان هستند تا ببینند مامان چه کسی از همه بهتر و خوشگل تر است!

مغزنوشته های یک نوزاد

و این نوزاد همه چیز را از زاویه دید خودش می‌بیند و تفسیر می‌کند:
«یک پرستار با ماژیک رویم پایم نوشته و در رفته. چون نمی‌توانم بخوانم چه نوشته، خیلی ناراحتم و بی اختیار گریه می‌کنم…
افسردگی بعد از زایمان که می‌گویند،‌ همین است؟»
ماجرای مغز نوشته‌ها با فکرهایی درباره جیغ زدن بچه‌ها و شنای بچه قورباغه و سور تولد ادامه پیدا می‌کند. بعد هم ذهن این نوزاد درگیر مسائلی چون خدمات پس از فروش و اضافه وزن و خنده‌های معنا دار و نظریه‌های فلسفی و حرف‌های پدر و مادرش می‌شود.

البته مغز این نوزاد پر از استعدادهای خارق العاده است. مثلا فکر می‌کند شاعری بالفطره است و برای همین از خودش شعرهایی هم سر هم می‌کند:

«بعضی از شاعرها ادعا می‌کنند از زمان نوزادی و حتی وقتی که توی شکم مادرشان بوده‌اند، قریحه شاعری داشته‌اند. حالا که این طور است من هم همین طور. اصلا چه کسی می‌گوید یک نی نی نمی‌تواند شعر بگوید؟

این هم بخشی از شعر تازه یک غنچه نو شکفته:

عاقبت یک شب

در شبی به درازای قد یک بابا

و بلندای جیغ یک مامان

بر می‌دارم کوله بارم را

و همچون کوهنوردان برعکس

و یا میمون و شاید هم خرس کوالا

به آرامی پایی می‌آیم از گهواره خود…»

جشن امضای مغز نوشته مهرداد صدقی

به هر حال کتاب مغز نوشته‌های یک نوزاد با هر آنچه که آقای نویسنده در دهان یک نوزاد گذاشته و با فکرهای خنده‌دار یک کودک، می‌تواند برای بزرگترها و به خصوص پدران و مادرانی که با بچه‌های کوچک سرو کار دارند، لحظه‌های خوشی را رقم بزند و تصویرگری های جذاب کتاب توسط لاله ضیایی به همواره نوشته‌های خلاقانه مهرداد صدقی کتاب خوب و خواندنی را برای مخاطبان و علاقه مندان طنز به ارمغان آورده است.

انتشارات چرخ و فلک این کتاب را در ۸۰ صفحه با قیمت ۵۵۰۰ تومان منتشر کرده است. علاقه مندان برای تهیه این کتاب می‌توانند با شماره تلفن ۶۶۴۹۳۳۴۸ تماس بگیرند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر