menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

حوزه هنری

مروری بر جشنواره‌ها و برنامه‌های مهم حوزه هنری در سال ۱۳۹۳

در سال ۱۳۹۳ حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، نشست‌های تخصصی، جشنواره ها، نمایشگاه ها و جلسات متعددی را برگزار کرد.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران موجب ‌شد علاوه بر آن که ساختارهای سیاسی جامعه دستخوش تحول و دگرگونی قرار گیرد، زیر‌ساخت‌های فرهنگی و هنری جامعه نیز دچار تحولات شگرفی شود و متناسب با این تغییرات، نسل تازه‌ای از هنرمندان ظهور و بروز یافتند. شاید بتوان اولین هسته مربوط به تشکیل حوزه‌ هنری را در سال ۱۳۵۷ جست و جو کرد. آن زمان که هسته‌های ابتدایی حوزه متشکل از جمعی از هنرمندان جوان آن روزگار حول مقام معظم رهبری گرد آمده بودند و به دنبال ایجاد و احیای نهضت فرهنگی اسلام بودند.
از آن تاریخ تاکنون، حوزه هنری در گذر زمان به اهدافی که بر آن بنا شده پایبند بوده و در دوره های مختلف دستاوردهای گوناگونی در این زمینه داشته است. از اوایل سال ۱۳۸۹ نیز که محسن مومنی شریف مسئولیت راهبری این نهاد بزرگ هنری برآمده از انقلاب را بر عهده گرفت، بر ایجاد یک سازمان متفاوت و متعالی در سطوح ملی، منطقه ای و جهانی و تاکید بر تعالی انسان و احیای باورهای دینی در جامعه تلاش شد.
در سال ۱۳۹۳ نیز حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، در راستای همین اهداف و برنامه‌ها، نشست‌های تخصصی، جشنواره ها، نمایشگاه ها و جلساتی برگزار کرد که در ادامه، مهم ترین نشست‌ها و جشنواره‌های ملی و بین‌المللی را مرور می کنیم.

محفل قول و غزل

محفل قول و غزل
این برنامه که شنبه اول هر ماه در حوزه هنری برگزار شده و مخاطبان خودش را در بین اقشار فرهیخته و اهل شعر و ادب دارد، از برنامه هایی است که تاکنون شاعران، نویسندگان و علاقه مندان هنر و ادبیات بسیاری را به حوزه هنری کشانده است. محفل قول و غزل در سال ۹۳ با برنامه‌های مناسبتی، رونمایی از کتاب، دعوت از اهالی موسیقی و شاعران سرشناس و جوان، محلی بود برای گردهمایی دوستداران شعر و ادب متعهد و انقلابی.

شب شعر طنز در حلقه رندان

شب شعر طنز در حلقه رندان

در حلقه رندان
«در حلقه رندان» نخستین و همچنان معتبرترین شب شعر طنز کشور است که به همت ابوالفضل زرویی نصرآباد که اولین مدیر دفتر طنز حوزه هنری بود، برپا شد. اولین برنامه حلقه رندان در مردادماه ۱۳۸۰ برگزار شد و اینک ۹ سال است که پیوسته یا باوقفه برگزار شده است. ایجاد فضایی فرهنگی برای ارائه آثار طنزآمیز، کشف و پرورش استعدادهای جوان در زمینه طنز، حمایت و هدایت طنزپردازان جوان در جهت ارتقای سطح دانش تخصصی طنز، از اهداف دفتر طنز در راه‌اندازی شب‌های شعر طنز «در حلقه رندان» بوده است.
این اتفاق ادبی، در نظر دارد طنز را در ساحت های مختلف ارزشی، اعتقادی، اجتماعی با رویکرد طنز سالم و به دور از هجو و توهین به اقوام، ارزش ها، جنسیت ها و مقدسات ارائه دهد. از برآیند چنین جریان ادبی می توان به مطرح شدن طنزپردازان و ایجاد جایگاه مناسب برای ایشان در سطح رسانه های دیداری و شنیداری اشاره کرد که مجموعه برنامه طنز قندپهلو از این دست به شمار می آید. «در حلقه رندان» در آخرین یک شنبه هر ماه برگزار می‌شود.

شب خاطره
پنج شنبه اول هر ماه، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی میزبان کسانی می شود که تاریخ شفاهی روزهای حماسه آفرین انقلاب و دفاع مقدس هستند. رزمندگان، جانبازان، خانواده شهدا، سیاستمداران، اهالی هنر و ادبیات و … در «شب خاطره» به بیان خاطراتی می پردازند که در هیچ یک از حافظه های مکتوب تاریخ این مرز و بوم ثبت نشده است.
تاکنون دویست و بیست و پنج برنامه از شب خاطره برگزار شده که این از نگاه متعهدانه برگزارکنندگان این مجموعه به مدیریت آقای قدمی حکایت دارد. از دستاوردهای این برنامه پرمخاطب، فارغ از تبیین و بازگویی وقایع روزهای انقلاب و جنگ تحمیلی، می توان به ترغیب خاطره گویان برای بیان خاطراتشان به صورت مکتوب، رواج فرهنگ خاطره نویسی و توجه به حقیقت تاریخ از زبان شاهدان عینی آن اشاره کرد.

دگر خند dِgَr khَnd

دگر خند dِgَr khَnd

دگرخند
همواره جایگاه نشست تخصصی در قالب طنز از منظر کارشناسان و نویسندگان این عرصه خالی بوده است. در سلسله نشست های دگرخند، این خلاء به درستی شناسایی شده و با دعوت از صاحب نظران این عرصه در کنار طنزپردازان پیش کسوت و جوان، تلاش می شود در این زمینه گام های مثبتی برداشته شود. جایگاه طنز در کشور، چالش های پیش روی طنز در آثار مکتوب، رویکردهای طنز سالم، بررسی طنز دفاع مقدس و انقلاب اسلامی، جایگاه طنز مکتوب در نشریات و رسانه ها و مواردی هستند که تاکنون در نشست های متعدد «دگرخند» به بحث و بررسی گذاشته شده اند که بی شک در آینده طنزنویسی کشور مثمرثمر خواهد بود. تاکنون هشتاد «دگرخند» برگزار شده است.

سلسله نشست های پژوهشی هنر و ادبیات عاشورا
نشست های پژوهشی دفتر هنر و ادبیات عاشورایی هر ماه یک بار با حضور اساتید ادبیات و سینما و کارشناسان خبره در سالن مهر حوزه هنری با موضوع عاشورا برگزار شده است. این نشست ها با تاکید بر ظرفیت بالا و عمیق واقعه عاشورا و لزوم بهره گرفتن از آن در ابعاد گوناگون اجتماعی، فرهنگی و هنری برگزار شده و با حضور پژوهشگران ادبیات عاشورایی به بررسی ظرفیت های این واقعه عظیم و پیوند آن با هنر پرداخته است.
پیوند سینما، ادبیات، موسیقی، هنرهای نمایشی، هنرهای تجسمی و عاشورا و بررسی ظرفیت های مغفول مانده این حوزه، از مباحثی است که در این نشست ها مورد تاکید قرار گرفته و در آینده نیز بررسی خواهد شد.

جشنواره شعر و داستان جوان سوره
این جشنواره که در بخش های داستان کوتاه بزرگسال، داستان کوتاه کودک و نوجوان، شعر کودک و نوجوان، شعر نو (نیمایی و آزاد)، شعر کلاسیک و ترانه و سرود برگزار می شود، اکنون به پله سیزدهم رسیده است. اختتامیه دوازدهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره، دوشنبه ۲ تیرماه ۱۳۹۳ در کرمان برگزار شد و اکنون رقابت برای دوره بعدی این مسابقه ادبی شروع شده است.
حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در راستای تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی با هدف کشف و پرورش استعدادهای جوان هنرمند، تاکنون دوازده دوره از جشنواره شعر و داستان جوان سوره را برگزار کرده و آثاری که حول محورهای ارزش‌های دینی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بوده اند از این جشنواره حاصل شده اند.

کبوتران مسجد دوردست
«کبوتران مسجد دوردست» نام برنامه ای است که با همت دفتر ادبیات بیداری مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری برگزار می شود. این برنامه تاکنون با محوریت تاثیر اندیشه مقاومت بر ادبیات و هنر ایران و دیگر کشورها، میزبان چهره های شاخص ادبیات و هنر مقاومت، خانواده شهیدان سرشناسی چون شهید نواب صفوی و مبارزان و فعالان انقلابی بوده است.

همایش غزه تنها نیست حوزه هنری

غزه تنها نیست
روز اول مرداد سال ۱۳۹۳ بود که با تشدید حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی و تحریم ها علیه مردم بی گناه غزه، هنرمندان، نویسندگان، فیلم سازان و مسئولان فرهنگی و هنری کشورمان، به دعوت و فراخوان حوزه هنری، در تالار اندیشه گرد هم آمدند تا با این حضور نمادین، حمایتشان را از مظلومان فلسطین اعلام کنند.
در این همایش چهره های سرشناسی چون نرگس آبیار، الهام چرخنده، رضا میرکریمی، محمدرضا سنگری، مصطفی رحماندوست، علی موسوی گرمارودی، یوسفعلی میرشکاک، علیرضا قزوه، حسام الدین آشنا، یدالله وفاداری، جمال شورجه، عبدالحمید قدیریان و … حاضر شدند تا با این مردم مظلوم اعلام همبستگی کنند.

1مکتب خانه طنز

مکتب خانه‌ طنز
در کنار شب شعرها و نشست های نقد و بررسی طنز در حوزه هنری، فضایی هم برای آموزش طنزنویسی اختصاص داده شده است. کارگاه هایی که با عنوان «مکتب خانه طنز» برگزار می شوند، فضایی هستند برای آموزش و نقد آثار طنز با حضور علاقه مندان و پیش کسوتان این عرصه. در این جلسات که مدیریت آن را رضا ساکی بر عهده دارد، تاکنون طنزپردازانی از جمله ناصر فیض، اسماعیل امینی، جلال سمیعی، شهرام شکیبا، صابر قدیمی و … حضور یافته و نکات آموزشی را برای علاقه مندان این عرصه مطرح کرده‌اند. تاکنون ۱۷ جلسه از این کارگاه آموزشی طنز برگزار شده است.

هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره

طنز سوره
حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره را با هدف کشف، جذب و پرورش استعدادهای جوان، ترویج و معرفی طنز فاخر برگزار کرد. این جشنواره که شامل شعر، نثر، مقاله، داستان کوتاه، نمایش، عکس، فیلم کوتاه و استندآپ کمدی برگزار شد، دو بخش آزاد و ویژه (الگوی خانواده ایرانی – اسلامی و ایران ۱۴۰۴) بود. این جشنواره مورد استقبال بسیاری واقع شد و از جشنواره‌های معتبر طنز کشور محسوب می‌شود.

باران غدیر
امسال پنجمین دوره همایش بین‌المللی «باران غدیر» در حوزه هنری برگزار شد. این همایش سالانه در ایام مبارک عید غدیر خم و با محوریت شناسایی و گرامیداشت ادیبان و هنرمندان غیرمسلمان و یا مسلمان غیرشیعه – که به رسالت غدیر و اهل بیت نبوت و طهارت (ع) خدمت کرده‌اند – برگزار می‌شود. این همایش بین المللی از مهم ترین اقداماتی است که در راستای تحکیم وحدت مذاهب شکل گرفته و پیروان مذاهب مختلف را حول محور شخصیت امام علی (ع) پیوند می دهد.
در همایشی که از ۱۵ تا ۱۹ مهرماه سال ۱۳۹۳ در شهرهای تهران، قم، مشهد و شیراز برگزار شد، در کنار حضور حجت الاسلام والمسلمین خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدرضا زائری دبیر علمی همایش باران غدیر و… نویسندگان، شعرا و ادبایی از کشورهای لبنان، تاجیکستان، هندوستان، ترکیه و پاکستان حضور داشتند و از سه کتاب «معرفی جرج جرداق»، «حماسه حسین» اثر جرج شکور، شاعر معاصر لبنان و کتاب «عهد جدید» با موضوع ادبیات میان دینی رونمایی شد.

عصر سوره
چهارمین جشنواره عصر سوره نیز در سال ۱۳۹۳ برگزار شد. شعار این دوره جشنواره عصر سوره، کرامت خانواده ایرانی اسلامی با ایمان، اخلاق و خردورزی بود و آثار حوزه هنری نیز نقش و جایگاه خانواده را در این جشنواره به نمایش گذاشتند. نمایشگاه عکس و هنرهای تجسمی، نمایش فیلم، اجرای تئاتر، برگزاری کنسرت موسیقی و … از برنامه‌هایی بود که برای چهارمین جشنواره عصر سوره تدارک دیده شده بود. در این جشنواره فضایی فراهم می‌شود تا مخاطبان در حوزه هنری حضور پیدا کنند و این فرصت، زمان خوبی است تا عرضه کنندگان محصولات فرهنگی مرتبط نیز حاضر باشند، بنابراین برپایی نمایشگاه کتاب و نوشت‌افزار حوزه سبک زندگی نیز در عصر سوره تدارک دیده شده بود.

جشنواره تئاتر سوره ماه
حوزه هنری انقلاب اسلامی در راستای تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی و با هدف کشف و پرورش استعدادهای جوانان هنرمند، بیست وسومین جشنواره سراسری تئاتر «سوره ماه» را با شعار «معنویت، اندیشه و هنر» و در دو بخش اصلی و تجربه های جوان برگزار کرد. این جشنواره، مورد استقبال اهالی تئاتر به ویژه هنرمندان شهرستانی قرار گرفته و در دوره‌های مختلفی که برگزار می‌شود به یکی از مهم ترین جشنواره‌های تئاتری کشور تبدیل شده که آثار درخشانی نیز ارائه کرده و به نمایش عموم می‌گذارد.

دومین جایزه ادبی طاهره صفارزاده
دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری، در سال ۱۳۹۳، دومین دوره جایزه ادبی – علمی شاعر، محقق، مترجم و قرآن‌پژوه برجسته معاصر «دکتر طاهره صفارزاده» همراه با انتخاب، معرفی و تقدیر از «بانوی برگزیده فرهنگ» را برگزار کرد. همچنین در این مراسم، از تمبر یادبود و دو جلد کتاب «در ستایش بیداری» برگزیده اشعار و کتاب شناختنامه دکتر صفارزاده که هر دوی آن ها به همت رضا اسماعیلی منتشر شده‌اند رونمایی ‌شد.

رندان تشنه لب

رندان تشنه لب
«رندان تشنه لب» یکی از برنامه‌های پرمخاطب دفتر طنز است که این دفتر از محرم سال ۱۳۸۲ اقدام به برگزاری آن کرده است. هر ساله اجرای تعزیه و حضور مداحان برجسته کشور، فضای روحانی خاصی به این مراسم می‌بخشد که حضور علاقه مندان به اهل بیت(ع) و عاشقان سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) این برنامه را شکوهمندتر می‌کند. در سال گذشته نیز «رندان تشنه لب» با حضور شاعران مطرحی که پایان هر ماه در مراسم «در حلقه رندان» به شعرخوانی طنز می پردازند برگزار شد؛ با این تفاوت که این بار طنزپردازان، از سوگ و مرثیه امام حسین (ع) و حماسه عاشورا در اشعارشان گفتند.

سلسله نشست‌های نسبت سینمای ایران و منافع ملی
مرکز مستند سوره حوزه هنری در سال ۱۳۹۳ سلسله نشست های نسبت سینمای ایران و منافع ملی را به منظور بحث درباره مسائل روز مربوط به سینمای مستند و داستانی با حضور نمایندگان طیف های مختلف فکری برگزار کرد. این نشست ها با موضوعاتی همچون سینمای اجتماعی و سیاه نمایی، سینمای سیاسی، سینمای جنگ و ضد جنگ و… با حضور افراد مختلف از جریان های متفاوت فکری برگزار شده و اهالی سینمای مستند و داستانی در این نشست ها به بیان دیدگاه های خود پرداختند. در این نشست‌ها، چهره‌های شناخته‌شده‌ای چون همایون اسعدیان، فرشته طائرپور، امیر قادری، دانش اقباشاوی و … حضور یافتند.

سوگنامه‌ها و سوگ‌چامه‌ها
همایش «سوگ نامه‌ها و سوگ‌چامه‌ها» اقدامی است که با حمایت مرکز نمایشی حوزه هنری، در حوزه تئاتر دینی انجام می شود. در سال ۱۳۹۳ دومین همایش سوگنامه‌ها با رویکردی جدید برگزار شد و مخاطبان خاص خودش را داشت. در این همایش، از نویسندگان و گروه‌های جوان و فعال تئاتر دانشگاهی دعوت شد که آثارشان را ارائه دهند؛ ضمن این که با حضور اساتیدی که با رویکردهای جدید در حوزه تئاتر آّشنا هستند، سلسله‌نشست‌هایی در این چند روز برگزار شد که اقدامی مناسب در حوزه تئاتر آیینی کشور محسوب می شود.

سوگواره هنرهای عاشورایی
هشتمین سوگواره هنرهای عاشورایی اتفاق دیگری بود که در زمینه هنرهای تجسمی در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی رخ داد. این سوگواره که با محوریت واقعه عاشورا و به تصویر کشیدن این حادثه در رشته های مختلف هنرهای تجسمی برگزار می شود، با استقبال خوب هنرمندان مواجه شد؛ به طوری که بیش از ۱۰۰۰ اثر به دبیرخانه این سوگواره ارسال شد. گفتنی است، این سوگواره در بخش‌های پوستر، تصویرسازی و پرچم با موضوعات «حماسه عاشورا» و «مادر شهید» فراخوان داد و این سوگواره ملی که در گذشته به صورت دوسالانه برگزار می‌شد، قرار است از سال آینده به صورت سالانه و بین‌المللی برگزار ‌شود.

سلسله نشست‌های هنر و توسعه
نشست های تخصصی الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت با نام «هنر و توسعه» با حضور افراد صاحب نظر و شخصیت های موثر در حوزه فرهنگ و هنر کشور از سوی مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری برگزار شد. در این نشست ها که حضور در آن ها برای علاقه مندان آزاد بود، چهره های شناخته شده ای به سخنرانی پرداختند از جمله: دکتر حسن بلخاری، دکتر مجید ملانوروزی، دکتر حسن بنیانیان، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی زم، دکتر اکبر عالمی، دکتر پیروز ارجمند و دکتر محمدعلی خبری. این نشست ها نقد و بررسی مفهوم «توسعه» با محوریت «هنر» و تکیه بر دیدگاه های معاصر را مد نظر داشته و تلاش داشت رویکردهای مختلف مفهوم توسعه را با محوریت هنر و با تکیه بر دیدگاه های معاصر و بومی به ویژه براساس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت مورد بررسی قرار دهد.

جشنواره شعر انقلاب
مسائل و اتفاقات سال‌های قبل از انقلاب، روزهای پیروزی انقلاب، حوادث و رویدادهای پس از انقلاب، تاثیر انقلاب اسلامی در وحدت مذاهب از جمله موضوعات چهارمین جشنواره سراسری شعر انقلاب بود که دی ماه سال ۱۳۹۳ برگزار شد. در این جشنواره دو روزه که با حضور شاعران جوان و پیش کسوت در زاهدان برگزار شد، شاعران مطرحی از جمله: علیرضا قزوه، یوسفعلی میرشکاک، سعید بیابانکی، ناصر فیض، علی داوودی، جواد محقق و کمال شفیعی حضور داشتند. این رویداد ادبی، شامل بخش های مختلفی از جمله: «شعر کلاسیک»، «شعر نو» و «پژوهش» شامل مقاله، پایان نامه و کتاب بود.

تجلیل از برگزیدگان مردمی رسول آفتاب
چهارمین «جشنواره مردمی رسول آفتاب» نیز که یک جشنواره مردمی است، در سال گذشته در حوزه هنری برگزار شد. جشنواره فرهنگی رسول آفتاب در ۴ سال گذشته با محوریت فتنه ۸۸ و موضوعات مرتبط از سوی موسسه ای با این نام در بخش های داستان، عکس و کاریکاتور برگزار می شود و امسال نیز برگزیدگان خود را در عرصه های مختلف شناخت.

همایش بین‌المللی آسمان بچه‌ها
مهرماه ۱۳۹۳ همایش آسمان بچه‌ها، نخستین همایش صلح، مقاومت، ادبیات و هنر در حمایت از کودکان مظلوم جهان با حضور هنرمندان شاخص بین‌المللی در آبادان و برج میلاد تهران برگزار شد. این برنامه که با همکاری منطقه آزاد اروند و حوزه هنری به اجرا درآمد، شامل موسیقی، شعرخوانی، تئاتر خیابانی، نمایشگاه نقاشی، نمایشگاه کاریکاتور، کارگاه شعر، کارگاه کاریکاتور و برنامه های متنوع هنری بود. در این همایش بین المللی، در کنار هنرمندان و نویسندگان سرشناس ایرانی، هنرمندانی از کشورهایی چون جمهوری آذربایجان، آرژانتین، آلمان، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، ترکیه، ایران، ژاپن، سوریه، عراق، فلسطین، لبنان، مصر و هند نیز حضور داشتند.

شب شعر چلچراغ
در سالی که گذشت، دو شب شعر دانش آموزی نیز در حوزه هنری برگزار شد. این دو همایش با نام «چلچراغ» که با حضور شاعران شناخته شده و شاعران دانش آموز تشکیل شد، موضوعاتی از جمله عاشورا و دهه مبارک فجر را محور قرار داده بود. نخستین شب شعر چلچراغ با موضوع عاشورا در آذرماه ۹۳ و دومین شب شعر چلچراغ با موضوع پیروزی انقلاب اسلامی بهمن ماه ۹۳ برگزار شد. در این همایش که با همکاری دبیرستان نرجس ۲ (منطقه ۶)، دبیرستان فرهیختگان نو (منطقه ۶) و مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری برگزار شد، مصطفی محدثی خراسانی، علی محمد مودب، دکتر علی داوودی، علیرضا قزوه، جواد محقق، امید مهدی نژاد، مهدی فرج اللهی و چندین نفر دیگر از شاعران شناخته شده حضور داشتند.

بزرگداشت شهید احمد زارعی (ستاره احمد)
در آستانه بیست و یکمین سالگرد درگذشت شاعر بزرگ انقلاب، مرحوم احمد زارعی مراسم بزرگداشتی با حضور شاعران و اهالی ادبیات و دوستان و خانواده این شاعر در حوزه هنری برگزار شد. همایش «ستاره احمد» در ادامه سلسله بزرگداشت های مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری از چهره های موثر و بزرگ ادبیات انقلاب اسلامی برگزار شد و با تجلیل از مقام ادبی این شاعر انقلابی و ذکر یاد و خاطره او و به دبیری مصطفی محدثی خراسانی همراه بود.
احمد زارعی که هشت سال دفاع مقدس در شورای فرماندهی کردستان به همراه شهید همت، سردار رحیم صفوی و شهید صیاد شیرازی حضور داشت، از جمله چهره های تاثیرگذار شعر انقلاب و دفاع مقدس است. وی در همان دوره کوتاه حضورش در جلسات شعر حوزه هنری شاعران بسیاری را شیفته خودش کرد و بر بسیاری از بزرگان شعر امروز مستقیم یا غیر مستقیم تاثیرگذار بود.

همایش سیدمجتبی نواب صفوی
اختتامیه همایش «پیشاهنگ جهاد و شهادت»، پاسداشت ادبی سید مجتبی نواب صفوی، شنبه ۲۷ دی ماه ۹۳ در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.
در این همایش که در آستانه شصتمین سالگرد شهادت سیدمجتبی نواب صفوی و با همکاری حوزه هنری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد، چهره های صاحب نامی از جمله محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری، فاضل نظری، مرتضی سرهنگی، حجت الاسلام حجتی کرمانی، دکتر عبدخدایی، جواد محقق، محدثی خراسانی و همسر و دختر شهید سیدمجتبی نواب صفوی حضور داشتند. همچنین در این مراسم که با شعرخوانی شاعران جوان تهرانی و شهرستانی درباره شخصیت شهید نواب صفوی همراه بود، ضمن تقدیر از برگزیدگان این همایش، از کتاب «پیشاهنگ پرواز» که شامل گزیده آثار ادبی ارسال شده به نخستین همایش بزرگداشت شهید نواب صفوی است رونمایی شد.

نشریه طنز سه نقطه

جشن ماهنامه سه نقطه
در سالی که گذشت، ماهنامه طنز سه‌نقطه که عنوان «آخرین ماهنامه طنز فارسی» را دارد، به سردبیری امید مهدی‌نژاد، مدیرمسئولی محسن مؤمنی شریف و صاحب امتیازی حوزه هنری منتشر شد. به همین مناسبت، جشن انتشار ماهنامه طنز «سه نقطه» عصر یک شنبه ۵ بهمن با حضور جمع کثیری از شاعران و نویسندگان طنزپرداز کشور در حوزه هنری برگزار شد. در این مراسم محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، محمد حمزه زاده معاون هنری حوزه هنری، ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری، مرتضی گودرزی (دیباج) مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و … به همراه جمعی از طنزپردازان و نویسندگان و گردانندگان نشریه «سه نقطه» حضور داشته و از نخستین شماره این نشریه رونمایی کردند.

مراسم یادبود مرحوم مشفق کاشانی
پس از درگذشت شاعر ارزشمند انقلاب، استاد مشفق کاشانی، در حوزه هنری نیز برای این شاعر متعهد مراسم یادبودی برگزار شد. مراسم یادبود مرحوم مشفق کاشانی شاعر پیش کسوت انقلاب اسلامی در حالی در حوزه هنری برگزار شد که خانواده این شاعر پیش کسوت و شخصیت‌هایی همچون محسن مومنی شریف رئیس حوزه هنری، محمد حمزه زاده معاون هنری حوزه هنری، علیرضا قزوه مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری، محمدرضا سنگری مدیر دفتر هنر و ادبیات عاشورایی حوزه هنری، مرتضی سرهنگی مدیر دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، علی محمد مودب رئیس موسسه شهرستان ادب، مصطفی محدثی خراسانی، ناصر فیض مدیر دفتر طنز حوزه هنری، اسماعیل امینی، حسین اسرافیلی، صابر امامی، عباسعلی براتی پور، رضا اسماعیلی، حسین آهی، فریدون خوشنود آهنگ ساز بسیاری از ترانه ها و اشعار مرحوم مشفق کاشانی، ناصر ضرابی زاده، محمدعلی قدمی، یاور همدانی، محمود حبیبی کسبی و جمعی از شاعران و دوستداران وی در این مراسم حضور داشتند و برای شادی روحش فاتحه خواندند.

نشست ادبی آینه بندان
اولین نشست از سری نشست های نقد و بررسی «آینه بندان» در سال ۹۳ برگزار شد. این نشست‌ها که قرار است هر بار به یکی از رمان های برجسته ادبیات داستانی بپردازد، به نقد و بررسی رمان «شاه بی‌شین» نوشته محمدکاظم مزینانی اختصاص داشت.
در این نشست که محمدکاظم مزینانی نویسنده کتاب «شاه بی شین» حضور داشت، یوسفعلی میرشکاک از شاعران و منتقدان برجسته کشور، حسن محمودی داستان نویس، روزنامه نگار و منتقد ادبی، جمعی از نویسندگان، هنرمندان و منتقدان به نقد و بررسی این کتاب پرداختند.

جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش
حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی‌ نهمین دوره جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش را در قالب داستانی، مستند و پویانمایی در دو بخش ملی و جوانه‌های رویش به صورت رقابتی از پنجم تا هشتم اسفندماه ۱۳۹۳برگزار کرد.
جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش محملی برای معرفی قابلیت سینمای دینی در ابعاد ملی است تا بستری مناسب جهت عرضه فیلم سازانی باشد که آثارشان مفهوم دین، اخلاق، امید و نجابت را ترویج می‌کند و نیز عرصه‌ای برای پدید آوردن انگیزه و امید در فیلم سازان جوان و آینده سازان سینمای حرف‌های ایران است. این جشنواره در بخش‌های مختلف ملی، جوانه‌های رویش و بخش‌های جنبی برگزار شد.

جشنواره داستان انقلاب
حوزه هنری انقلاب اسلامی در راستای تحقق اهداف فرهنگی نظام مقدس جمهوری اسلامی و در جهت شناسایی و پرورش نویسندگان و جوانان متعهد هنرمند و خلق آثار ارزشمند ادبیات داستان انقلاب، جشنواره سراسری داستان انقلاب را برگزار می کند. امسال هفتمین دوره این جشنواره برگزار شد که شامل موضوعاتی بود از قبیل مسائل و اتفاقات سال های قبل از انقلاب و روزهای پیروزی انقلاب، حوادث و رویدادهای پس از انقلاب همچون کودتای نوژه، حادثه طبس، درگیری های کردستان، سنگ اندازی های گروه های معاند پس از انقلاب همچون ترورها، فتنه ها، منافقین، تأثیر انقلاب در منطقه و کشورهای اسلامی و همسایه همچون بیداری اسلامی، تهدیدهای پیدا و پنهان دشمنان انقلاب و فرصت های به دست آمده در حوزه های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر