menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

ماهی گربه را خورد

ماهی تورج رهنما، گربه را خورد!

کتاب « ماهی گربه را خورد » نوشته تورج رهنما توسط انتشارات مروارید منتشر شد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار کتاب شبستان، در ابتدای کتاب می خوانیم:« هنگامی که ماهی، در آبدان خانه شنا می کرد،گربه زیر درخت بید خوابیده بود،و خواب می دید که ماهی را گرفته و خورده است،هنگامی که گربه ، در ابدان خانه شنا می کرد،ماهی زیر درخت بید خوابیده بود، و خواب می دید که گربه را گرفته و خورده است،آیا به واقعیت های جهان، نمی توان از زاویه های گوناگون نگاه کرد؟»

نوشته های طنزآمیز تورج رهنما برای کودکان ریش دار در کتاب«ماهی گربه را خورد»، با طرح هایی از پائل فلورا، طراح اتریشی همراه است.

ماهی گربه را خورد

در بخش هایی از کتاب می خوانیم:« باز حافظ عاشق شده است، باز زیبارویی کمان ابرو دل از او ربوده است.باز آه های سرد و گل گاو زبان های داغ! باز کم حوصله بودن و در خود فرورفتن ها،شب ها نمی خوابد،یا روی پاشویه حوض می نشیند ویا زیر درخت بیدمجنون دراز می کشد. واقعا چه بلای بزرگی است عشق! آن هم در پیرانه سر…»

«خواجه به فکر فرو می رود: یعنی چه؟ چرا زن ها اینقدر کم طاقتند؟چرا این قدر ایجاد مزاحمت می کنند؟ان هم این موقع روز؟آن هم با جارو؟!مگر صدای پرندگان را نمی شنوند؟مگر نوازش نسیم را حس نمی کنند؟مگر باز شدن شکوفه ها را نمی بینند؟…»

«یک ساعت گذشته ، اما بی نتیجه، شعر گریخته است! به کلی گریخته است! چه می توان کرد؟باید انتظار کشید، باید شکیبا بود، اما ناگهان…ناگهان…از خلوت بیرون می آید،پاورچین پاورچین، ولی نه شعر، بلکه شاخ نبات، شاخ نبات با چشمانی خواب الود و نگاهی غضبناک…»

حق با شاخه نبات است،ماموریت شبانه،استاد قلیل الاضلاع،قانون قانون است،توهین به مامور دولت؟،دیدار از دن خوان، گزارش کریستف کلمب، در دربار جیجک علیشاه، لولیان شهر،سخنرانی عالمانه، بنیان گذار دادگری در جهان، گزارشی از یک نبرد،گرفتاری های شهریار دادگستر،کانگورو،با عرض معذرت،سرنوشت موش و گربه ، یک دسته گل دیگر، آیا بوزینه ها اشتباه می کنند؟،نامه ای به یک همولایتی،خروس ابن مقفع،خواب تاجر چینی،مصاحبه با فیثاغورث،دلقک،کالبد شکافی شعر،در وصف کوفته تبریزی،اخرین سفر آقای صبوری،گل سرخ وشیطان،اگر بارگران بودیم رفتیم،مجلس ترحیم حقیر،جمله های شرطی،در ستایش خرفتی،روزی ۳بار بعد از غذا،گاو،در جنگ های سراندیب،خواب دوکوهانه،دختر سعدی،حاکمان واقعی جهان،مردی که فلس دراورد،کفش تا به تا،مردی زنگوله به پا،خربزه و عسل،ایدز،پدرعشق بسوزد،سیب،نمایش خیابانی،پرده اخر،و اما فیل،هدیه ای شرق،سگ های فرنگی دیپلمه اند،قصه ای برای بچه های ۳۰ ساله،خرمگس همان شتر است!، کارناوال عنوان فصل های این کتاب و عنوان داستان های مختلف آن است.

تورج رهنما متولد ۱۳۱۶ در اهواز، مترجم، شاعر و پژوهشگر زبان و ادبیات آلمانی است. رهنما تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در ایران گذراند. سپس برای ادامه تحصیل به آلمان رفت و در دانشگاه مونیخ دررشته پزشکی ثبت‌نام کرد. در حدود دو ماه به آموختن زبان آلمانی در انیستیتو گوته پرداخت. او چهار سال در رشته پزشکی تحصیل کرد، ولی با موافقت دانشگاه و سفارت آلمان رشته تحصیلی‌اش را تغییر داد. بعد در رشته ادبیات آلمانی، روان‌شناسی و تعلیم و تربیت ادامه تحصیل داد و موفق به اخذ درجه فوق لیسانس درهمان رشته شد و بعد به ایران بازگشت. رهنما از دولت اتریش برای ادامه تحصیل بورس گرفت و در دانشگاه زالتسبورگ تا مقطع دکتری ادامه تحصیل داد و رساله دکتری خود را تحت عنوان «بازتاب نظریه‌های روانکاوی درادبیات معاصر آلمان» نوشت

در جست و جوی صبح در جاده های مه آلود ( ۵۰ داستان غیرمتعارف ) ،چهره غمگین من :نمونه هایی از داستان های کوتاه آلمانی،جایگاه داستان کوتاه در ادبیات امروز ایران،شب هزار و دوم،از دفتر خاطرات یک کاکتوس،شعر رهایی است،خاطرات بندباز پیر،کلاف سردرگم،خاتون در آینه عنوان بعضی از آثار وی است.

کتاب «ماهی گربه را خورد» توسط انتشارات مروارید،‌به قلم تورج رهنما، در ۱۴۰ صفحه، قطع جیبی و با قیمت ۶ هزارتومان منتشر شده است.

خرید کتاب ماهی گربه را خورد

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر