menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

رضا ساکی

لزوم ارتباط بین نسل های مختلف فعالان عرصه طنز

رضا ساکی که دبیر نشست‌هایی با نام “مکتب خانه طنز” در حوزه هنری است، درباره هدف برگزاری این جلسات گفت: هدف اصلی از برگزاری این نشست‌ها آموزش است و درواقع این نشست‌ها آموزش کارگاهی را شامل می‌شود.

به گزارش شیرین طنز، این طنز‌پرداز با بیان این که لازم است نسل جدید به افراد پیش کسوت این حوزه دسترسی داشته باشند، به خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری گفت: مدت‌ها بود دنبال این بودیم که چنین اتفاقی بیفتد و افراد حرفه‌ای و مبتدی در حوزه طنز در کنار یکدیگر جمع شوند و از تجارب و نظرهای یکدیگر استفاده کنند تا این که به مکتب خانه طنز رسیدیم.

وی همچنین توضیح داد: در هر نشست چند طنزنویس شناخته شده کشور حضور دارند و در دو نشستی که تاکنون برگزار شده، افرادی مانند ناصر فیض، مهدی فرج اللهی، علی زراندوز، جلال سمیعی، صابر قدیمی و… حضور داشتند.

ساکی با تاکید بر این که سعی می‌شود در هر جلسه سخنرانی‌ها تخصصی باشد و موضوعات مختلفی که کمتر به آن‌ها پرداخته شده مورد بررسی قرار بگیرد، اظهار کرد: به عنوان مثال، در نشست بعدی قرار است نظریات طنز با نگاه روان‌شناختی مطرح شود که یک پایان نامه کار‌شناسی ارشد است.

این فعال فرهنگی با تاکید بر مفید بودن چنین فضایی برای علاقه مندان به طنز که می‌خواهند وارد این عرصه شوند گفت: در دو نشست قبلی، چندین نفر برای اولین بار در مقابل کار‌شناسان طنز، اثر طنزشان را ارائه کردند و نظر افراد باتجربه را درباره کارشان شنیدند.

ساکی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های این جلسات این است که سعی می‌کنیم دچار یکنواختی نشود؛ به عنوان مثال در نشست قبلی، فیلمی از برادران مارکس که با موضوع بحث مرتبط بود نمایش دادیم.

وی همچنین از این خبر داد که بعضی از سخنرانی‌ها ادامه دار است و ایده مکتوب شدن جلسات هم وجود دارد ضمن این که قرار است منابع لازم به شرکت کنندگان معرفی یا در اختیار آن‌ها گذاشته شود تا جلسات پربار‌تر باشند.

این طنزنویس به لزوم ارتباط بین نسل های مختلف فعالان عرصه طنز اشاره کرد و ادامه داد: لازم است این ارتباط ایجاد شود و تجربه‌هایی که به دست آمده در اختیار افرادی که وارد کار می‌شوند گذاشته شود. نیازمند ارتباط دو سویه هستیم و می‌خواهیم این جلسات بار آموزشی هم داشته باشد و اگر این شرایط برای ما فراهم بود، شاید طنز امروز هم وضعیت بهتری داشت.

این طنز‌پرداز درباره انتخاب نام «مکتب خانه طنز» هم گفت: می‌خواستیم این نشست‌ها اسمی داشته باشد که بار آموزشی را هم شامل شود. ضمن این که این نام باعث می‌شود از مسیری که تعیین کرده‌ایم منحرف نشویم و سمت و سوی جلسات عوض نشود. درواقع این اسم که معادل واژه آکادمی است را انتخاب کردیم تا بر ارتباط متقابل افراد هم تاکید داشته باشد.

ساکی با اشاره به اینکه نشست‌های زیادی در زمینه طنز برگزار می‌شود، به فعالیت های حوزه هنری هم اشاره کرد و گفت: حوزه هنری در زمینه طنز جریان سازی کرده و به عنوان مثال “درحلقه رندان ” جریانی است که ایجاد شده یا نشست “دگرخند” که سال هاست برگزار می‌شود و از اتفاقات خوب حوزه هنری است که طیف های گوناگون در آن رفت و آمد داشته‌اند.

وی درباره تفاوت مکتب خانه طنز با سایر نشست‌ها گفت: به عنوان مثال در نشست های “در حلقه رندان” نقد صورت نمی‌گرفت و طنزنویس‌ها دور هم جمع شده و شعر می‌خوانند اما در مکتب خانه طنز، نقد هم وجود دارد که اتفاق خوبی است و امیدواریم برای آموزش طنزپردازان جدید مفید واقع شود.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر