menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

فراخوان پنجمین جشنواره سراسری کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی

کاریکاتور بدون مرز و بوم است

بهرام عظیمی کاریکاتوریست گفت: جشنواره‌ها در کشور ما بیشتر موضوعی است و ارگان‌ها و روابط عمومی‌های دستگاه‌ها به دلیل کم هزینه و جذاب بودن این رشته به سراغ جشنواره کاریکاتور می‌آیند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، بهرام عظیمی با بیان این که سازمان‌ها جهت برگزاری جشنواره موضوع می‌دهند، اظهار داشت: این موضوع اگر در آن طنز یا انتقادی نباشد کشیدن کاریکاتور سخت شده و موجب می‌شود که دست کاریکاتوریست‌ها بسته شود، انتخاب موضوع جشنواره اگر به گونه‌ای باشد که بتواند مولد کاریکاتور باشد، مستقیما در کیفیت جشنواره اثرگذار است.

وی با توجه سابقهٔ زیادی که در داوری جشنواره‌های مختلف دارد، به تعدد جشنواره‌های کاریکاتور به دلیل کم هزینه بودن آن اشاره کرد و افزود: کم هزینه بودن جشنواره‌ها نباید موجب پایین آمدن کیفیت آن شود. عظیمی اطلاع رسانی در این جشنواره‌ها را بسیار مهم عنوان و خاطرنشان کرد: از هنرمندانی که در جشنواره شرکت می‌کنند می‌توان سطح کیفیت جشنواره را فهمید.

وی با اشاره به این که کاریکاتور بدون مرز و بوم است، تصریح کرد: این رشته به صورتی است که مخاطب با هر سطح تحصیلاتی، معنی و مفهوم موضوع کاریکاتور را درک می‌کند و به همین دلیل مخاطب عام بسیار زیادی می‌تواند داشته باشد.

وی بیان کرد: همین قابل فهم بودن کاریکاتور است که به آن این قابلیت را می‌دهد که همه جا قابل ارائه باشد. وی با اشاره به این که مخاطب کاریکاتور عامهٔ مردم هستند، یادآور شد: این هنری است که برای عرضه نیازهای زیادی ندارد و بدون دغدغه و در هر جایی می‌توان آن را عرضه کرد. خیلی از کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌ها، آثار کاریکاتوریست‌های مطرح را در تهران به نمایش گذاشته‌اند. آثار کاریکاتوریست‌ها را در هر جایی می‌توان منتشر کرد و به بازدید عموم گذاشت.

وی در ادامه افزود: مفهوم کاریکاتور لذت بخش است و هر اتفاقی که به صورت مکتوب باشد شاید آنقدر بازخورد و بازتاب نداشته باشد ولی با یک کاریکاتور در هر کجای دنیا می‌توان کل مطلب را رساند، رسانهٔ کاریکاتور خاص است و هرکس در هر جای دنیا می‌تواند کاریکاتور را با هر زبان و فکر و گرایشی که دارد درک کند. عظیمی اعتقاد مدیران را در برگزاری یک جشنواره خوب لازم برشمرد و گفت: اگر مدیران بر برگزاری یک جشنواره با کیفیت اعتقاد نداشته باشند، هیچ جشنواره‌ای به حد مطلوب برگزار نخواهد شد.

وی در ادامه بیان کرد: کیفیت جشنواره موجب می‌شود دوره‌های بعدی جشنواره به‌خوبی برگزار و استقبال از آن به نحو مطلوبی انجام شود. وی یکی از نکات مهم جشنواره‌ها را جوایز آن دانست و گفت: در هر جشنواره، جوایز آن است که منجر به حضور هنرمندان مطرح در آن جشنواره می‌شود. عظیمی داوران جشنواره‌های کاریکاتور را یکی دیگر از مؤلفه‌های یک جشنواره با کیفیت بیان و خاطرنشان کرد: داوری دقیق موجب بالا رفتن کیفیت جشنواره می‌شود.

وی درخصوص استفاده از داوران بومی نیز بیان داشت: داوران بومی نیاز جشنواره‌هاست ولی باید در کنار داوران بومی، داوران مطرح کشوری نیز حضور داشته باشند تا بتوانند نقاط مختلف آثار را به صورت حرفه‌ای بررسی کنند. وی در ارتباط با برگزاری دوره‌های قبلی جشنوارهٔ کاریکاتور در استان خراسان شمالی گفت: خراسان شمالی نمرهٔ قبولی خود را در برگزاری جشنواره‌های کاریکاتور با توجه به تیم‌های ستاد برگزاری در این استان کسب کرده است.

وی ادامه داد: من استان خراسان شمالی را همیشه برای دیگر استان‌ها مثال می‌زنم. خراسان شمالی برای برگزاری جشنوارهٔ کاریکاتور از حداکثر امکانات استفاده کرده است. همهٔ نگاه‌ها به تهران است، ولی من می‌گویم باید از تجربه‌های خراسان شمالی به عنوان الگوی جشنواره مطلوب استفاده کنیم. وی اتفاقات کاریکاتور خراسان شمالی را بهترین اتفاقات کاریکاتور کشور برشمرد و افزود: تیم برگزاری جشنواره‌های استان و حوزه هنری خراسان شمالی، مهم‌ترین جشنواره‌های کاریکاتور کشور را رقم می‌زنند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر