menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

فراخوان پنجمین جشنواره سراسری کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی

کاریکاتور با هنر طنز گره خورده است

مدیر هنری خبرگزاری فارس گفت: هر اتفاق و رویدادی فقط با ابزار هنر است که ماندگار می‌ماند و هیچ چیزی نمی‌تواند آن را از بین ببرد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از  پایگاه خبری حوزه هنری، علیرضا ذاکری کاریکاتور را گره خورده با هنر طنز دانست و اظهار داشت: هنر کاریکاتور مردمی است و هر کس با هر گرایشی، محال است که از کاریکاتور خوشش نیاید؛ چرا که تمامی انتقادهای سازنده در یک کاریکاتور نقش می‌آفرینند. وی کاریکاتور را یک رشته‌ هنری ریشه‌ای عنوان کرد و افزود: برای جاگذاری این هنر در اذهان مردم باید از موضوعاتی استفاده شود که عامه پسند باشد و عموم را برای رسیدن به مفهوم کاریکاتور درگیر کند.

مدیر هنری خبرگزاری فارس از عدم استقبال رسانه‌ها از کاریکاتور گلایه کرد و گفت: رسانه‌ها و روزنامه‌ها می‌توانند با قرار دادن یک کاریکاتور موشکافانه، یک موضوع را به بهترین شکل برای مخاطبانشان واکاوی کنند، ولی به‌خاطر برخی سیاست‌ها از این عمل اجتناب می‌کنند و از ظرفیت این هنر بهره نمی برند. ذاکری با اشاره به این که جشنواره‌هایی در حوزه کاریکاتور برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: برگزار کردن جشنواره به خودی خود شاید برای مخاطبان ساده به نظر برسد، ولی از نظر بچه‌های هنری وقتی یک جشنواره جشنواره به حساب می‌آید که تمامی آیتم‌های یک جشنواره خوب را داشته باشد.

وی افزود: آیتم‌های یک جشنواره خوب عبارت است از ارائه‌ تندیس و کتاب، نحوه‌ برگزاری جشنواره، رضایت هنرمندان، انتشار آثار شرکت کنندگان و داوری زنده‌ آثار؛ ولی این که آثار به صورت مجازی داوری شود و به صورت مجازی نیز از شرکت کنندگان تجلیل گردد، جشنواره با کیفیت به حساب نمی‌آید. او همچنین شرکت کمی و کیفی هنرمندان مطرح عرصه کاریکاتور در جشنواره‌ها را یکی دیگر از مؤلفه‌های یک جشنواره خوب عنوان کرد و گفت: درخور شأن هنرمندان، بودن جوایز نیز یکی دیگر از مباحث مهم است که حضور هنرمندان مطرح و آثار تولیدی مناسب را به دنبال خواهد داشت.

ذاکری در مورد حضور کاریکاتور در فضای مجازی تصریح کرد: کاریکاتور در فضای مجازی جایگاه خود را پیدا کرده است ولی برای نفوذ آن در بین مردم باید رسانه‌ها و صدا و سیما نیز گام بردارد تا همه گیر شود. وی برای هر چه فراگیر شدن این هنر بین مردم پیشنهاد داد: بهتر است آثار کاریکاتوریست‌ها حتی در کاغذهای ارزان ولی با تیراژ بالا منتشر شود تا عموم مردم بتوانند این هنر را درک کنند.

به اعتقاد ذاکری، یک کاریکاتور بهتر و سریع‌تر می‌تواند در فرهنگ مردم تأثیر بگذارد. پیش کسوت عرصه کاریکاتور برگزاری کمی جشنواره‌ها را در عرصه‌ هنر کاریکاتور یک فرصت دانست و افزود: به شرط این که از این فرصت استفاده‌ بهینه شود و به یک تهدید در این رشته تبدیل نشود. وی خاطرنشان کرد: هرگاه جشنواره‌ای زیاد شود، آفت‌هایی را به دنبال دارد که این آفت‌ها نباید باعث گردد ارزش برخی مسائل زیر سؤال برده شود.

ذاکری در این راستا خواستار ورود پیش کسوتان به عرصه شد تا جشنواره‌هایی که برگزار می‌شود را آسیب‌شناسی کرده و نقاط مثبت و منفی آن را بررسی کنند تا این ایراد‌ها برای مراحل بعدی رفع شود. این فعالفرهنگی کشور با تمجید از مهمان نوازی مردم خراسان شمالی، مهر و محبت آن‌ها را مثال زدنی خواند و گفت که نشاط جوانان خراسان شمالی او را به وجد آورده است.

ذاکری ضمن به نیکی یاد کردن از آیین اختتام جشنواره‌های پیشین کاریکاتور حوزه هنری در خراسان شمالی گفت: خراسان شمالی برای دیگر استان‌ها همیشه مورد مثال من بوده است و همواره به دیگر استان‌ها یادآوری کرده‌ام که می‌توانند در برگزاری جشنواره‌ها از این استان الگوبرداری کنند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر