menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

قزوه : مرحوم احمد عزیزی در عرصه طنز دنیا را به رقص می‌انداخت

محمدرضا سنگری، نویسنده و منتقد ادبی در آئین سی‌وپنجمین «شب شاعر» سازمان هنری رسانه‌ای اوج در یادمان شاعر فقید انقلاب احمد عزیزی با اشاره به لزوم توجه بیشتر به نثر احمد عزیزی گفت: نثر احمد عزیزی باغ هزار باغچه‌ است. نثر این شاعر انقلابی برابر یا برادر شعر اوست.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) سی‌و‌پنجمین «شب شاعر» به یاد شاعر فقید احمد عزیزی یکشنبه (۲۲ اسفندماه) در نخلستان سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد. «شب شاعر» با هدف پاسداشت شاعران انقلاب اسلامی برگزار می‌‌شود و در همین چارچوب تا‌کنون سی و چهار آیین «شب شاعر» برپا شده است.

سنگری با اشاره به بُعد نویسندگی احمد عزیزی گفت: تعداد نویسندگان و شعرایی که نثر آن‌ها هم‌وزن شعر آن‌هاست اندک‌ هستند. طرازمندترین و فرازمندترین این نویسندگان احمد عزیزی است. نثر وی پاشان و به‌عبارت دیگر در روساخت گسسته اما در ژرفا عمیق است.

وی ادامه داد: خصوصیات نثر احمد عزیزی که در شعر او نیز مشاهده می‌شود تکرار‌های فوق‌العاده که در واقع تکراری نیستند جلوه‌گری می‌کند. هرکدام از این تکرارها در جایگاه خود، نو محسوب می‌شوند. نثر عزیزی در فضای مضمون‌ها جریان دارد. نبوغ جمله‌های حکیمانه، خلق شبکه‌‌های مضمونی، و شگفت‌انگیزی در کشف مضمون‌ها از ویژگی‌های بارز نثر احمد عزیزی است. در حالی که بسیاری از شاعران امروز در مجموعه‌های دوم و سوم خود دچار تکرار مضمونی می‌شوند.

سنگری افزود: در نثر احمد عزیزی مفاهیمی از‌ جمله ژفلسفه، سیاست، عرفان و اصطلاحات فقهی وجود دارد؛ در واقع نثر وی باغ هزار باغچه‌ است. نثر احمد عزیزی برابر یا برادر شعر اوست. بی‌راه نیست اگر بگوییم جبران خلیل جبران شبیه احمد عزیزی است. تلفیق واژه‌های دم‌دستی با واژه‌های عمیق از دیگر ویژگی‌های نثر این شاعر فقید انقلاب است.

علیرضا قزوه

علیرضا قزوه

عزیزی زلزله زبانی ایجاد کرد
علیرضا قزوه ادامه داد: نباید شک کرد که بعد از اتفاقات زبانی در شعر فروغ و سپهری هیچ زلزله زبانی به اندازه کار احمد عزیزی و علی معلم تکان‌دهنده نبود؛ به‌ویژه در مثنوی احمد عزیزی شاهد این اتفاق هستیم. احمد عزیزی کاری کرد که در گذشته ادبی موجود نبود، اما کار اصلی علی معلم حرف‌های تازه در عرصه محتواست. علی معلم، زبانِ شعری را ارتقا داده اما عزیزی در فُرم یگانه‌تر از علی معلم است و بی‌تردید علی معلم از نظر اندیشه برتر است.

قزوه با اشاره به علاقه احمد عزیزی به انقلاب اسلامی و اهل بیت(ع) گفت: احمد، شاعری آرام، بزرگ با جنسی متفاوت بود. ۲۵ سال داشت که شیخ‌محمود شبستری می‌خواند و پای درس فردید می‌نشست، پُرکار بود. من نگران شاعرانی هستند که وی را نشناختند بنابراین کتاب‌های او باید بازنشر شوند.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: احمد عزیزی در عرصه طنز فردی بی‌نظیر بود به‌طوری که دنیا را به رقص می‌انداخت. با همه عالم شوخی می‌کرد و رُس واژه‌ها را می‌کشید. احمد عزیزی از بزرگانی مانند عین‌القضات و عبید زاکانی کم نداشت. احمد عزیزی، سبکش را تحمیل کرد. بازخوانی آثار احمد عزیزی ضروری است بیش از ۶۰ رساله دانشگاهی درباره آثار این شاعر فقید انقلاب تدوین شده، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که عزیزی مورد توجه منتقدان و دانشگاهیان قرار دارد.

اسرافیلی سخنران بعدی نشست بود، وی گفت: آثار احمد عزیزی سرشار از صمیمیت است. وی به‌عنوان یک شاعر متفکر به‌شدت اهل مطالعه در حوزه‌های فلسفه اسلامی و غربی بود. بسیار عاشقانه حرف می‌زد و در معرفی خود نیز به همین شکل عمل می‌کرد. از شاعران جوان می‌خواهم مجموعه‌های نظم و نثر احمد عزیزی را که سرشار از ابداعات و ترکیبات تازه است بازخوانی کنند. احمد عزیزی برعمق زبان و ادب فارسی افزود.

موج عزیزی‌گرایی
علی داوودی گفت: این روزها جوان‌ها خیلی راحت شعر می‌گویند شعر گفتن ساده شده است و برخلاف دهه‌های گذشته شاعران کمتر به اصطلاح دچار «صفر شاعری» هستند؛ به‌عبارت دیگر در گذشته، شاعر مستعد آنقدر به خود سخت می‌گرفت که در طول یک دهه فقط چند دفتر شعر منتشر می‌کرد. به نظر می‌رسد که تاثیرات احمد عزیزی موجی از «عزیزی‌گرایی» ایجاد کرد و این موج تمرین مناسبی برای افراد علاقه‌مند بود. شاعران جوان سعی دارند از زبان کهن فاصله گرفته خود را با معیارهای نو تطبیق دهند و عزیزی برای رسیدن به این هدف نمونه‌ قابل توجهی است.

وی اظهار کرد: عزیزی یک جریان یا اسم نیست بلکه نوعی نگاه و مواجهه با شعر است. در هم ریختن ساختار شعر با هدف ایجاد بنایی نو از جمله نقش‌های احمد عزیزی در عرصه ادبیات است. در شعرهای عزیزی با حجم عظیم ساختارشکنی و خیال آزاد مواجه هستیم. عزیزی با توجه به عالم معنا تحول بزرگی در عرصه ادبیات و شعر ایجاد کرد؛ بنابراین وی فصلی از شعر معاصر است.

این شاعر ادامه داد: خِیر او به همه ادبیات معاصر رسید نه صرفا به ادبیات انقلاب اسلامی. مرحوم آقاسی از جمله شعرایی است که از عزیزی تاثیرگرفته است. جسارت زبانی وی بیشتر برای شاعران برکت و الگوست و در واقع او نوع مواجهه آزاد با شعر را پیشنهاد می‌کند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر