menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

قرار نیست «سه نقطه» در اتوبوس ها توزیع شود

تصور اولیه از نشریه ای با حجم صفحات بالا و نویسندگان و همكاران متعدد كه هر كدام در عرصه ادبیات و طنز كشور وزنه ای محسوب می شوند، دفتری وسیع و پر رفت و آمد است. با ورود به دفتر نشریه «سه نقطه» اما این پیش زمینه از بین می رود: اتاقی كوچك كه تنها شامل سه میز سردبیر، دبیر تحریریه و مدیر اجرایی می شود.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، به بهانه برگزاری جشن انتشار ماهنامه سه نقطه به دفتر نشریه در ساختمان اداری حوزه هنری رفتیم. سعید طلایی، شاعری كه امسال شعری زیبا و طنزآمیز را در حضور رهبر معظم انقلاب خوانده بود، به گرمی از ما استقبال كرد.
طلایی در معرفی تحریره با اشاره به اتاق كوچكی كه در آن قرار داشتند، به شوخی گفت: تمام تحریریه سه نقطه همین سه میز است و همكاران، نویسندگان و شاعرانی كه با ما همكاری دارند تنها آثارشان را برایمان ارسال می كنند و ما نیز از این آثار استفاده می كنیم.
وی و امید مهدی نژاد سردبیر نشریه طنز «سه نقطه» در طول صحبت هایشان تاكید بسیاری بر جدی گرفتن طنز داشتند. البته این جدی گرفتن را از عبوس بودن متمایز دانستند و توضیح دادند كه نشریه طنز «سه نقطه» هم مانند هر نشریه طنز دیگری لبخند بر لب مخاطبانش خواهد آورد.
امید مهدی نژاد كه ایده اولیه انتشار این ماهنامه را به حوزه هنری ارائه كرده بود، با بیان این كه تا به حال 2 پیش شماره از این نشریه منتشر شده است، اظهار كرد: اگرچه در تدوین و طراحی این دو پیش شماره می دانستیم به دنبال چه چیزی هستیم، اما در برخی موارد نیز، به خصوص در زمینه طراحی گرافیك دست به آزمون و خطاهایی زدیم.
وی افزود: از ابتدا بنا را بر این گذاشته بودیم كه مبنای گرافیكی مجله، كارتون و كاریكاتور نباشد و برای این كه به فرمی متشخص در نشریه برسیم كه به طنز ارجاع داشته باشد، زمان و انرژی زیادی صرف شد و چند جنس گرافیكی را امتحان كردیم. حتی برای چاپ نیز دو نوع كاغذ مختلف را تجربه كردیم و در نهایت به شكل و فرمی رسیدیم كه در شماره یك ملاحظه می شود. برای همین ترجیح می دادیم هر اتفاق خبری و رسانه ای كه درباره «سه نقطه» قرار است رخ دهد هم زمان با انتشار شماره یك باشد.
مهدی نژاد با اشاره به این كه شماره های آینده مجله «سه نقطه» در ادامه شماره یك خواهند بود، عنوان كرد: از ابتدا می خواستیم بگوییم بر روی وجه جدی طنز تاكید می كنیم و شاید شوخی های نشریه از جنس شوخی هایی كه از فكاهیات توقع می رود، نباشد و البته كمتر پیش آمده است كه نشریات طنز تا این حد به این شكل از طنز بپردازند. البته فكر می كنم اگر مخاطب یك یا دو شماره نشریه را ببیند و بخواند، می تواند با این جنس طنز ارتباط برقرار كند.
این شاعر و نویسنده در پاسخ این سوال كه چرا نشریه با این كه طنز است اما گران است، گفت: مگر لزوما نشریه طنز باید ارزان باشد؟ مجله روی همان كاغذی چاپ می شود كه مجلات جدی هم روی آن چاپ می شود و چاپخانه همان قدر برای «سه نقطه» هزینه می گیرد كه از مجلات دیگر. «سه نقطه» نشریه تخصصی طنز است و قیمت 10 هزار تومانی آن با توجه به چاپ حدود 200 صفحه در هر شماره، طبیعی است.
وی خاطرنشان كرد: تقریبا تمام صفحات «سه نقطه» ثابت است و نویسندگان و شاعران برجسته ای با این نشریه همكاری دارند. مخاطبی كه دغدغه جدی طنز دارد می تواند با این نشریه ارتباط خوبی برقرار كند. البته نمی توانم بگویم این نشریه تنها برای خواص است اما احتمالا عموم مخاطبان كه به دنبال طنز به معنای فكاهی آن هستند، دیرتر با آن ارتباط برقرار می كنند.
طلایی: قرار نیست «سه نقطه» در اتوبوس ها توزیع شود
سعید طلایی دبیر تحریریه مجله نیز با اشاره به این كه «سه نقطه» به طنز، جدی می نگرد، عنوان كرد: قرار نیست این نشریه صرفا باعث خنده شود و یا مثلا در اتوبوس ها توزیع شود تا در فاصله رسیدن به مقصد با دیدن كاریكاتورهایش سرگرم شویم.
وی ادامه داد: قرار است این نشریه به طنز به شكل جدی نگاه كند و به آن بها دهد و به همین دلیل است كه وقتی با مطالب مختلف نشریه رو به رو می شوید شاید با نگاه اول فكر كنید مطالب جدی است. اما بعد از مدتی كه عادت می كنید به مطالب، می توانید طنز را پیدا كنید، البته قطعا طنز به این معنا نیست كه عبوس باشد بلكه باید خنده را به لب مخاطب بیاورد و این رسالتی است كه قطعا «سه نقطه» هم به عهده خواهد داشت.
این شاعر طنزپرداز همچنین گفت: مخاطب باید خود را آماده كند تا برخی مطالب را در لایه های زیرین طنز نشریه «سه نقطه» بشنود. نویسندگان خیلی خوبی در حوزه داستان، شعر و طنز برای «سه نقطه» می نویسند.
ماهنامه «سه‌نقطه» كه عنوان «آخرین ماهنامه طنز فارسی» را بر پیشانی دارد، به مدیرمسئولی محسن مؤمنی شریف و صاحب‌امتیازی حوزه هنری و با سردبیری امید مهدی‌نژاد منتشر می‌شود.
گفتنی است، جشن انتشار ماهنامه «سه نقطه» یك شنبه 5 بهمن ماه 93 با حضور رضا امیرخانی، اسماعیل امینی، دكتر احمد توكلی، حجت الاسلام محمدرضا زائری، ابوالفضل زرویی نصرآباد، مرتضی سرهنگی، ناصر فیض، هادی مقدم دوست، طنزنویسان، طنزسرایان و اهالی رسانه و مطبوعات در تالار مهر حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ برگزار شد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر