menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

بهمن عبدی

قدر جوانان كاریكاتوریست را بدانید

به گزارش شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، در پی برگزاری پنجمین جشنواره كاریكاتور جمعیت، بهمن عبدی گفت : برگزاری جشنواره‌های كاریكاتور حادثه‌ای میمون و مبارك است؛ چرا كه جشنواره چه با موضوع روز باشد و چه موضوع آزاد باعث فرهنگ سازی می‌شود و چه بسا بتوان گفت كه خود كاریكاتور رسالت فرهنگ سازی دارد. البته آنچه در این میان باید مورد توجه ویژه قرار گیرد این است كه كاریكاتورهایی می‌توانند فرهنگ سازی نمایند كه بازدید كننده داشته باشند و شرایط برای دیده شده آن‌ها توسط مخاطبان فراهم باشد. كاریكاتور باید رویت شود و اگر كاریكاتوری طراحی شود و هیچ بازدید كننده و مخاطبی نداشته باشد، چگونه می‌تواند در فرهنگ سازی مشاركت كند و تأثیر مناسبی بر روی مخاطبان بگذارد؟
متولیان، مسئولان و سرمایه گذاران، برای رشد و اعتلای هنر كاریكاتور و هرچه گسترده‌تر این هنر جذاب بین مردم، لازم است كه توجه ویژه‌ای به برگزاری نمایشگاه‌های متعدد از آثار آزاد كاریكاتوریست‌های جوان كنند؛ باید گفت كه آثار خلق شده توسط هنرمندان باید به صورت نمایشگاهی در محل‌های مختلف، از استان‌ها و شهرهای مختلف گرفته تا محله‌های گوناگون در شهرهای بزرگ، بین طیف‌های مختلف مردم و با سلیقه‌های گوناگون و با موضوع‌های روز و پرمخاطب و به شكلی انتقادی به نمایش دربیاید تا بدین ترتیب راه برای رسیدن به هدف اصلی و اساسی این هنر مردمی یعنی فرهنگ سازی هموار‌تر گردد.
نكته دومی كه در این نوشتار كوتاه لازم است بدان اشاره شود، توجه به ریشه‌های انتقادی هنر كاریكاتور است. باید توجه كرد كه اصل و ریشه كاریكاتور اعتراض و انتقاد است و همین اعتراض و انتقاد كاریكاتور است كه می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ شاید از همین منظر بتوان گفت كه كاریكاتورهای مطبوعاتی نیز به دلیل به روز بودن، منتقد وضع موجود بودن و اشكالاتی كه به شرایط نامطلوب روز دارند مورد استقبال قرار می‌گیرند.

فراخوان پنجمین جشنواره سراسری کاریکاتور حوزه هنری خراسان شمالی

مردم ما عاشق طنز انتقادی هستند و با طنز انتقادی زود‌تر از هر هنر دیگری ارتباط برقرار می‌كنند و شاید بتوان گفت كه نقطه‌ اوج این طنز انتقادی در كاریكاتور مشهود است. مردم ما نیز نشان داده‌اند كه از آثار خوب استقبال می‌كنند؛ چرا كه كاریكاتور خوب، به دلیل سادگی، انتقادهای درست و بجا و همچنین ظرفیت‌های هنرهای بصری كه در آن به مرحله‌ تبلور می‌رسد، نه تنها می‌تواند با مخاطب خود ارتباط برقرار كند، كه قابلیت این را نیز دارد كه تا سال‌ها در ذهن مخاطب ماندگار شود.
مردم دوست دارند انتقاد شوند و به همین سبب نیز كارهای كاریكاتوریست‌ها را دوست دارند، درست مانند برنامه‌های انتقادی كه در صدا و سیما است و تجربه‌ چند سال گذشته نشان داده كه اقبال عمومی نسبت به آن برنامه‌ها بیش از سایر تولیدات رسانه‌ی ملی بوده است. مردم از نقد خیلی استقبال می‌كنند اما این به شرطی است كه كاریكاتوریست بتواند آنچه كه در ذهن دارد را بدون دغدغه‌ خاطر روی كاغذ بیاورد اما متأسفانه می‌توان گفت كه دست كاریكاتوریست‌در بیان ایده‌هایش بسته است.
از سوی دیگر و در وجه دیگری از این، باید گفت كه مدیران در هر جایگاه و سطحی كه باشند، برخلاف مردم از كاریكاتور و نگاه كاریكاتور می‌ترسند كه این ترس مدیران باعث می‌شود جشنواره‌هایی كه مدیران در آن مداخله دارند و خود كاریكاتوریست‌ها در آنجا نقشی ندارند، از لحاظ كیفیت نزول كند، چرا كه جنبه و ضروریت و اعتقاد كاریكاتور در مدیران وجود ندارد تا كاریكاتورهای انتقادی را تحمل نمایند.
متأسفانه در یك سال اخیر شاهد این هستیم كه برخلاف سال‌های پیش، تعداد جشنواره‌ها بسیار كم شده است. البته تعدد جشنواره‌ها نباید باعث افت كیفیت كاری شود. آنچه شاهد هستیم این است كه جشنواره‌ها به اندازه كافی نظام مند نیستند و متأسفانه دید برخی از برگزاركنندگان این است كه در هر موقعیتی كه ایجاد می‌شود و صرفا بخواهیم فعالیتی انجام دهیم، نتیجه‌ برگزاری اینچنینی جشنواره‌های كاریكاتوری این است كه جشنواره با سطح خیلی پایین برگزار شود. كاتالوگ با كیفیت بالا، مرتب و منظم برگزار شدن جشنواره و استفاده از داوران صاحب نام، مواردی است كه باعث ارتقای كیفیت جشنواره‌ها می‌شود و لازم است برگزار كنندگان بدان توجه لازم و جدی نمایند. توجه جدی به برگزاری درست جشنواره‌های كاریكاتور و اجرای با كیفیت جشنواره‌های داخلی باعث می‌شود جوانان با قدرت بیشتر در جشنواره‌های خارجی شركت كنند و بدین ترتیب باعث رشد و اعتلای هنر كاریكاتور در ایران خواهد شد.
نكته‌ دیگری كه باید بدان اشاره شود، حضور و داوری در خراسان شمالی است؛ استانی كه مهمان نوازی و با نشاط بودن مردمش زبانزد خاص و عام است و این را به خوبی در دوره‌ حضورم در استان لمس كردم. داوری جشنواره‌ گذشته در خراسان شمالی نیز همواره در ذهنم ماندگار است؛ چرا كه حوزه هنری خراسان شمالی به كیفیت بالای جشنواره كاریكاتور اعتقاد دارد و كیفیت جشنواره‌های سال‌های گذشته در این استان، با جشنواره‌های كشوری برابری كرده است.
نقش حوزه هنری در شناسایی استعداد‌ها در استان خراسان شمالی بی‌بدیل است و اصرار مدیران حوزه بر كیفیت باعث شده كه همه از این جشنواره‌ها راضی باشند و در نوع خود، برای شكوفایی جوانان این عرصه تلاش كنند. دیگر این كه خراسان شمالی و كاریكاتورهای این استان را با آقای ناصری می‌شناسند؛ در مورد او می‌توان گفت كه او یك نخبه در استان است كه مشوق جوانان این استان است و تحولی در حوزه‌ كاریكاتور استان ایجاد كرده.
جمله‌ پایانی هم این كه امیدوارم فرهنگ و هنر در كشور یكپارچه شود و از مسئولین درخواست می‌كنم تا قدر جوانان كاریكاتوری را بدانند؛ چرا كه از بسیاری كشورهای مختلف در این عرصه بالا‌تر هستیم.

«بهمن عبدی» از پیش كسوتان عرصه كاریكاتور متولد بهمن ماه ۱۳۳۰ در شهرستان نوشهر است. وی از سنین كودكی به نقاشی سیاه قلم علاقه مند بوده و از سال ۱۳۴۸ با دیدن مجله كاریكاتور فعالیت خود را در این رشته آغاز كرده است. وی لیسانس مدیریت و درجه یك هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد و با صدا و سیما نیز غریبه نیست؛ چرا كه از سال ۱۳۵۶ به مدت بیست و چهار سال در شبكه‌ دو و مؤسسه‌ صبا كه به این شبكه وابسته است مشغول به خدمت بوده است.
وی تصویرسازی در سیما، همكاری مستمر با نشریاتی چون بهلول، شنگول باشی و فكاهیون و تصویرسازی ۱۲۰ جلد كتاب كودك را در كارنامه‌ خود دارد و در جشنواره‌های مختلف حائز رتبه نیز شده است. این پیش كسوت رشته كاریكاتور مقام نخست مسابقه اینترنتی فوت نت، مقام نخست هشتمین دوسالانه كاریكاتور تهران، جایزه‌ ویژه‌ مسابقه بین‌المللی كاریكاتور آیدین دوغان را در كارنامه خویش دارد.
«عبدی» جشنواره‌های بسیاری چون جشنواره كاریكاتور محیط زیست (تهران)، جشنواره بین‌المللی انسان و طبیعت (تهران)، هفتمین دوسالانه كاریكاتور ایران و نخستین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر را داوری كرده است. طراحی شخصیت «آقای ایمنی» برای شركت ملی گاز ایران، طراحی شخصیت «ایساكو»، طراحی شخصیت «آقای پاكشو» برای شركت گلرنگ و طراحی شخصیت برای شركت امداد خودروی ایران از دیگر فعالیت‌های به یاد ماندنی وی بوده است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر