menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

عباس احمدی

فقر مطالعاتی و فكری در بین شاعران جوان

 معتقد است در زمینه دفاع مقدس سوژه های بسیاری برای طنزپردازان وجود دارد، اما شاعران جوان كشور اغلب اهل مطالعه نیستند و به دنبال این سوژه ها نمی روند.

به گزارش شیرین طنز، عباس احمدی، شاعر و مسئول دفتر طنز حوزه هنری استان قم، در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان این كه اثر خود را با عنوان “شغل” به هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره ارسال كرده است، اظهار كرد: این اثر قصیده واره ای درباره افرادی است كه تظاهر می كنند و مسلمانی و دینداری شان در مسیر مادیات و رسیدن به اهداف دنیوی است؛ در حالی كه در آموزه های دینی ما چنین چیزی وجود ندارد.

عباس احمدی

وی در پاسخ به این سوال كه آیا می توان چنین اثری را در عین طنز بودن، دینی و مذهبی هم دانست، گفت: من این اثر را شعر اعتراض و اجتماعی می دانم. البته می توان چنین آثاری را شعر توحیدی و تعلیمی در قالب طنز دانست و در ادبیات فارسی هم از این دست آثار زیاد بوده است. احمدی افزود: آثار ناصرخسرو اغلب دینی است و در عین حال جنبه تعلیمی و اعتراض دارد. اشعار حافظ نیز سرآمد این گونه آثار است. البته در دوران معاصر بر روی این موضوعات كم كار شده است و بیشتر موضوعات اجتماعی مد نظر شاعران بوده است.
این شاعر و طنزپرداز كشورمان همچنین با اشاره به این كه در زمینه دفاع مقدس نیز می توان آثار طنز خوبی خلق كرد، گفت: درباره دفاع مقدس می توان طنز كار كرد اما متاسفانه شاعران خیلی به این موضوع نپرداخته اند. كجی ها و ناراستی هایی در فرهنگ وجود دارد كه با پرداختن به موضوعاتی همچون دفاع مقدس و از طریق طنز می توان آن ها را برطرف كرد.
مسئول دفتر طنز حوزه هنری استان قم خاطرنشان كرد: در زمینه دفاع مقدس در قالب طنز موقعیت آثار بسیاری می توان خلق كرد و به طور مثال در اردوگاه های اسرای ما سوژه های فراوانی برای طنزپردازان وجود دارد. البته پرداختن به این موضوعات نیاز به مطالعه دارد و متاسفانه شاعران جوان كشورمان اهل مطالعه نیستند و فقر مطالعاتی و فكری در این زمینه وجود دارد و به همین دلیل هم به سراغ چنین سوژه هایی نمی روند.
گفتنی است، هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره در بخش‌های نمایش، فیلم كوتاه، استندآپ كمدی، عكس، شعر، نثر، داستان كوتاه و مقاله به همت حوزه هنری از 25 تا 27 مرداد در تهران برگزار می‌شود و از برگزیدگان كلیه بخش‌ها در تاریخ 27 مرداد در تالار سوره تقدیر خواهد شد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر