menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

فرهنگ لغات فارسی به طنز در کتابِ پس کوچه منتشر شد

ابراهیم رها طنزنویس، مجموعه‌ای از طنزهایش را در اثری با نام «کتابِ پس کوچه» روانه بازار کرد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار مهر، این کتاب در واقع فرهنگ لغات فارسی به طنز است و نویسنده در آن لغات فارسی را به طنز معنا کرده است. ترتیب «کتابِ پس کوچه» بر اساس الفبایی تنظیم شده و نویسنده درباره هر واژه به طنز مطالبی را بیان کرده است. ابتدای کتاب با «آ» و لغت «آب» شروع شده و با حرف «ی» و «یواشکی» به اتمام رسیده است.

در این کتاب حدود ۳۵۰ کلمه و واژه به طنز تعریف شده‌اند که از جمله آنها می‌توان به این موارد اشاره کرد: آب، آبادی، آبرو، آبکش، آپاندیس، آتش‌بس، آخ، آدرس، جفنگ، یواشکی، طعنه، غسالخانه، تبلیغات، مجری، حزب، تازه‌به دوران‌رسیده، رانندگی، هواشناسی، نود، ظرفیت، ریاکاری، فرهنگ‌نویسی، ذی‌شعور، چاپلوسی و…

نویسنده به فراخور مطلب گاهی از حکایات و ضرب‌المثل‌های عامیانه نیز برای تعریف لغات استفاده کرده است. به عنوان مثال درباره واژه «یلدا»، در این کتاب آمده است:

«هر قدر شبش مهم است روزش اهمیتی ندارد! البته کلا طول روزش در حد چس‌فیل است اما شب یلدا داستان خودش را دارد باید بی‌مزه‌ترین و مزخرف‌ترین هندوانه‌ها را خرید و برید و خورد معلوم نیست چرا. در شب یلدا باید حکماً انار خورد حتی اگر میوه‌فروشی‌های محترم از یک هفته مانده به یلدا قیمت انار را دوبرابر کرده باشند و هر دانه یاقوت هم قیمت همان یاقوت دربیاید. در شب یلدا باید آجیل خرید و خورد و آنقدر افراط کرد که دل‌درد گرفت باز دقیق معلوم نیست چرا. آگاهان گفته‌اند رسمه! در شب یلدا باید به مهمانی رفت و سر میز غذا خود را خفه کرد در شب یلدا … به این ترتیب آیین شب یلدا را از طریق شکم پاس می‌داریم و این باور را از منظر اندیشه و ادراک دوره می‌کنیم که پایان شب‌های طولانی سپیده صبح خواهد بود. البته ما درست نمی‌دانیم در کدام یک از این قسمت‌ها و حین تناول کدام بخش این باورها در نگاه ما متجلی می‌شود اما لابد می‌شود دیگر! پیش‌تر در شب یلدا حافظ می‌گشودند، الان از ده روز مانده به یلدا، هی اس‌ام‌اس می‌آید فلان شماره را بفرست تا در ازاء دویست تومان برایت فال حافظ ارسال کنیم. امروزه همه در شب‌های بلند یلدا دور کرسیِ وای‌فای می‌نشینند و یک چیزشان را چک می‌کنند و برای هم یک چیزی می‌فرستند. چندسالی است که همه شب یلدا را مصرانه به همدیگر تبریک می‌گویند…». (ص ۳۳۲)

کتاب ۳۵۲ صفحه‌ای «کتابِ پس کوچه» در شمارگان ۲۵۰۰ از سوی انتشارات فرهنگ معاصر منتشر و روانه بازار شده است.

کمال صادقی

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر