menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

فرهاد حسن زاده : این روزها بیشتر جای خالی داستان کوتاه طنز حس می‌شود

فرهاد حسن‌زاده، درباره دیدگاهش از وضعیت داستان‌های کوتاه در ادبیات کشورمان گفت: متاسفانه اقبال ناشران از چاپ این گونه‌ ادبی کم است و از طرفی نویسندگان هم بیشتر به سمت رمان‌نویسی رفته‌اند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری فارس، فرهاد حسن‌زاده، نویسنده پیش‌کسوت حوزه کودک و نوجوان، درباره دیدگاهش از وضعیت داستان‌های کوتاه در ادبیات کشورمان گفت: متاسفانه اقبال ناشران از چاپ این گونه‌ ادبی کم است و از طرفی نویسندگان هم بیشتر به سمت رمان‌نویسی رفته‌اند.

این نویسنده با بیان اینکه هر ژانری مخاطب خاص خودش را دارد، در تکمیل بحث فوق توضیح داد: مسلما رویکرد یک نویسنده مثل صنعت‌گران، کشاورزان و مدیران اقتصادی نیست که با توجه به نیاز مخاطب، اثری را تولید کنند. بنابراین نگاه شخصی من این گونه نیست که بگویم مخاطب داستان کوتاه کم است. من فکر می‌کنم تقریبا هر ژانری مخاطب خاص خودش را دارد اما به هرحال اقبال ناشران هم نسبت به چاپ داستان‌های کوتاه حداقل در حیطه ادبیات نوجوان خیلی کم است.

وی ادامه داد: طبیعتا ناشران هم بُعد اقتصادی ماجرا را نگاه می‌کنند و اینکه مخاطبان بیشتر رمان می‌خوانند، بنابراین بیشتر به چاپ رمان می‌پردازند. از بعدی دیگر اگر بخواهیم به این مسئله نگاه کنیم، من خودم با توجه به فعالیتی که در نشر دوچرخه دارم به نظرم می رسد که ما در چاپ داستان‌های کوتاه کمی با مشکل مواجه هستیم؛ چون نویسندگان حرفه‌ای‌مان هم کمتر داستان کوتاه می‌نویسند و بیشتر به رمان روی می‌آورند. بر این اساس این اتفاق شرایط را دشوارتر می‌کند.

حسن‌زاده در ادامه همین اظهاراتش درباره نوع نویسندگی داستان‌های کوتاه و اینکه آیا با این مسئله موافق است که داستان کوتاه مختص نویسندگان تازه‌کار است یا اینکه آن را را به عنوان یک ژانر قلمداد می‌کند تا نویسندگان حرفه‌ای به سراغش بروند، تصریح کرد: من فکر می‌کنم داستان کوتاه ژانری کاملا خاص است. اتفاقا نویسندگی داستان کوتاه یک جاهایی دشوارتر از رمان است؛ چراکه باید حرفی را در فضایی محدود بزند و قطعا باید پشتش فلسفه فکر و ایدئولوِژی باشد و در عین حال بازتاب‌دهنده مسائل جامعه باشد. بنابراین این کار را سخت‌تر می‌کند. اما در رمان فضا برای زیاده‌گویی و توصیف وجود دارد.

او همچنین درباره اینکه فضای مجازی را برای ارائه داستان کوتاه توصیه می‌کند یا بیشتر به چاپ کتاب معتقد است، خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم از هر دو رسانه می‌شود استفاده کرد ولی فضای مجازی به واسطه اینکه همیشه در دسترس مردم است، وسیله‌ای است که خواندن داستان کوتاه را در همه جا آسان تر می‌کند. بنابراین داستان کوتاه شاید در فضای مجازی بتواند بیشتر خودش را نشان بدهد. من خودم شخصا زمانی که بیرون از منزل و محل کارم درگیر هستم حتما برای خواندن این گونه مطالب در فضای مجازی استفاده می‌کنم.

این نویسنده کودک و نوجوان سپس درباره تاثیربرگزاری جشنواره‌هایی با موضوع داستان کوتاه بر ترویج مردم به این امر اظهار کرد: قطعا برگزاری جشنواره‌ها بی تاثیر نیست و باعث ایجاد جرقه‌هایی برای آن‌هایی که استعداد و توانایی دارند اما انگیزه برای حرکت ندارند، می‌شوند. خود من هم نویسندگی را از آغاز یک جشنواره شروع کردم و مسیر خود را پیدا کردم اما در برگزاری جشنواره‌ها یک نکته باید رعایت شود و آن هم این است که به عنوان مثال عده‌ای مخاطبان همیشگی جشنواره‌ها هستند و آثارشان را در همه جشنواره‌ها شرکت می‌دهند که به نظرم به این موضوع باید به عنوان یک آفت نگاه کرد. به نظرم اگر جشنواره‌ها همیشه موضوعی باشند درست نیست و بهتر است موضوع آزاد باشد.

حسن‌زاده در پایان در پاسخ به اینکه آیا داستان کوتاه می‌تواند ظرفیت‌های بزرگ انقلاب اسلامی را بیان کند و می‌توان گستردگی مضمونی با عنوان انقلاب را در داستان کوتاه ارائه کرد، گفت: به اعتقاد من این‌طور نگاه کردن به داستان کمی از اصالت ادبیات ما کم می‌کند، یعنی اگر اندیشه‌ای در مورد انقلاب و جنگ هست، در ذهن نویسنده است و ممکن است ماجرایی را به انقلاب پیوند بزند اما به نظرم نگاه ذره‌بینی به داستان‌ها بابت انقلاب و تقسیم‌بندی این‌چنینی خوب نیست. به اعتقاد من این روزها بیشتر جای خالی داستان کوتاه طنز حس می‌شود و به نوعی برای مخاطبانی که خیلی اهل مطالعه نیستند و چندان دل خوشی هم از مطالعه ندارند، تجربه نشان داده که با این نوع کار می‌توانند به مطالعه روی بیاورند؛ در حالی که بیشتر داستان‌های کوتاه ما معناگرا هستند اما چه اشکالی دارد نگاه مفرحی داشته باشیم. به نظرم خوب است در این زمینه بیشتر فکر و سرمایه‌گذاری کنیم.

گفتنی است حوزه هنری انقلاب اسلامی در راستای تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی، پانزدهمین مهرواره شعر و داستان جوان سوره را مردادماه ۱۳۹۶ در استان تهران برگزار می‌کند.

هنرمندان برای شرکت در این جشنواره تا ۲۰ خرداد فرصت دارند آثار خود را پس از ثبت‌نام اینترنتی در سایت موسسه فرهنگی و هنری سپهر سوره هنر به نشانی www.artfest.ir به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر