menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

مهدی فرج اللهی

فرج اللهی : طنز در تعلیم و آموزش می‌تواند نقش موثری داشته باشد

یک شاعر، نویسنده و منتقد ادبی گفت: هدف نقد منصفانه اصلاح است و ناخودآگاه اصلاحی که برای یک اشتباه و مشکل صورت می‌گیرد، در دل خود تعلیم و تذکر دارد.

به گزارش شیرین طنز، مهدی فرج اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان اینکه طنز در تعلیم و آموزش می‌تواند نقش موثری داشته باشد، اظهار کرد: این تعلیم و آموزش می‌تواند از مدرسه آغاز شود و تا نقد اتفاقاتی که در مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و … وجود دارد پیش رود.
وی ادامه داد: هدف نقد منصفانه اصلاح است و ناخودآگاه اصلاحی که برای رفع یک اشتباه و مشکل صورت می‌گیرد، در دل خود تعلیم و تذکر دارد. طنز به عنوان یک نوع ادبی در بحث آموزش، یادگیری و نقد در هر شرایطی می‌تواند موثر و مفید باشد.

این طنزپرداز همچنین گفت: مخاطبان به طور کلی به دنبال سرگرمی هستند. البته همیشه تعدادی مخاطب حرفه‌ای داریم که در هر نوع هنری، به شکل دیگری به آثاری که تولید می‌شود نگاه می‌کنند. هنر هنرمند و طنزپرداز و نویسنده در این است که اثری را خلق کند که در عین حفظ اصول آن نوع از هنر، برای مخاطب هم جذابیت ایجاد کند و در آن به بعد سرگرمی اثر نیز توجه شود. بسیاری از آثاری که توسط طنزپردازان تولید می‌شود این ویژگی‌ها را دارد و اثرشان هم مورد توجه خواص و هم عموم مردم قرار می‌گیرد. این نشان دهنده این است که آن اثر، اثر خوبی بوده است که توانسته این گستره را پوشش دهد.

فرج اللهی تمام اتفاقات پیرامون طنز را یک مجموعه دانست و تصریح کرد: انواع شوخ طبعی، در قالب مکتوب، کارتون و کاریکاتور در یک مجموعه قرار می‌گیرند. در فضای مجازی، بیشتر آثار از نظر اندازه و تعداد کلمات به شکل کوتاه‌تر عرضه می‌شوند. قالب‌هایی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد در آثار منثور، لطیفه، داستانک و کاریکلماتور و در نوع منظوم، تک بیت و دو بیتی و رباعی و … است؛ البته می‌توان به این ها نمره داد و گفت که کدام آثار با ارزش تر هستند.

این شاعر با تاکید بر اینکه باید آثار طنزی که در فضای مجازی تولید می‌شود را تحلیل کرد، گفت: نمی‌توان جلوی طنزهای شبکه های اجتماعی را گرفت، اما هنرمندی که قلم خوبی دارد، وظیفه‌ای بر عهده اش است و اینکه با تولید کار خوب و ارزشمند، با اثر خود کار خوب را معرفی کند. با نفی کردن آثار نمی‌توان کاری پیش برد. بلکه اهل فن باید آثار خوب عرضه کنند و در کنار آن آثار منتشر شده را هم نقد کنند.

گفتنی‌ است نهمین جشنواره طنز سوره با هدف کشف، جذب و پرورش استعدادهای جوان، و ترویج و معرفی طنز فاخر در بخش‌های نثر، نظم، داستان کوتاه، مقالات پژوهشی، عکس، کاریکاتور و استندآپ کمدی (مکتوب یا تصویری) و با موضوع آزاد، ۲۵ و ۲۶ دی‌ماه ۹۵ برگزار می‌شود.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر