menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

کیومرث صابری فومنی در کنار رهبر انقلاب

عمر کاریکاتور به بلندای تاریخ مکتوب انسان است

رئیس جهاددانشگاهی واحد گیلان با بیان اینکه پیدایش هنر کاریکاتور پیش از پیدایش روزنامه‌نگاری و حتی اختراع صنعت چاپ در دنیا، نشان از قدمت و درازای عمر آن دارد، افزود: عمر کاریکاتور به بلندای تاریخ مکتوب انسان است.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه گیلان، مهندس جمشید رسایی، روز پنج‌شنبه 10 اردیبهشت در آئین اختتامیه نخستین جشنواره ملی پاتوق دانشجویی کاریکاتور «صابر» که در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت برگزار شد، بازنمایی اغراق‌آمیز رفتارها و ویژگی‌های اشخاص به منظور مضحک جلوه دادن آن یا ایجاد تصویری خنده‌آور از کسی که با وجود شباهت به او مضحک باشد را کاریکاتور خواند و اظهار کرد: دکتر محمد معین نیز کاریکاتور را اینگونه تعریف می‌کند «شکل و تصویری مضحک که نقاش در ترسیم آن از نکات و دقایق مشخص موضوع استفاده می‌کند و در عین حال که تصویر با اصل موضوع شبیه است آن نکات و دقایق را بارزتر و بزرگتر نشان می‌دهد تا سوژه‌ها را مضحک کند».

وی ادامه داد: صرف نظر از تعاریف فوق که ممکن است دارای نقصان هم باشند باید توجه کنیم که کاریکاتور هنر است و فعالان این عرصه هنرمندانی هستند که به خوبی می‌توانند با مخاطب ارتباط برقرار کنند.

رسایی با بیان اینکه پیدایش هنر کاریکاتور پیش از پیدایش روزنامه‌نگاری و حتی اختراع صنعت چاپ در دنیا، نشان از قدمت و درازای عمر آن می‌دهد، افزود: به واقع شاید بتوان گفت عمر کاریکاتور به بلندای تاریخ مکتوب انسان است. این هنر در عصر باستان هم رواج داشته و گفته می‌شود اولین کاریکاتورهایی که در آنها مسائل سیاسی و اجتماعی مطرح شده به 1900 سال پیش بر می‌گردد.

رئیس جهاددانشگاهی واحد گیلان با تصریح بر اینکه طنز ترسیمی و کاریکاتور در ایران نیز از قدمت طولانی برخوردار است، اضافه کرد: ورود رسمی کاریکاتور به مطبوعات ایران در آستانه انقلاب مشروطه و با چاپ هفته‌نامه ملانصرالدین صورت گرفت و بعدها توسط نشریات و روزنامه‌های طنز ایران گسترش یافت. طنز ترسیمی و طنز کلامی در عرصه مباحث اجتماعی و سیاسی که به واسطه غنای زبان فارسی خصوصا ضرب‌المثل‌های گوناگون، کلمات عامیانه و کنایات فراوان از توفیق مناسبی برخوردار بوده، در طی سال‌های استبداد و خفقان ستمشاهی همچون شمشیری برهنه انتقادات خود را مطرح و بیان کرده است.

وی عنوان کرد: در پی وقوع انقلاب اسلامی به تبع آنکه این انقلاب در بین انقلابات جهان منحصر به فرد بوده، تاثیر انقلاب بر فعالیت‌های هنری نیز منحصر به فرد بوده و فعالیت انقلابیون در عرصه‌های مختلف از جمله در عرصه هنر و خصوصا هنر کاریکاتور موجب دگرگونی این هنر و اثربخشی بیشتر آن و در نتیجه در ارتقاء کیفی آن شد توجه به مباحث جهانی همچون حمایت از مظلومان و انتشار پیام انقلاب اسلامی و نقد عملکرد مسئولان جهت اصلاح رویه‌ها و روش‌ها در عرصه داخلی از مواردی است که در آثار هنرمندان کاریکاتوریست ایرانی دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه تعداد هنرمندان این عرصه که در قبل از انقلاب بسیار محدود و در حد عددی دو رقمی بود به بیش از 1000 نفر افزایش یافت، گفت: قطعا در مسیر این افزایش کمی و کیفی هنرمندانی نظیر مرحوم کیومرث صابری فومنی نقشی انکارناپذیر داشتند که هیچ فرد منصفی منکر آن نخواهد بود.

رسایی با اشاره به اینکه مرحوم صابری به «گل‌آقا» شهرت داشت، متذکر شد: مرحوم صابری علاوه بر مسئولیت‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی در دوران بعد از انقلاب در عرصه طنز ادبی و هنر کاریکاتور نیز صاحب سبک بوده و با انتشار اولین شماره هفته‌نامه گل‌آقا در دی‌ماه سال 1363 باب جدیدی جهت گسترش این هنر باز کرد؛ از این رو شناساندن و معرفی شخصیت کیومرث صابری در سطح ملی و گستره جامعه دانشگاهی کشور باید مورد توجه مسئولان فرهنگی قرار گیرد و البته مسئولان عرصه فرهنگ و ادب گیلان به واسطه گیلانی بودن این چهره فرهنگی در این زمینه وظیفه بیشتری دارند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: جهاددانشگاهی گیلان بدین منظور اقدام به برگزاری جشنواره پاتوق دانشجویی کاریکاتور صابر نمود و از آذرماه سال گذشته با برگزاری مراسم افتتاحیه در شهر فومن کار فراخوان دریافت آثار را آغاز کرد تا ضمن تجلیل از این شخصیت هنری، سبک ادبی او را نیز در بین نسل جوان و خصوصا دانشجویان گسترش دهد؛ وی افتخاری برای گیلانیان است و جا دارد که مسئولان استان بیش از پیش جهت تجلیل از او گام بردارند.

رسایی در پایان از انتخاب 26 اثر در این جشنواره خبر داد و گفت: امیدواریم اینگونه جشنواره‌ها با دو هدف تجلیل از شخصیت‌های علمی، فرهنگی و ترویج فکر و اندیشه آنان تداوم داشته باشد و ان‌شاءالله این جشنواره با همین نام در سال‌های آینده نیز تکرار شود.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر