menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

جواد علیزاده

علیزاده : اعتماد مسئولان به طنزپرداز یکی از راه های بقا و گسترش طنز است

جواد علیزاده، داور بخش کاریکاتور نهمین جشنواره طنز سوره، گفت: اعتماد مسئولان به طنزپرداز یکی از راه‌های بقای طنز و گسترش این شاخه در میان هنرمندان است.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، جواد علیزاده کاریکاتوریست کشورمان، با بیان اینکه تنها تعریف از طنز در نگاه اول مدنظر داوران بخش کاریکاتور نبود اظهارداشت: در ارزیابی آثار خیلی تأکید بر موضوعی بودن کارها و اینکه با مواردی که در فراخوان آمده، داشتیم و چون دراین بخش دو موضوع آزاد و اقتصاد مقاومتی مدنظر بود کارهای انتخابی در بخش موضوعی سعی شده تا هم جنبۀ کمیک و هم جنبۀ تراژدی خود را حفظ کند و از نظری هم بر نوآوری آثار تأکید داشتیم.

وی ادامه داد: به زعم بنده آثاری که توسط بنده و دو داور دیگر انتخاب شدند قابلیت ارتباط با مخاطب را دارند و می توان گفت برگزاری نمایشگاه این آثار در ابعاد وسیع تر می تواند طیف وسیعی از مخاطبان را در بر گیرد.

وی هنرمندانی را که در زمینه کاریکاتور فعالیت می کنند به داشتن نگاه ویژه به موضوعات اطراف خود توصیه کرد و در این زمینه خاطرنشان ساخت: تفاوتی که کاریکاتوریست باید با یک فرد عادی داشته باشد در همین موضوع است. طنز در زندگی هر کسی است و اگر طنزی با ظرافت و نگاه عمیق همراه باشد می تواند در روزگاری که مسائل اجتماعی و اقتصادی فشار زیادی را بر مردم وارد می آورد برای اندکی خنده را بر لبان مردم جاری سازد.

این داور جشنواره، اعتماد مسئولان را به طنز پرداز یکی از راه های بقای طنز و گسترش این شاخه در میان هنرمندان دانست و در این زمینه بیان داشت: بعضی مسئولان نسبت به بسیاری از موضوعات سطحی که در کار طنزپرداز وجود دارد با تردید نگاه می کنند و وقتی یک طنزپرداز مشکلی را در جامعه مطرح می کند خیلی‌ها تحمل و تاب آن را ندارند و واکنش نشان می دهند؛ در صورتی که برای پیشرفت طنز و فراگیر شدن آن در جامعه، باید به هنرمندان اعتماد کنیم.

علیزاده در خصوص برگزاری جشنواره‌ها گفت: هر چه فضاهای این‌چنینی را گسترش دهیم بهتر می‌توان برای جوان ترها کار کرد و می توانند خودشان را مطرح کنند و در روزگاری که فعالیت در مطبوعات برای بسیاری از هنرمندان مهیا نیست این جشنواره‌ها می توانند با فراهم آوردن فرصتی، هم به دیده شدن کار آن‌ها کمک کنند و هم در مسئله اقتصادی کمکی اندک برای هنرمندان باشند.

جواد علیزاده متولد ۱۳۳۱ اردبیل، کار‌شناسی رشته مترجمی زبان انگلیسی از مدرسه عالی ترجمه، ۱۳۵۴ است.

از سوابق او می‌توان به:
. کاریکاتوریست سیاسی روزنامه کیهان در ایام انقلاب، سال‌های ۱۳۵۶ تا ۱۳۶۰
. آغاز به انتشار مجله «طنز وکاریکاتور» از سال ۱۳۶۹ تاکنون
. عضو سابق سندیکای بین المللی کارتونیست‌ها C&W Syndicate
. ادیتور هنری سابق ایران در نشریه تخصصی ویتی ورلد Witty World تا سال ۲۰۰۰
. سفیر خنده ایران از سوی حزب طنز خوب در لهستان G H P Party اشاره کرد.
. او جوایز مهم بین المللی از جمله:
جایزه اول کاریکاتور چهره در جهان در فستیوال آنگلت فرانسه و کسب عنوان شوالیه هنری سال ۱۹۹۰، جایزه نخل نقره‌ای فستیوال بوردیگرای ایتالیا، جایزه اول مسابقه کاریکاتور آنکارا، نشان لیاقت انجمن روزنامه نگاران سازمان ملل در ۲۰۱۱، جایزه اول کاریکاتور در فستیوال آیدین دوغان استانبول ترکیه و… را دریافت کرده است.

گفتنی است نهمین جشنواره طنز سوره در تاریخ ۲۵ و ۲۶ دی‌ ماه در حوزه هنری برگزار می شود.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر