menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

علیرضا پاکدل

علیرضا پاکدل و مشکلات دریافت جوایز جشنواره های بین المللی کاریکاتور

علیرضا پاکدل متولد سال۱۳۶۰ از مشهد است، شروع کارش در زمینه کاریکاتور از سال ۷۳ و با همکاری با نشریات گل آقا بچه ها ،گل آقا و کیهان کاریکاتور و هفته نامه “توانا” شکل گرفت و آغاز فعالیت حرفه ای اش با همکاری با بسیاری از روزنامه ها و نشریات مهم کشور بوده است، این هنرمنئ جوایز متعدد ملی و بین المللی در کارنامه اش دارد.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از سایت هنر مقاومت، آخرین اتفاق خوب برای این هنرمند گرفتن دو جایزه بزرگ و سوم مسابقه بین المللی کارتون پیراسیکاباPiracicaba در برزیل بود که متاسفانه مشکلات زیادی برای این هنرمند به وجود آورد، از این رو مصاحبه ای با این هنرمند در این باره انجام داده ایم که نظر شما را به آن جلب می کنیم:

علیرضا پاکدل

اخیرا مصاحبه ای با نشریه برزیلی” موندیاریو” Mundiario در برزیل داشتی، اهم مطالبی که عنوان کردی شامل چه چیزهایی بود؟
مصاحبه من در مورد اهمیت جشنواره پیراسیکابا در بین هنرمندان ایرانی و همچنین در فضای بین المللی بود و توضیحاتی در مورد اثرم که حائز رتبه اصلی شد و همچنین تکنیک کاریکاتور چهره ام بود.

در جشنواره اخیر پیراسیکابای برزیل آثارت بسیار مورد توجه داوران برزیلی ، کوبایی و آمریکایی قرار گرفت، کمی در مورد این کارها توضیح بده، و البته کاری که موفق به کسب جایزه بزرگ شد؟
بله خوشبختانه کارتونی که در مورد تراژدی غرق شدن پناهندگان بود توانست دو جایزه از برترین جوایز این جشنواره بین المللی را از آن خود کند. خیلی خوشحال شدم داوران برجسته ای همچون آرس از کوبا وپروفسور جان لنت از آمریکا در هیات داوری این جشنواره حضور داشتند و برای من بسیار جای خوشحالی داشت که اثرم توسط این اساتید انتخاب شد.در مورد کارتونی که کار کردم میتونم بگم اینکه این پناهندگان با سختی از خانه و خاکشون دل میکنن و از طریق مرزهای آبی راهی کشورهای اروپایی میشن و متاسفانه اکثریت اونها نمیتونن بخاطر موانع طبیعی و حمل و نقل غیراستاندارد، به مقصد مورد نظر برسند و دچار حادثه میشن که منجر به غرق شدن و مرگ اونا میشه و خیلی از کشورها فقط نظاره گر هستن و حتی مرزهای خودشون رو به روی پناه جویان میبندند و فقط بُعد خبری این اتفاق رو رسانه ای میکنن. من در این کارتون سعی کردم بی تفاوتی مردم اروپا رو به تصویر بکشم و این اتفاق رو با جابجایی در یک آکواریوم بزرگ نشون دادم که خیلی برای خودم هم سخت و دردناک بود.

حدودا مبلغ جایزه بزرگ به پول خودمان چقدر می شود؟
پانزده هزار رئال برزیل که تقریبا ۱۵ میلیون تومان ما می شود.

ظاهرا جشنواره برزیل برای دادن جایزه شما، خیلی سخت گیری کرده است، و هر نوع تلاشی برای کسب این جایزه بی نتیجه مانده، در اینباره برایمان بگو؟
متاسفانه همین طوره، من بارها این مسئله رو که کشور ما ایران دچار تحریم های اقتصادی هست و مردم ایران نمی تونن حساب شخصی ارزی بین المللی داشته باشن، به مسئول مالی این جشنواره توضیح دادم و از اونها خواستم شرایطی رو بوجود بیارن تا این جایزه به من برسه اما اونها بعد از صحبت های فراوان از طریق پست الکترونیکی قبول نکردن و اغلام کردن که طبق قوانین جشنواره پیراسیکابا باید به حساب ارزی خود من پول را واریز کنند، من پیشنهاد دادم که شماره حسابی از دوستانم در خارج رو بهشون بدم و اونها هم از اون طریق برام واریز کنن،اما اونها قبول نکردن که عجیبه به نظرم ،چطور ممکنه همه جشنواره های معتبر دنیا مثل دوسالانه خودمان در ایران که از معتبرترین در دنیاست یا آیدین دوغان ترکیه با دعوت از هنرمندی که توانسته جایزه بزرگ جشنواره شونو کسب کنه ، تمام تلاششونو میکنن که جوایز رو بهشون برسونن و من خودم بارها شاهد این حرکتها بودم .اما برام واقعا جای سئوال داره که وقتی یک اثر اونقدر مهمه از سوی هیات داوران یک جشنواره لایق بردن دو جایزه بزرگ میدونن، اما برای مسئولین همین جشنواره مهم نیست که شرایط ما را درک کنند و جایزه رو به صاحب اثر برسونن؟

وزارت ارشاد و رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی در این باره چه کاری انجام داده اند؟
من از طریق موزه هنرهای معاصر پیگیر این قضیه شدم و آنها هم با نامه نگاری با سفارت ما در برزیل این مشکل رو مطرح کردند که متاسفانه از سوی این جشنواره همون حرفهایی که به من زده بودند را به موزه هنرهای معاصر انتقال دادند . من از طریق کنسولگری در مشهد هم پیگیر شدم که متاسفانه همون جواب رو مجددا تکرار کردند.

اخیرا چه تماس هایی با مسئولین پیراسیکابا داشته ای، و آیا جوابگوی سوالاتت بوده اند؟
طی روزهای اخیر من حدودا ۷ ایمیل به مسئول مالی این جشنواره زدم با این مضمون که تقاضا دارم مشکلم حل شود واز اونها خواستم کمکی کنن و راهکاری به من پیشنهاد بدهند. بحث ویزا کارت و وسترن یونیون رو هم مطرح کردم و منتظر جوابشون شدم ، اما با نهایت تعجب جواب منو دیگه نمی هند، جالب اینه که اونها در نامه ای که به سفارت ما زدند این مسئله رو عنوان کردند که سریعا با دادن شماره حساب شخصی اقدام کنم و گرنه جایزه به من تعلق نمیگیره اما الان بعد از ۷ بار ایمیل زدن جواب من را نمی دهند ، واقعا دلیلش را نمی دونم!

فکر می کنی علت بی جواب ماندن هفت ایمیلی که اخیرا فرستادی چه هست؟
جواب ندادن برای من جای سئوال داره و من همچنان در شوک به سر میبرم و اینکه چرا این جشنواره تمایلی به همکاری یرای حل این مشکل با هنرمندان ایران ندارد!

به نظرت قوانین این مسابقه برای هنرمندان ایرانی مشکل ایجاد می کند؟
بله به نظرم با توجه به این نوع برخورد که باهاش مواجه شدم و اینکه یک هنرمند ایرانی دیگر هم در دوره های قبل دچار این مشکل شده، من مطمئن هستم که این جشنواره هیچگونه تعهدی برای پرداخت جوایز هنرمندان برجسته ایرانی با توجه به اینکه کشورمان ایران، دچار تحریم های بانکی هست، قائل نمی شود.

اگر واقعا با توجه به وضع موجود که هنرمندان ایرانی با توجه به تحریم، امکانی برای باز کردن حساب به اسمشان وجود ندارد، چرا جشنواره پیراسیکابا مانند جشنواره مقدونیه با صداقت از ایرانی ها نمی خواهد که در این مسابقه شرکت نکنند؟
بله من هم برایم جای سوال دارد که این جشنواره در دوره های قبل هم اینطور که اخیرا با خبر شدم ، دچار همین مشکل با هنرمندان ایرانی بوده اما باز هم ایرانی ها بهترین رتبه ها را بدست می آورند ولی جوایز بهشون نمیرسه! آیا نباید این جشنواره فکری برای رساندن جوایز به شرکت کننده های ایرانی بکند؟

اساسا همیشه هنرمندان ایرانی با حضور پر رنگشان، باعث اعتبار این جشنواره شده اند،ظاهرا سال گذشته هم هنرمند دیگری از ایران دچار همین مشکل شده است، اطلاعاتی از این هنرمند داری؟
بله تقریبا همه جشنواره های بین المللی اعتبارشان را از شرکت کننده هایشان بدست می آورند و ایرانی ها در همه جشنواره‌های مهم کارتون و کاریکاتور درنیا شرکت میکنند و بیشترین جوایز را در سراسر جهان بدست می آورند.در مورد این دوست تنها اطلاع دارم ایشان آقای افشین نظری از شهر بجنورد بودند که شرایط برای کسب جایزه اش از این جشنوار اونقدر سخت بود که متاسفانه قید این جایزه رو زد .

ما بخاطر مشکلات بانکی اگر هنرمندی از خارج برنده جایزه ای در ایران شود از او به شکل داور یا میهمان دعوت می کنیم تا به ایران بیاید و جایزه اش را دریافت کند ، فکر می کنی چه کمکی از دست ما برای شما بر می آید تا راهکاری پیدا کنیم؟
بله من از شما تشکر می کنم که بارها با تماس با مسئولین جشنواره پیگیر این قضیه بودین، به نظرم با اطلاع رسانی این مشکل و مطرح کردن آن در بین هنرمندان کشورم و همچنین هنرمندان سراسر دنیا،امیدوارم مسئولین این جشنواره به فکر راهکارهای مناسبی باشن و بتونن مشکل من و بقیه هنرمندان ایرانی که در این جشنواره حائز رتبه شدیم رو حل کنن که فکر میکنم کار سختی نیست ، تنها این جشنواره باید این را بخواهد ودر قوانین پرداخت جوایز ، تبصره‌ای برای شرکت کنندگان ایرانی درج کنند.

خودت خوب می دانی که ما واقعا راضی نبودیم که این ماجرا رسانه ای شود، چون تصور می کردیم مسئولین جشنواره بزرگی مثل پیراسیکابا بخاطر مشارکت بسیارارزنده ایرانی ها بالاخره راه حلی پیدا می کنند، فکر می کنی این آخرین راه حل است؟
من هم مایل به اطلاع رسانی نبودم و اصلا دوست نداشتم این مشکل به این نحو مطرح شود و فکر می کردم ارزش هنرمندی که اثرش دو جایزه این جشنواره معتبر را بدست می آورد برای این مسئولین آن اونقدر مهم هست که تمام تلاششان را برای رساندن جوایز به هنرمندان انجام دهند، اما متاسفانه تاکنون این قضیه اتفاق نیفتاده،امیدوارم رسانه ای شدن این مشکل کمک کنه که این جشنواره راه حلی برای رساندن جوایز به ایرانی ها پیدا کند.

با این وضعیت با توجه به تلاش پیگیر و چند ماهه ات برای گرفتن جایزه، چه توصیه ای به هنرمندان ایرانی داری؟
من توصیه میکنم با توجه به این مشکل کارتونیستهای ایرانی برای شرکت کردن در دوره های بعدی این جشنواره دست نگه دارند تا نسبت به حل این معضل اتفاق مثبتی صورت بگیرد.

ما هم از وضعیت به وجود آمده سخت ناراحتیم، و امیدواریم این مشکل حل شود، علیرغم میل باطنی مان این مطلب ترجمه و در خروجی سایت ایران کارتون لاتین قرار می گیرد.
با تشکر از شما در اینجا بازهم از مسئولین این جشنواره درخواست همکاری و کمک کردن به رسیدن جوایز من و همچنین دو هنرمند شرکت کننده‌ی ایرانی دیگر را دارم و امیدوارم راه حلی برای آن پیدا شود و درپایان از سایت ایران کارتون که همیشه حامی کارتویستهای ایرانی بودین، تشکر می کنم.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر