menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

مجموعه آثار فکاهی طنز فرامرز آشنای قاسمی

طنز : چهل سال بعد در همین هفته

مقدمه:

پس از ترجمه تعدادی آثار کوتاه و بلند طنز، کم‌کم احساس کردم که من هم می‌توانم بنویسم و نوشتم. مسلماً با حضور اساتید بنامی که در آن ایام در نشریات “گل آقا” بودند، در ابتدا استقبال چندانی برای چاپ آثار خودم نشد. حتی چندین بار مستقیماً به من گفته که: “شما بهتر است فقط ترجمه کنی”. با خلق و خویی که من داشتم، هیچ چیز مانند ذکر چنین جملاتی، عزم من را در نوشتن آثار قابل احترام جزم‌تر نمی‌کرد. و بالاخره شد آنچه که باید می‌شد. زمانی رسید که آن‌قدر از آثار من در هفته‌نامه “گل آقا” چاپ می‌شد (گاهی حتی حدود ۱۰ مطلب در هر شماره) که دورادور (و گه‌گاه از نه چندان دور) صدای اعتراض برخی نویسندگان قدیمی را به این امر می‌شنیدم (و مسلماً کیف می‌کردم). در زیر برخی از آثار چاپ شده‌ام تحت عنوان “چهل سال بعد” در آن ایام را مشاهده می‌کنید:

چهل سال بعد در همین هفته

سوم اردیبهشت ماه ۱۴۱۳

برج کج پیزا فرو ریخت.

این برج که یکی از شاهکارهای هنر معماری جهان به شمار می‌رفت، از صدها سال پیش شروع به کج شدن نمود که تلاش شبانه‌روزی کارشناسان معماری جهان، مانع از سقوط آن شده بود. ولی در واپسین دقایق شامگاه دیروز، این برج با تکان‌های شدیدی فرو ریخت و در پی ریزش آن سر و کله تعداد زیادی از کارگران احداث خط یک مترو تهران از لا‌به‌لای گرد و خاک ناشی از سقوط برج پیدا شد. در اثر وقوع این فاجعه هنری سفیر ایران در ایتالیا برای ادای توضیحات به سازمان میراث فرهنگی آن کشور فراخوانده شد.

مدیر عامل شرکت مترو در همین رابطه گفت: این افراد که سال‌ها پیش قرار بود کار مترو تهران را به اتمام برسانند، در اثر یک اشتباه محاسباتی، به‌جای این ور تهران، از آن سر دنیا درآمدند.

هفتم مهر ماه ۱۴۱۳

“حمام فین کاشان”، به طور کامل بازسازی شد.

رئیس سازمان نوسازی ابنیه تاریخی (اداره حفظ میراث فرهنگی سابق) ضمن بیان این خبر در یک مصاحبه مطبوعاتی افزود: “با تغییرات اساسی که در این بنا دادیم، از این پس جهانگردانی که به کشور ما می‌آیند، می‌توانند با استحمام در این مکان، تصویر روشن‌تری از حمام رفتن “امیرکبیر” داشته باشند”. ایشان در پاسخ خبرنگاری که با عصبانیت پرسید: “شما یک بنای تاریخی را نابود کردید تمام شد رفت پی کارش. آن وقت انتظار دارید برای تماشای آن، جهانگرد به این نقطه بیاید؟” گفت: “حالا بیا و خوبی کن. ما را بگو که با این کمبود ارز، در یک حمام کهنه قدیمی، وان و دوش خارجی نصب کردیم.”

سی‌ام مهر ماه ۱۴۱۳

صادرات خاک کشور در شش‌ماهه نخست امسال به میزان دو برابر زمان مشابه در سال گذشته افزایش یافته است. آقای “خاکپور” وزیر خاک (نفت سابق) کشورمان، ضمن بیان این مطلب اعلام داشت: “به خاطر بالا آمدن آب دریاها، بسیاری از کشورهای جهان به منظور جلوگیری از فرو رفتن در اقیانوس‌ها، نیاز شدید به خاک دارند و خوشبختانه چون کشور ما بر روی یک فلات واقع شده، ما می‌توانیم پاسخگوی همه آن عزیزان باشیم.”

ایشان در پاسخ خبرنگار ما که پرسید: “وقتی خاک‌مان تمام شد، آن‌وقت چه می‌کنید؟” گفت: “ای آقا، شما خبرنگارها، آن‌وقت‌ها هم که ما نفت داشتیم از این سئوال‌ها می‌پرسیدید، ولی دیدید که نفت هم تمام شد و مشکل خاصی پیش نیامد.”

پنجم آبان ماه ۱۴۱۳

استقلال‌طلبان انگلیس، مسئولیت انفجار شب گذشته بازار بزرگ بلفاست را بر عهده گرفتند.

به گزارش رادیو ایرلند، صبح امروز شخص ناشناسی که خود را عضو “ارتش آزادی‌خواه انگلیس” معرفی کرد، ضمن تقبل مسئولیت انفجار مزبور، اعلام کرد که وی و یارانش تا زمان به استقلال رسیدن انگلیس، دست از مبارزه برنخواهند داشت.

شایان ذکر است: از ده سال قبل که دو کشور ایرلند شمالی و جنوبی بعد از اتحاد با یکدیگر توانستند کشور انگلیس را ضمیمه خاک خود کنند، هر هفته به طور متوسط چهار تا پنج انفجار در نقاط مختلف کشور ایرلند رخ می‌دهد که مسئولیت کلیه این انفجارها را “ارتش آزادی‌خواه انگلیس” بر عهده می‌گیرد.

ادامه در کتاب مجموعه آثار فکاهی- طنز

لینک خرید کتاب

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر