menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

لباس سنتی ایرانی

لباس های سنتی و سلسله ساپورتیان/طنزی از وحیدحاج‌سعیدی

این لابلا فقط سر لباس های سنتی و بومی اقوام ایرانی بدون کلاه مانده است که هیچکس طرفدار آنها نیست.

نویسنده : وحید حاج سعیدی

کارکرد پوشاک در سال های اخیر دچار یک تحول و دگردیسی اساسی شده است و صرفاً از پوشاک برای پوشش بدن یا رهایی از گزند سرما و … استفاده نمی‌شود. در واقع ماجرای پوشاک و لباس برای خودش به سوق الثلاثائی (سه شنبه بازار) تبدیل شده است و جوری از خرک رها شده است که هر طرف آن را که می‌گیریم از طرف دیگر در می‌رود!

یک روز ساپورت مد می‌شود

یک روز ساپورت مد می‌شود و خرد و کلان، کلهم اجمعین ساپورت پوش به خیابان می‌آیند تا جایی که مجلسیان پیشنهاد مصادیق مجرمانه را علیه سلسله «ساپورتیان» مطرح می‌سازند! جلوی ساپورت پوشی گرفته می‌شود، مانتوی شیشه ای پدیدار می‌شود آن هم بدون توجه به فرمایشات شیخ اجل سعدی که می‌فرمود: «تنک مپوش که اندام های سیمینت … درون جامه پدیدست چون گلاب از جام!» و باقی ماجرا … جلوی واردات پارچه قاچاق گرفته می‌شود، خود لباس قاچاق می‌شود.

با قاچاق لباس مبارزه می شود، طرح های چپکی و چپ اندر قیچی مد می‌شود و برخی از جماعت نسوان البسه ای به تن می‌کنند که به اندازه یک بیلبورد روی آنها کلمات و جملات انگلیسی نوشته شده است و برای ترجمه متون فوق باید یک فرهنگ لغت همراه داشت. دردمندانه اکثر کسانی هم که از این البسه به تن می‌کنند از معانی این عبارات خبر ندارند و چه بسا اگر کمی سواد لاتین داشتند از آنها برای گردگیری هم استفاده نمی‌کردند!

این لابلا فقط سر لباس های سنتی و بومی اقوام ایرانی بدون کلاه مانده است که هیچکس طرفدار آنها نیست و فقط باید آنها را موزه های تاریخی ایران باستان یا در مراسم افتتاحیه و اختتامیه جشن گندم و خرما و انگور و توت فرنگی و … ببینیم.

کالاهای مورد نیاز خود را با تخفیف ویژه خرید کنید

چند پیشنهاد سوفسطایی

علی ای حال با وجود موانع و راهکار های اساسی در ایجاد رغبت عمومی در جامعه به استفاده از لباس های سنتی، بر اساس رسم معهود و شیوه مالوف چند پیشنهاد سوفسطایی و مدبرانه در این خصوص ارائه می‌کنیم :

الف) رابطه لاغری با لباس های سنتی:

امروزه هر شرکتی که محصولاتش روی دستش باد می‌کند بلافاصله با گره زدن خواص محصولاتش به علم پزشکی و تبلیغات گسترده در رسانه ملی، آنها را در کسری از روز به فروش می‌رساند و خلق الله انبار هایش را نیز به توبره می‌کشند.

مثل شامپوی ضد طاسی، مواد سفید کننده دندان در یک روز، کرم جوان کننده پوست در نیم ساعت و … در این خصوص هم می‌توان با شل کردن سر کیسه از طریق رسانه ملی اعلام کرد پوشیدن لباس های سنتی به دلیل استفاده از ترکیبات گیاهی در لاغری افراد موثر است. اگر جلوی فروشگاه های این قبیل البسه سنتی حماسه ای جدید خلق نشد، گردن شکسته حقیر…

ب) جوایز بانکی:

پیشنهاد می‌شود بانکها در کنار جوایز عجیب و غریب نظیر یک کامیون پر از پول ، یک گاو صندوق پر از طلا، صندوقچه اسکناس و … «یک فرغون کتاب» و «یک کمد لباس سنتی» هم به برندگان هدیه کنند. با این رویکرد علاوه بر انجام رسالت فرهنگی ، زمینه برای معرفی هر چه بهتر فرهنگ بومی و سنتی کشور نیز فراهم می‌شود.

پ) تخفیف ویژه:

این روزها ارائه تخفیف ویژه در جلب مشتری تاثیر چشمگیری دارد. توصیه می‌شود تالار ها، هتل ها، متل ها، مسافرخانه ها، مراکز گردشگری، شرکت های هواپیمایی و … به مشتریانی که دارای پوشش سنتی و بومی هستند یک تخفیف اساسی و تپل بدهند.

ت) تشکیل کمپین:

در خاتمه نیز «تشکیل کمپین» که از کم هزینه ترین و کاربردی ترین راهکار های دولتی و خصوصی در حل مناقشات مختلف است، پیشنهاد می‌شود. فقط خواهشاً این کمپین مثل «کمپین نخریدن خودروی داخلی» نشود که بعد از چند ماه صف خرید خودرو از صف سبد کالا هم شلوغ تر شده بود! خیر از جوانی تان ببینید…

منتشر شده در : روزنامه کلید

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر