menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

شعر طنز عوض کنم، از ناصر فیض در حضور حضرت آیت الله خامنه ای

طنز در ذات خود مقوله‌ای معترض است

ناصر فیض گفت: من یقین دارم تذکرات رهبری به شاعران باعث ایجاد نوعی تجدیدنظر درونی در شاعر می‌شود و او را وا می‌دارد تا به آنچه کرده بیاندیشد و به نظرم این رویداد در نهایت به نفع شعر است.

به گزارش شیرین طنز، ناصر فیض شاعر و مدیر دفتر طنز حوزه هنری در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن اشاره به دیدار سالانه شعرا با مقام معظم رهبری در چهارشنبه شب گذشته، اظهار داشت: با توجه به سال‌ها برگزاری این جلسه اینگونه به نظر می‌رسد این جلسه باید بسیار مهم باشد که همین‌طور نیز هست. حضور رهبر معظم انقلاب در این جلسه به طور کامل به نفع ادبیات است. وقتی از جایگاهی کلان مانند جایگاه ایشان به موضوعی مانند شعر توجه بشود دیگران از مواضع پایین‌تر خود را موظف به توجه بیشتر به شعر می بینند.

فیض با بیان اینکه حضور در جلسه شعر رهبر انقلاب برای شاعران یک فرصت مغتنم به شمار میرود، تصریح کرد: در جلسه امسال رهبر انقلاب شعری از مهدی اخوان ثالث قرائت فرمودند که نشان دهنده توجه ایشان به قالب های خاص شعری بود. می دانیم که اخوان در دوره تحول قالب در شعر که پس از نیما ایجاد شد، ظهور کرده است. ایشان در ادامه عنوان داشتند که شاعر هر طور که به ظاهر سخن بگوید باید در نهایت کلامش به توحید و ارزش‌های معنوی و ارزش های انسانی ختم شود.

وی همچنین گفت: جنس تذکراتی که در این جلسه عنوان می‌شود باعث می‌شود که شاعر به این فکر بیافتد که چه می گوید و برای که می‌گوید. امسال نیز در همین زمینه رهبر انقلاب به شاعران جوان تذکر دادند که نسبت به مسائل روز کشور و جهان بی تفاوت نباشند و به آن عکس العمل نشان دهند. من یقین دارم این تذکرات باعث ایجاد نوعی تجدید نظر درونی در شاعر می شود و او را وا می دارد تا به آنچه کرده بیاندیشد و به نظرم این رویداد در نهایت به نفع شعر است.

ناصر فیض1

شعر بعنوان ثروت ملی

مدیر دفتر طنز حوزه هنری همچنین تصریح کرد: رهبر انقلاب برای نخستین بار در این جلسات از شعر با عنوان ثروت ملی یاد کردند. وقتی عنوان ملی به اثری اتلاق شود معنایش این است که همه باید به آن توجه نشان دهند. این باعث می شود که این مقوله از مرحله تفنن خارج شود و با آن طوری برخورد شود که هر روز چیزی به آن افزوده شود.

وی همچنین گفت: نکته دیگر این جلسه توجه دادن ذوق‌های جوان شاعرانه به سمت حرکت صحیح است که اگر اتفاق نیفتد منجر به هدر رفتن آنها می‌شود. ما به تعداد شعرای کشور شیوه های مختلفی برای شعر گویی داریم. هیچ دو شاعری نیز نیستند که کارشان شبیه به هم باشد. اگر این استعدادها در مسیر صحیح قرار نگیرند و به کرامت خود توجه نکنند، بدون شک بدون فایده خواهند ماند. من فکر نمی کنم در هیچ نشست ادبی و فرهنگی در کشور چنین تذکراتی ارائه شود.

فیض در بخشی دیگری از این گفتگو به خوانش شعر طنز در محضر رهبری در شب شعر سال جاری اشاره کرد و گفت: طنز در ذات خود مقوله‌ای معترض است و به هر شکل وقتی که خوانده می شود با عکس العمل هایی همراه است. در جلسه امسال نیز شعر آقای عباس احمدی در کنار طنز بودنش نگاهی اجتماعی و کنایی نیز داشت که جزو ذات طنز است. نباید فکر کنیم که طنز را تنها برای انبساط خاطر می‌نویسند که اگر اینگونه هم بود از ارزش های آن چیزی کاسته نمی شد. ما سعی کردیم در این مقوله امسال آثار قابل دفاعی در محضر رهبری ارائه شود. البته شاید این اشعار برجسته ترین اشعار طنز معاصر نباشد اما قابل دفاع است.

رفتار آقا با کتاب، راه را نشان ما می‌دهد

وی همچنین با یادآوری اشاره رهبری به فعالیت های موسسه شهرستان ادب گفت: تا زمانی که محافل شعری هست که زیر نظر شاعران موفق روزگار از نظر فنی و محتوایی فعالیت می کند نباید اجازه داد تا استعدادهای جوان شعر جذب محافل و جریاناتی شوند که معلوم نیست بانی آن کیست و انگیزه ایجادش چیست.

فیض در پایان با اشاره به نکته سنجی رهبر انقلاب در دیدار سالانه با شعرا گفت: در یک نوبت از حضور در محضر ایشان جوانی کتابی را به معظم له تقدیم کرد. آقا صفحه‌ای از کتاب را باز کردند و گفتند اگر فلان بخش آن طور دیگری بود بهتر بود. جالب این بود که رهبری کتاب را قبلا خوانده بودند و در ذهن داشتند تا اگر روزی شاعر آن را دیدند به او درباره این بخش از کتاب تذکر بدهند. این دست اتفاقات به واقع شگفت است و حاکی از نگاه حرفه‌ای ایشان دارد. به باور من رفتار آقا با کتاب به ما راه را نشان می دهد و می گوید که چطور باید به این مقوله توجه نشان داد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر