menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

طنز در خارستان حکیم قاسمی کرمانی محمد علی علومی

طنز در خارستان حكیم

«طنز در خارستان حكیم» كتاب جدید محمدعلی علومی است كه وی طنز نویسی در دوران قاجار را مورد بررسی قرار داده است. این اثر به تازگی توسط سوره مهر منتشر شده است.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، محمدعلی علومی درباره اثر جدید خود گفت: «طنز در خارستان حكیم» گزیده‌ای از طنزهای حكیم قاسمی كرمانی یكی از طنز نویسان برجسته كرمان در دوره قاجار است. وی در ادامه افزود: این طنزنویس دوران قاجار معلم محمدعلی‌شاه نیز بوده است و بیشتر طنزهایی كه وی می‌نویسد به نقد جامعه و آداب و رسوم آن می‌پردازد.

طنز در خارستان حکیم قاسمی کرمانی محمد علی علومی

علومی همچنین گفت: حكیم قاسمی در كتاب خارستان گاهی افسانه‌های رایج در دوره خود را موضوع طنز قرارداده است. چنین رویكردی به فرهنگ مردم در مثنوی و دیگر آثار بزرگ ادبی دیده می‌شود و موضوع همه حكایت‌ها، مباحث اخلاقی و لزوم رعایت اخلاق است.
وی درباره شیوه طنز نویسی حكیم قاسمی كرمانی گفت: وی برخلاف طنز نویسانی مانند دهخدا كه نسل بعد از وی بودند و بیشتر به مضامین سیاسی می‌پرداختند، به مسائل اجتماعی می‌پرداخت.
علومی گفت: حكیم قاسمی كرمانی یكی از طنز نویسان اواخر دوره قاجار بود كه متاسفانه بعد از انقلاب مشروطه و دوران پهلوی چندان به وی پرداخته نشد. تنها به همت ایرج افشار كه بعدها مجموعه آثار وی بدون تعلیقات منتشر شد. وی درباره شیوه كاری خود در این اثر گفت: در این اثر من گزیده‌ای از طنزهای حكیم قاسمی كرمانی را جمع‌آوری كرده‌ام و به همراه توضیح واژه‌ها و عبارت ها برای چاپ آماده كرده‌ام.
وی درباره پرداختن به آثار طنز گفت: پیش از این كتاب «طنز پهلوی» را منتشر كردم كه بیشتر به شیوه‌های طنزنویسی و طنزنویسان متفاوتی كه در این دوره فعالیت می‌كردند، پرداختم. «طنز در خارستان حكیم» دومین كتاب در حوزه طنز است و در آن به یكی از طنز نویسان مهم كرمانی پرداخته‌ام. علومی افزود: اگر در ادامه پشتیبانی و كمك‌های لازم انجام شود، بنا دارم گزیده‌ای از طنزهای شیخ محمدحسن سیرجانی كرمانی معروف به «پیغمبر دزدان» را همراه با توضیحات آماده انتشار كنم.
گفتنی است، این اثر تاكنون در طنزنویسی ایران مهجور و در حاشیه مانده بود اما با بررسی‌هایی كه علومی انجام داده، به زودی از سوی انتشارات سوره مهر منتشر خواهد شد. كتاب «طنز در خارستان حكیم قاسم كرمانی» تولید دفتر طنز حوزه هنری است كه در قطع رقعی و در شمارگان 2500نسخه به زودی توسط سوره مهر منتشر می شود.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر