menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

سلفی جدید

طنز : انواع سِلفی از منظر یک طنزپرداز

رضا احسان‌پور :
تعریف سلفی:
سلفی به عکسی گفته می‌شود که یک نفر از خودش می‌گیرد و با توجه به طول دست او و فاصله کم دوربین تلفن همراه از صورت فرد، معمولاً لب و لوچه‌اش در عکس شبیه شتر یا ماهی می‌شود.

سلفی جدید

انواع سلفی:
۱- من و فلانی:
این‌گونه سلفی‌ها بیشتر مربوط به افرادی است که علاقه زیادی به چهره‌های مطرح دارند و تصور می‌کنند داشتن عکس دو نفره با دیگران برکاتی دارد. از جمله لایک، پز و …
این افراد مانند ماهی شیشه‌پاک‌کن آکواریوم انگار که نیمه گمشده خود را بعد از سال‌ها دوری یافته باشند به فرد موردنظر می‌چسبند و با او در انواع و اقسام ژست‌های شدنی و نشدنی، عکس می‌گیرند.
افرادی هم که به چهره‌های مطرح دسترسی ندارند، با چهره‌های غیرمطرح مانند دختر/ پسر خاله عکس می‌گیرند و جوری جلوه می‌دهند که انگار با رئیس‌جمهور آمریکا عکس یادگاری انداخته‌اند!

۲- من و یک چیزی:
وقتی نه چهره مطرحی دم دست باشد و نه حتی پسر/ دختر خاله، فرد مورد نظر به سلفی گرفتن با اشیا رو می‌آورد. گروهی از افراد با اشیایی که برایشان ارزشمند است و گروهی دیگر فقط برای خالی نبودن عریضه و کادر، با هر چیزی که دم دستشان بود، سلفی می‌گیرند. من و ماشین، من و عروسک، من و کوفت و من و زهرمار از جمله مهم‌ترین سلفی‌های این گروه است.

۳- من و یک جایی:
وقتی نه کسی دم دست باشد و نه چیزی یا وقتی فردی از قرارگرفتن در مکانی به وجد آمده است و می‌خواهد با سلفی، حضور خود را در آن مکان به ثبت برساند، از خودش و مکانی که در آن حضور دارد، عکس می‌گیرد. در این‌گونه از سلفی‌ها ۸۶ درصد از حجم عکس به «من» و مابقی به «یک جایی» اختصاص پیدا می‌کند. مخاطبان نباید از این افراد هیچ‌گونه انتظاری داشته باشند چون تجربه ثابت کرده است این افراد جای خوب و بد برایشان هیچ فرقی ندارد و گلاب‌به‌رویتان… بگذریم!

۴- کلاً من:
وقتی نه کسی دم دست باشد نه چیزی و فرد مورد نظر هم در جای خاصی نباشد، بیش از ۹۸ درصد از کادر را به صورت خود اختصاص می‌دهد. این گونه از سلفی‌ها هم داری انواع مختلف است:

۴-۱: من یهویی: فرد به‌صورت اتفاقی دوربین را جلوی خود می‌گیرد و بله!
۴-۲: من ژانگولر: در این نوع از سلفی، فرد با درآوردن انواع و اقسام شکلک‌ها و عکس‌برداری از خود، شکر نعمت سلامتی عضلات صورت خود را به جای می‌آورد.
۴-۳: من در افق: فرد در حالی که سر در جیب مراقبت فرو برده و به افق زل زده است، از خودش عکس می‌گیرد.

واژه‌گزینی برای سلفی:
از آنجایی که حفظ و حراست از زبان فارسی جزو وظایف هر ایرانی است، بنابراین لازم است برای واژه غریب و بیگانه «سلفی» واژه جایگزینی بیابیم. مواردی مانند «خودگیر»، «من‌گیر»، «خودکی»، «خودانه»، «منانه» واژه‌هایی هستند که شاید در نگاه اول مضحک به نظر برسند ولی مطمئن باشید بعد از مدتی و در نگاه سیصد یا چهارصدم، بسیار زیبا و دلنشین هستند؛ حتی به سلفی دو نفره با یک دوست می‌شود گفت «من و یارانه!»

@rezaehsanpour

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر