menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

محمد رضا تابش نماینده مردم اراک

طنز آخرین مرحله تکامل نقد است

کتاب “طنز لحظه ها” نوشته محمود فتاحی در اردکان رونمایی شد.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی، ظهر دوشنبه در مراسم رونمایی از کتاب طنز لحظه ها اظهار داشت: مرحوم حسن حبیبی سعه صدر بسیار عجیبی در برابر انتقاداتی که در قالب طنز بیان می شد، داشت و امیدواریم مسئولان ما نیز با پذیرفتن انتقادات در صدد رفع مشکلات مردم باشند.

محمدرضا تابش با اشاره به ویژگی های طنز که در عین خنده، انسان را با سئوال روبرو می کند، بیان کرد: این ویژگی نهفته در طنز باعث می شود تا در مرحله اول توجه مخاطب را به خود جلب کند و بعد در زمینه چرایی پدیده ای که سوژه طنز است، به تفکر وادارد و متفکران و مسئولان را به فکر چاره اندیشی برای رفع و اقدام عملی بیندازد.

نماینده مردم اردکان در مجلس با بیان اینکه طنز با هجو متفاوت است، اظهار داشت: هجو دارای تندی و تیزی و صراحت است اما در طنز آن تندی و تیزی و صراحت نیست و مقاصد اصلاح طلبانه را با لطافت تعقیب می کند.

طنز آخرین مرحله تکامل نقد است/ تاثیرگذاری دو چندان نقد با زبان طنز

وی تصریح کرد: در واقع می توان طنز را آخرین مرحله تکامل نقد دانست زیرا نقد جامعه را پویا و بالنده می کند و اگر این نقد با طنز درآمیزد، تاثیرگذاری آن دو چندان می شود. تابش ادامه داد: در تاثیرگذاری طنز تنها ذوق طنزپرداز کافی نیست بلکه احاطه وی به صنایع ادبی، شناخت جامعه و مردم و روانشناسی آنها، طنز را بر جان می نشاند و عاملی برای تغییر و تحول مثبت و اصلاح امور می شود.

محمد رضا تابش نماینده مردم اراک

وی در بخش دیگری از سخنان خود از کیومرث صابری و حسن حبیبی، دو شخصیت که با دو کارکرد متفاوت، طنز را در جامعه ایرانی بعد از انقلاب، رونق دادند به نیکی یاد کرد. تابش بیان کرد: مرحوم کیومرث صابری با انتشار مجله گل آقا و انتخاب سوژه ها و موضوعاتی که مردم و جامعه در آن زمان مبتلا به آن بودند و احاطه وی و تیم همکار او به جوانب گوناگون تاثیرگذاری طنز این مقوله را در جامعه رواج داد.

مرحوم حبیبی با سعه صدر خود قوت قلب طنزپردازان بود

تابش تاکید کرد: شخصیت دیگر مرحوم دکتر حسن حبیبی که منبع فضیلت و علم و بزرگواری بود، چنان سعه صدری داشت که در مقابل نقد و انتقاد و بیان طنز آمیز آن که یک ضرورت در ایران دوران پس از انقلاب بود، خم به ابرو نمی آورد و همین امر قوت قلب برای منتقدان و طنزپردازان می شد تا بتوانند کاستی ها و نارسایی ها را بیان کنند.

وی خاطرنشان کرد: نویسنده کتاب طنز لحظه ها، آقای محمود فتاحی (قنبر) نیز با ذوق خوب و شناخت از روحیات مردم و ضعف های موجود در جامعه، مشکلات را در قالب طنز بیان کرده اند و امیدواریم مسئولان نیز به رفع نارسایی ها همت گمارند.

نماینده مردم اردکان در مجلس تاکید کرد: مسئولان ما با توجه به کاستی ها و انتقاداتی که در قالب طنز بیان می شود، باید برطرف کننده مشکلات جامعه و مردم باشند. در این مراسم که با حضور جمعی از اهالی ادب و هنر شهرستان اردکان برگزار شد، از کتاب طنز لحظه ها، نوشته محمود فتاحی (قنبر) رونمایی شد.

مهر

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر