menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

ناصر فیض

طنزپرداز واقعی چه کسی است؟

دبیر هنری هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره در نشست خبری این جشنواره که یکشنبه ۱۹ مرداد برگزار شد، آثار مورد حمایت حوزه هنری را آثاری دانست که با آموزه‌های دینی، قومی، مذهبی و ایرانی نسبت دارند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری در نشست خبری هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره ناصر فیض دبیر هنری این جشنواره و مدیر دفتر طنز حوزه هنری ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: خبرنگاری یکی از شرافتمندانه‌ترین مشاغل است. شغلی است که ارتباط با فرهنگ دارد و فرصت خوبی است تا بتوان در اصلاح جامعه قدم برداشت.
وی درباره طنز و ویژگی‌های آن گفت: طنز حوزه هنری که از زمان تاسیس تا به حال از آن حمایت می‌کند طنزی است که با آموزه‌های دینی، قومی، مذهبی و ایرانی نسبت دارد. ما به لحاظ ایرانی بودن و همچنین از سوی مذهب سفارش شده‌ایم که اخلاق را رعایت کنیم.
فیض ادامه داد: طنز پایه و اساس معترض دارد و به قصد اصلاح، ناهنجاری‌ها را مطرح می‌کند. معمولاً از ایراد مستقیمی که به ما گرفته می‌شود ناراحت می‌شویم و طنز پوشش مناسب‌تری برای بیان ناهنجاری‌ها است. طنز مد نظر حوزه هنری طنزی است که زبان فارسی را به عنوان زبانی توانمند به رخ می‌کشد. زبانی که نیاز ندارد اصطلاحات و تعابیر زبان‌های خارجی را یدک بکشد و خود ساختارمند است.

مدیر دفتر طنز حوزه هنری با اشاره به این که حوزه هنری با توجه به اخلاق‌گرایی و فرهنگ اصیل ایرانی الگوی مناسبی برای طنز ارائه می‌دهد، گفت: این الگو و چهارچوب به معنای محدودیت نیست، بلکه معتقدیم طنزپرداز واقعی کسی است که هر حرفی را بتواند با توجه به مخاطب و متناسب با اخلاقیات بیان کند.
وی با تاکید بر این که بخشی از طنز مربوط به ایجاد نشاط است، عنوان کرد: البته این تصور که طنز تنها برای ایجاد سرگرمی و نشاط خلق می‌شود اشتباه است و کسانی که تعریف این گونه دارند باید تجدید نظر کنند. در ادبیات کهن طنزها دارای پیام و محتوا است و حافظ به عنوان بزرگ ترین طناز ادبیات فارسی و جهان طنزهایش تنها برای سرگرمی نیست بلکه در آن نقد و پیامی موجود است ما نیز سعی می کنیم در حوزه هنری چنین طنزی را مطرح کنیم و ده سال است در این راه تلاش کرده‌ایم.
فیض خاطرنشان کرد: در طنز مورد نظر حوزه هنری به هیچ وجه اجازه نمی‌دهیم کسی که حقش نیست زیر سوال برود و به او توهین شود و جشنواره طنز سوره نیز برای آموزش این مطلب بنا شده است. دبیر هنری جشنواره طنز سوره با اشاره به بالارفتن کیفیت آثار این دوره از جشنواره گفت: افرادی که صاحب نظر هستند و در حوزه طنز آثار مطرحی دارند جزو برگزیدگان جشنواره هستند و به اعتقاد من به درستی انتخاب شده‌اند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر