menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

طنزپردازان برای رفع مشكلات مالی طنز می نویسند!

یك نویسنده و پژوهشگر گفت: طنز جدی ترین مقوله در حوزه ادبیات است و متاسفانه طنز را با فكاهی اشتباه می گیریم در حالی كه طنز همراه با تفكر است.

به گزارش شیرین طنز، اكبر كتابدار روزنامه نگار و پژوهشگر و مجری و كارشناس سابق شب شعرهای “در حلقه رندان” در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان این كه طنز جدی ترین مقوله در حوزه ادبیات است، گفت: طنزنویس و طنزپرداز باید طنز را جدی بگیرند چرا كه به تعبیر مرحوم عمران صلاحی طنزپرداز مانند كسی است كه جایی قدم می زند كه یك طرف آن شمشیرهای تیز و طرف دیگر آتش است و باید مراقب باشد كه از مسیر منحرف نشود.
وی درباره طنز مطبوعاتی كشور نیز گفت: صحبت از طنز مطبوعاتی كه می شود بی اختیار نشریه توفیق را به عنوان نخستین نشریه تخصصی طنز كشور به خاطر می آوریم در حالی كه پیش از این نشریه نیز نشریات طنزی در كشور وجود داشته است. همچنین نشریه توفیق در دهه های 1330 و پیش از به قدرت رسیدن حكومت پهلوی نشریه ای جدی بوده است و به مرور زمان تغییر می كند و به طنز می رسد.
این پژوهشگر كشور همچنین با اشاره به پیشینه طنز در جهان، گفت: سابقه طنز حتی به دوران پیش از تاریخ می رسد و داستان درخت آسوری (آسوریك) كه همان حكایت مفاخره و جدال بز با درخت خرما است مثالی برای این موضوع است.

اکبر کتاب دار کتابدار

وی با بیان این كه كلمه طنز از واژه های امروزی است، عنوان كرد: تا حدود 70 سال پیش این واژه در ادبیات ما این كاركرد را نداشته است. در آن دوران، در نشریات سخن، اقبال و ارغوان واژه طنز را با معنای امروزی باب كردند تا بتوانند آثار عبید زاكانی را به عنوان پدر طنز ایران مطرح كنند در حالی كه تا پیش از آن واژه طنز در ادبیات كشورمان به این معنا وجود نداشته است.
كتابدار گفت: طنز به ژانرهای اجتماعی، سیاسی، فلسفی و حتی عارفانه تقسیم بندی می شود و در حوزه های دیگر نیز می توان آن را به قالب هایی همچون ژورنالیستی (مطبوعاتی)، لفظی، نمایشی و موقعیت تقسیم بندی كرد.
وی با تاكید بر تاثیر طنز مطبوعاتی بر مخاطبان، گفت: در مطبوعات نزدیك به روزگار ما به ویژه مطبوعات دوران مشروطه، امكانات الكترونیكی وجود نداشته و ارتباط مردم با مطبوعات محدود بوده است و به طور مثال در عصر مشروطیت برای آن كه بخواهند مردم را با مشروطه همراه كنند از طریق نشریات موضوعات مدنظرشان را از در لباس طنز ارائه می كردند. چرا كه طنز به دلیل لحظات فرح بخش، جذابیت بیشتری دارد و مردم از آن استقبال می كنند.
كتابدار با انتقاد از این كه نویسندگان و روزنامه نگاران امروز كشورمان طنز را جدی نمی گیرند، اظهار كرد: متاسفانه طنز را با فكاهی اشتباه می گیریم در حالی كه طنز همراه با تفكر است و در طول تاریخ ابزار نقد اجتماعی و نقد حكومت همین طنز بوده است. وی خاطرنشان كرد: طنزپردازان با دغدغه های درونی شان كار نمی كنند و قصدشان از نوشتن طنز این نیست كه مشكلات جامعه بهبود پیدا كند بلكه در اغلب موارد برای رفع مشكلات مالی طنز می نویسند.

chatنظرات شما

۲ دیدگاه

  1. سيدعلي آكوچكيان متخلص به يكتاي اصفهاني:

    درودبرشما
    شیرین طنز دوست داشتنی و
    مطالبتون خوب وخواندنی بود
    متشکرم

    • مدیر در پاسخ به سيدعلي آكوچكيان متخلص به يكتاي اصفهاني:

      سلام
      خیلی خوشحالم که مطالب سایت مورد توجه شما قرار گرفت.
      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر