menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

طناز بی اشتها : زندگینامه دبی بارهام، طنزنویس انگلیسی

زهرا صفاجویی

دبورا آن (دِبی) بارهام Debbie Barham بیست نوامبر 1976 در انگلیس به دنیا آمد.
او در دبیرستان شفیلد تحصیل کرد و در دوران تحصیل خود شاگرد باهوش و درخشانی بود، اما به دلیل ناراحتی از مدرسه و درس‌ها، همان اوایل این مدرسه را ترک کرد و هیچ گاه ادامه تحصیل نداد.
او پس از ترک تحصیل، تصمیم به طنزنویسی گرفت و برای تمرین شروع به طنزنویسی برای خودش کرد. پس از مدتی طنز نوشته‌هایش را برای دانشگاه‌ها، شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی و استندآپ کمدین‌ها فرستاد و نوشته‌هایش مورد استقبال قرار گرفته و او شروع به همکاری با آنها کرد.
از جمله همکاری‌هایش با کمدین‌های مختلف می‌توان به طنزنویسی در برنامه سیویل اندرسون، باب منک هوس، روری برمنر و انگوس دیتون که همگی از طنزنویس‌های مشهور انگلیس هستند، اشاره کرد.
از دیگر کارهای دبورا می‌توان به طنزنویسی‌اش در شوی طنز «نیوز هادلاینز» اشاره کرد. این برنامه طنز سی دقیقه‌ای که از شبکه تلویزیونی انگلیس پخش شد در هر قسمت مجریان طنزی را دعوت می‌کرد و آنها به اجرای برنامه می‌پرداختند.

دبی بارهام

دبی بارهام

از دیگر تجارب این طنزنویس، می‌توان به نویسندگی در دو برنامه رادیویی محبوب به نام‌های «پایان دادن هفته» و «پایان باخت» اشاره کرد. برنامه پایان دادن هفته همان‌طور که از اسم آن بر می‌آید، بعد از ظهر آخر هر هفته پخش می‌شد.
برنامه طنز رادیویی پایان باخت هر شنبه از رادیو انگلیس پخش و در هر قسمت علاوه بر پخش موسیقی و اجراهای طنز از مهمان مشهوری نیز به برنامه دعوت می‌شد.
آخرین برنامه رادیویی که با نویسندگی دبی بارهام ساخته شد «درباره سگ» نام داشت. این برنامه طنز سی دقیقه‌ای، از نگاه یک سگ است و اتفاقات و روابط مختلفی که برای این سگ رخ می‌دهد را از نگاه او به شکلی طنز گونه بررسی می‌کند.
این طنزنویس جوان انگلیسی علاوه بر طنزنویسی‌هایش، برای مسابقات تلویزیونی نیز نویسندگی کرده است. یکی از معروف‌ترین این برنامه‌ها، مسابقه «طنز اخبار» است. این برنامه بیست و هشت دقیقه‌ای از تلویزیون انگلیس به نمایش درآمد.
دبی بارهام در میان طنز نویسان، به خاطر تند نویسی و سرعت بالای پردازش مغزش در طنز نویسی مشهور بود و حتی بیماری نیز از این سرعت نویسندگی او نکاست. این طنز نویس جوان به علت ابتلا به بیماری آنورکسیا (بی اشتهایی عصبی) رفته رفته ضعیف‌تر شد و عاقبت 20 آوریل 2003 در سن بیست و شش سالگی به دلیل ایست قلبی درگذشت.

منبع : ضمیمه بی قانون روزنامه قانون – 20 تیر 94

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر