menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

مکتب خانه طنز

سیزدهمین مکتب خانه ی طنز به آموزش طنزنویسی پرداخت

سیزدهمین نشست «مكتب خانه طنز»، هم آموزش وزن داشت و هم خوانش اثری از هوشنگ مرادی كرمانی.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری، رضا ساكی مسئول برگزاری نشست‌های «مكتب خانه طنز»، بیست‌ و نهم دی ماه 1393، در سیزدهمین برنامه مكتب خانه، درباره طنزنویسی با توجه به اخبار روز یا بدون در نظر گرفتن آن ها توضیح داد.

رضا ساکی

این طنزپرداز با بیان این كه اگر می خواهیم درباره خبری مطلب طنز بنویسیم باید حتما به آن اشراف داشته و زوایای مختلف آن را مطالعه كرده باشیم، گفت: داشتن اطلاعات دقیق و پیگیری قضایا برای یك طنزنویس بسیار مهم است و باید حتما در جریان آنچه در پیرامونش می‌گذرد حساس باشد و اطلاعات كسب كند. وی در عین حال گفت: اگر بخواهیم با توجه به اتفاقات روز طنز بنویسیم، حتما باید روزنامه‌ها و سایت‌های خبری را بخوانیم؛ اما گاهی هم هست كه برای طنز نوشتن می‌خواهیم از فضای موجود خارج شده و دنیایی غیرواقعی خلق كرده و در آن دنیا حرف‌هایمان را بزنیم.

ساكی ادامه داد: این كار یكی از شگردهای طنزنویسی است كه می‌توان جهان دیگری ساخت؛ اما برای این كار باید قدرت خیال‌پردازی داشته باشیم كه متن برای مخاطب جذابیت داشته باشد. وی با تاكید بر این كه باید فانتزی در طنزنویسی را جدی بگیریم، اظهار كرد: به عنوان مثال، آشنایی‌زدایی از كلمات و وقایع باعث می‌شود با جهانی نو و ساحت دیگری از اتفاقات روبه‌رو شویم به طوری كه به قدری تازگی داشته باشد كه خواننده احساس كند برای اولین بار است با چنان موضوعی مواجه شده است.

3اسماعیل امینی

برای خوب نوشتن، باید خوب بخوانیم

اسماعیل امینی، مدرس ادبیات نیز كه در این نشست حضور داشت، نكاتی پیرامون طنزنویسی به حاضران در این نشست ارائه كرد.

وی در ابتدا با بیان این كه باید ببینیم مواد و مصالح نوشتن از كجا می‌آید، گفت: وقتی كسی حرفی می‌ِزند یا متنی می‌نویسد، از دایره كلماتش می‌شود فهمید با چه اشخاصی در ارتباط است یا چقدر مطالعه می‌كند و منابع اطلاعاتی‌اش را از كجا می‌آورد. بنابراین مهم است كه گنجینه‌های زبانی را بشناسیم و آن ها را بخوانیم.

امینی در عین حال گفت: بخشی از آنچه در نوشتن باید به آن اهمیت بدهیم نیز به این بستگی دارد كه آن مطلب قرار است در كجا عرضه شود؛ در مجله، در كتاب، در روزنامه ورزشی یا فرهنگی یا سیاسی و… . هركدام از این موارد اقتضائات خاص خودش را دارد و نویسنده باید طبقات و گروه‌های مختلف زبانی را بشناسد و با در نظر گرفتن آن ها تولید اثر كند. این مسئله به ویژه در طنز مهم است و یك طنزپرداز باید بتواند گروه‌های مختلف جامعه را بشناسد و با لحن آن ها آشنایی داشته باشد.

در این برنامه كه با استقبال مشتاقان طنزنویسی همراه بود، اسماعیل امینی همچنین به آموزش وزن در شعر پرداخت و پس از آن، آثار طنزپردازان جوان خوانده شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت. در این جسله، داستان «كاروبار عروسك‌ها» اثر هوشنگ مرادی‌كرمانی نیز خوانده و نقد شد و كار كارگاهی بر اساس آن داستان انجام گرفت. گفتنی است، مهرداد صدقی طنزپرداز و داستان‌نویس هم از جمله مهمانان سیزدهمین «مكتب خانه طنز» حوزه هنری برنامه بود.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر