menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

محمد حسین نیرومند

سوژه و ایده‌ یابی برای خلق اثر طنز از زبان محمد حسین نیرومند

محمد حسین نیرومند معتقد است دشوارترین کار، پیدا کردن ایده است و این که سوژه‌ای را انتخاب کنیم و آن را خلاقانه تبدیل به ایده کنیم کار هنرمندانه و دشواری است.

به گزارش شیرین طنز، محمد حسین نیرومند، کاریکاتوریست پیش‌کسوت کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری درباره سوژه و ایده‌یابی برای خلق اثر طنز گفت: موضوع سوژه از ایده جدا است و این دو با هم تفاوت‌های اساسی دارند. به عنوان یک انسان به هر سو که نگاه کنید، می‌توانید یک سوژه پیدا کنید؛ اما اینکه سوژه تبدیل به ایده شود و ایده تبدیل به کاریکاتور و یا یک اثر هنری مهم است.

وی تاکید کرد: دشوارترین کار، پیدا کردن ایده است. اینکه سوژه‌ای را انتخاب کنیم و آن را خلاقانه تبدیل به ایده کنیم کار هنرمندانه و دشواری است. اولین شرط ایده این است که نو باشد. ایده تکراری وجود ندارد، ایده تکراری یعنی هیچ و در واقع ایده یعنی کاری که بدیع باشد و ارزش هنری داشته باشد.

نیرومند همچنین گفت: تاریخ ادبیات کشورمان پر از مفاهیمی است که همه می‌دانند و بارها شنیده‌اند، اما این مفاهیم وقتی وجوه هنری پیدا می ‌کنند، واجد ارزش می شوند.

این هنرمند کاریکاتوریست کشور با بیان اینکه تکنیک‌های هنری بر اثر تجربه انسانی در طول هزاران سال شکل می‌گیرد، عنوان کرد: تکنیک های هنری، قواعدی است که بر اساس آن قالب هنری تاثیرگذارتر می‌شود و شرط اول ورود به کار هنری تسلط بر تکنیک است و هنرمند پیش از هر چیز باید آموزش ببیند و اصول و تکنیک‌های رشته هنری خود را بشناسد و بر آن مسلط شود.

محمد حسین نیرومند

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برگزاری جشنواره‌های هنری در کشورمان گفت: متاسفانه در جامعه ایرانی جشنواره زدگی کیفیت و هدف برخی جشنواره‌ها را از مسیر اصلی خارج کرده است. اما از سوی دیگر، هنرهایی مانند طنز و تجسمی خیلی مورد توجه رسانه‌ها واقع نمی‌شوند و کمترین کار جشنواره‌ها این است که باعث می‌شود برای مدت محدودی رسانه‌ها به جشنواره‌ها توجه کنند و به همین واسطه طنز در کشور مطرح شود.

نیرومند تصریح کرد: جشنواره‌های هنری کشور اهداف متعددی دارند و کشف استعدادها یکی از این اهداف است. همچنین آثار خوبی از درون رقابت‌های شکل گرفته در جشنواره‌ها تولید می شود و خلق این آثار هم می‌تواند یکی دیگر از دستاوردهای جشنواره ها باشد. گردهمایی هنرمندان یک رشته خاص هنری نیز از دیگر ویژگی های مثبت جشنواره ها است.

این هنرمند کشور در پایان گفت: متاسفانه به استانداردهای جشنواره‌ها توجه نمی‌شود. اصل کار مهم است و باید به طنز به هر نحوی توجه شود، اما در کنار آن باید توجه داشته باشیم که جشنواره ها از استاندارد های لازم برخوردار باشند.

حوزه هنری انقلاب اسلامی نهمین جشنواره طنز سوره را با هدف کشف، جذب و پرورش استعدادهای جوان، و ترویج و معرفی طنز فاخر در بخش‌های نثر، نظم، داستان کوتاه، مقالات پژوهشی، عکس، کاریکاتور، استند آپ کمدی (مکتوب یا تصویری) و با موضوعات آزاد و چالش های اقتصاد مقاومتی برگزار می‌کند.

***
به گزارش شیرین طنز، سایت محمد حسین نیرومند http://hosseinniroumand.ir می باشد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر