menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

جلال سمیعی

سمیعی : شاهد کوچ طنزپردازان به عرصه های غیر رسمی هستیم

یک روزنامه نگار کوچ طنزنویسان به فضای مجازی را به دلیل تنگ بودن عرصه کاری در رسانه های رسمی عنوان کرد.

به گزارش شیرین طنز، جلال سمیعی از طنز پردازان کشورمان درگفت وگو با خبرنگار روابط عمومی مرکز محافل و جشنواره های حوزه هنری، طنز را یکی از بهترین دماسنج های ادبی روزگار ما عنوان کرد و گفت: پرداختن به مشکلات و معظلات موجود در جامعه یکی از خواسته های مردم است و حال اگر زبان بیان آن طنز باشد چه بسا بهتر بر دل می نشیند و از تأثیر گذاری بهتری بر مسئولان برخوردار خواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: فکر می‌کنم با ارزش ترین جایگاهی که طنز در رسانه‌ها می تواند داشته باشد این است که پرسش و دغدغه‌ای را با بازنمایی از دردهایی از جهان اطراف خود داشته باشد و سعی کند تا تأثیری هر چند اندک بر مردم بگذارد و این یک فرق اساسی میان لطیفه و سایر اسم هایی است که تحت عنوان طنز در میان مردم عادی وجود دارد.

وی در رابطه با محافظه کاری هایی که در میان طنز پردازان ما وجود دارد، این طور گفت: معمولاً این موضوع به خاطر کج فهمی ها و برخوردهایی است که از طرف مردم وجود دارد و همان طور که مخاطبان آن در مقایسه با سایر قالب های ادبی بسیار است همان طور هم مخالفت ها و موضع گیری هایی با آن می شود که عرصه را برای فعالان این عرصه تنگ می کند.

جلال سمیعی

جلال سمیعی

این روزنامه نگار، گسترش رسانه های مجازی را عرصه ای برای فعالیت‌های طنزپردازان برشمارد و اظهار داشت: در روزگاری که وقتی فیلمی طنز به راحتی متهم می شود یا وقتی ستونی طنز در نشریه باعث توقیف آن می شود چه انتظاری می توان داشت که شاهد کوچ هنرمندان طنز به عرصه های غیر رسمی نباشیم. البته بر این حوزه هم همواره ضعف هایی وارد است که حجم مخاطبان محدود آن در مقایسه با رسانه های رسمی یکی از ضعف های آن است و یا اینکه توده انبوه را شامل نمی شود و فقط به عده محدودی مخاطب مختص می شود.

سمیعی ادامه داد: البته این فضا تازه شکل گرفته است و نیاز به زمان دارد تا مسیر خود را پیدا کند و شفاف شود و در آینده کسانی که می مانند را می توان به عنوان مخاطبان و هنرمندان واقعی آن شناخت.

این طنزپرداز، حوزه هنری را به عنوان یکی از مکان‌هایی دانست که می تواند طنز سره را از ناسره معرفی کند و در این رابطه بیان کرد: البته این موضوع نیازمند همکاری با سایر نهادهای دیگر است و باید سعی کرد تا با شناسایی طنزپرداطزان حرفه ای و سرمایه گذاری روی آن ها شرایط را برای تولید اثار حرفه ای فراهم کرد.

وی تصریح کرد: از دهۀ ۸۰ با مجموعه حوزه هنری و به ویژه دفتر طنز آن همکاری می کنم و به نوعی خاستگاه معرفی من به این حوزه همین نهاد فرهنگی وهنری است و باید سعی کرد تا با افزایش محافل و برنامه ها و همچنین ایجاد جشنواره های طنز سعی شود تا به این موضوع اهتمام بورزد و باید سعی کرد تا با بهره گیری از فضاهای غیر رسمی از مشارکت آن ها استفاده کنیم.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر