menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

سعید ناظمی : سرگرم نگارش تاریخچه طنز مکتوب نشریات کشور هستم

سعید ناظمی داستان‌نویس که به تازگی «رنگ‌ها با آدم حرف می‌زنند» را به چاپ رسانده است، از انتشار قریب‌الوقوع «وصال عاشقانه» و «چهار مقاله» خبر داد.

به گزارش شیرین طنز، سعید ناظمی داستان‌نویس در گفتگو با خبرنگار مهر درباره انتخاب عنوان «رنگ‌ها با آدم حرف می‌زنند» برای دومین مجموعه داستانی خود، گفت: این عنوان برگرفته از یکی از داستان‌های این مجموعه است. قبلاً می‌خواستم اسم مجموعه را «باغ ارم» بگذارم اما با توجه به نوشتن داستان «رنگها با آدم حرف می‌زنند» نظرم را تغییر دادم و اسم و عنوان کتاب را عوض کردم. این داستان هم یادی است از یک دوست هنرمند که دیگر در بین ما نیست؛ استاد مسعود ترکان، هنرمند عرصه مینیاتور که متاسفانه در سانحه تصادف به رحمت خدا رفت.

وی با اشاره به هنر زنده‌یاد ترکان که در خلق تابلوی موسوم به «محتسب و مست» برگرفته از شعر پروین اعتصامی، بروز یافته است، افزود: ترکان به درجه‌ای رسیده بود که با رنگها حرف می‌زد، با قلم موها حرف می‌زد. به اعتقاد من، او یک هنرمند واقعی بود. من بسیار از اخلاق و هنرش آموختم و این داستان ادای دِینی بود به هنرمندی کمتر شناخته شده.

این شاعر از آماده شدن یک مجموعه داستان دیگر شامل ۱۰ داستان کوتاه برای چاپ خبر داد و گفت: در حال حاضر سرگرم نگارش و اتمام یک کتاب تحقیقی در خصوص تاریخچه طنز مکتوب نشریات کشور هستم. دو جلد کتاب دیگر هم با عناوین «وصال عاشقانه» و «۴ مقاله» در حال اخذ مجوزهای لازم از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. نظر خودم این است که امسال کتاب داستان دیگری چاپ نکنم.

ناظمی درباره مضمون کتاب «وصال عاشقانه» هم یادآور شد: این کتاب از دو بخش تشکیل شده است؛ یک مقاله پژوهشی در خصوص مرثیه سرایی در ایران و قسمت دوم یک ترکیب بند بلند عاشورایی. سرودن این ترکیب بند در کربلای معلی آغاز شد و چند سالی هم نوشتن آن به طول کشید. ترکیب بندی که در این کتاب وجود دارد، یک نگاه عاشقانه به واقعه عاشوراست؛ ارتباط عاشقانه و عارفانه خواهر به برادر و برادر به برادر. شاید برای نخستین بار باشد که از این منظر و نه منظر شهادت و اسارت و دیگر مصائب عاشورا ترکیب بندی نوشته شده است.

به گفته وی، این ترکیب بند چندین سال پیش در کربلای معلی آغاز و پس از آن به مرور تکمیل شد. ترکیب بند یادشده، تصویرسازی‌های زیادی دارد و در آن به شاهکار استاد محمود فرشچیان یعنی تابلو عصر عاشورا هم در قالب شعر اشاره شده است.

این شاعر درباره کتاب «۴ مقاله» هم گفت: این کتاب هم همانگونه که از نامش پیداست، از چهار مقاله تحقیقی در حوزه ارتباطات تشکیل شده است که به رغم اینکه چندسالی از نگارش آنها می‌گذرد، هنوز هم موضوعاتی نو دارند. این مقالات پیشتر در سمینارها و همایش‌های کشور در حوزه علوم ارتباطات پذیرفته و ارائه شده‌اند.

ناظمی ادامه داد: در حال حاضر مشغول انجام تحقیقی درباره رمان و مهندسی نوشتن آن هستم و مایلم موضوعی انتخاب کنم که کمتر به آن پرداخته شده باشد. شاید ژانر طنز یا علمی تخیلی را برای این کار در نظر بگیرم.
کمال صادقی

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر