menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

سریال طنز شاهگوش

نیروی انتظامی، شاخص‌ترین گروهی است که در شاهگوش به خاک می‌افتد. تصویر ارائه شده از ناجا در شاهگوش، کلانتری خیالی۱۰۰ ملت است. جایی که نوع احترام به ارباب رجوع، آن قدر مسخره و ساختگی است که بیننده مشمئز می‌شود.

به گزارش مرصاد به نقل از سیمرغ، تا زمان نگارش این یادداشت، یازدهمین قسمت سریال خانگی شاهگوش ساخته ی داود میرباقری،توزیع شده است.درخصوص نقائص فراوان فنی،ساختاری واشکالات اساسی محتوایی این سریال ، حرف های زیادی برای گفتن وجود دارد.اما صرفا در این فرصت،نکاتی درباره محتوای آغشته ،توهین آمیز و مخرب این سریال متذکر می شوم ؛ از باب مشتی از خروار ها توهین و تخطئه !

1-ماجرای سریال، بر محور پیداکردن قاتل یک کله پز می چرخد.قاتلی که باماشین خود اکبرعبدی –کله پز سریال را – کشته و دررفته است.

در این میان ،بسیاری از گروه های اجتماعی،به دلیل مظنون بودن به قتل ،احضار و ماشین آن ها توقیف و با قید وثیقه آزاد می شوند که گویی کل جامعه، متهم به قتل هستند.از پسر دانشجوی جوانی که عاشق دختر آقای کله پز بوده ،تا مقام قضایی،روحانی،چهره ی فوتبالی،روان شناس، استاد دانشگاه و خواننده مجلسی .

2-تصویری که در این سریال از گروه های مرجع جامعه نشان داده می شود، زشت، توهین آمیز و تخریب کننده است.این نکته حرف صحیحی است که در اقشار و طبقات گوناگون جامعه ،افراد مسئله دار یا زشت کردار نیز حضور دارند.اما چقدر،چگونه و تا کجا ؟ و تا چه حد،اجازه داریم بااثرخود، تصویری زشت و ناپسند از گروه های شاخص که الگوی مردم هستند نشان دهیم ؟

شاهگوش

3-نیروی انتظامی،شاخص ترین گروهی است که در این سریال، به خاک می‌افتد . تصویر ارائه شده از ناجا در شاهگوش، کلانتری خیالی۱۰۰ ملت است. جایی که نوع احترام به ارباب رجوع ،آن قدر مسخره و ساختگی است که بیننده مشمئز می شود . در ورودی کلانتری ،سربازی با ظاهری شیرین عقل ، یک متن حفظ نشده را از روی کف دستش برای مراجعین می خواند . سرباز دیگری ، به مراجعین شکلات تعارف میکند !

به جز فرمانده ی کلانتری،که اسم مضحک اسد خفته –شیرخفته- و هیکل گوشتالود او اسباب خنده است،اکثریت قریب به اتفاق سربازان و افسران کلانتری،یا با چشمان تشنه به دنبال دختران جوان هستند، دست و پا چلفتی اند،پر از نفسانیت،شیفته ی پست ومقام ودارای نقص عضو!

یک پلیس بی لیاقت ،احمق و شوت در این سریال تصویر می شود .این گونه قرار است نیروی انتظامی مظهراقتدارملی باشد؟ نویسنده ی این متن جایگاه و کارکردهای طنز در آثار هنری را می داند . اما آنچه در شاهگوش می بینیم، طنز نیست،هزل و هجو است!

4-یک رئیس شورای حل اختلاف ،بخوانید مقام دستگاه قضایی،فردی آذری زبان با چهره ای کریه، که با کمی مبالغه ،چهره اش و رنگ ریشش بی شباهت به شمرسریال مختار آقای میرباقری نیست ،به عنوان یکی دیگر از مظنونین نشان داده می شود . این آدم، زن ندارد ،یک زن صیغه ای دارد .دخترش که مظنون به قتل است ،دختری سیگاری ،بدحجاب،بی حیاء،گستاخ،بد دهن و اسباب خجالت هر پدرومادری است و تازگی به ایران برگشته است. که یعنی مقامات قضایی و …. به تبع آن ،جریان ها و نظام قضایی ایران ….

5-مظنون دیگر، یک روحانی، با چهره ای خل وضع است.البته دیگران از خوبی و محبوبیتش تعریف می کنند .ولی تا این جا،یک آخوند خل رفتار نشان داده می شود.کارهای غیرمتعارفی می کند.مثلا برای اقدامات انسان دوستانه ،درمسجد،بعدازنمازجماعت،حراج فروش نقاشی یک کودک راه می اندازد و هم زمان ازطریق لب تاب به کاربران اینترنت متصل می شود و حراج را عین شومن های حراجی ها ادامه می دهد! که اتفاقا گریم این حاج آقا هم، شبیه شمرسریال مختار است !

6-یک خانم استاد دانشگاه ،روان شناس و مشاور خانواده، که یک سبک تازه ای برای ترک اعتیاد ابداع کرده است . شوهرش به بدترین شکل معنا،اعتیاد دارد و مواد روان گردان مصرف می کند . که یعنی این استاد دانشگاه مبدع سبک ترک اعتیاد،حتی نتوانسته است به اندازه شعاع خانواده و همسرش اثرگذار باشد،چه رسد به …. که یعنی این آدم که علم و تجربه می بایستی ضامن دوام و قوام خانواده ها باشد،خود خانواده ای از درون پوسیده دارد و ….حتی نمی تواند در باب حجاب و پوشش دخترش رفتار مناسبی داشته باشدر .

تا اینجا، روحانی و استاد دانشگاه و روان شناس،به عنوان نماد های تربیت،معنویت،هدایت و دانش جامعه،ومقام قضایی و پلیس،به عنوان نماد امنیت و اعمال حاکمیت ،هر کدام کم و بیش،لبریز از ایراد های ظاهری،شخصیتی،مشکلات فردی و خانوادگی هستند.دیگر چه می ماند؟
گویا شاهگوش ،به صریح ترین شکل ممکن ،ارکان تربیتی و حاکمیتی جامعه را به سخره گرفته است!

مرصاد

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر