menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

زندگینامه ی شرکت کنندگان در سری پنجم قند پهلو نوروز ۹۴

سری پنجم قند پهلوی در نوروز ۱۳۹۴ پخش گردید. در این سری علاوه بر شاعران و طنزپردازان ایرانی، شعرا و طنازان تاجیکستان و افغانستان نیز برای حضور در برنامه حضور داشتند. زندگینامه ی این شرکت کنندگان را در ادامه می خوانید ( ترتیب اسامی تصادفی است) :

قند پهلو آرم

شرکت کنندگان ایران :

زهرا دری

خیلی با دقت درساعت پانزده وچهل وپنج دقیقۀ روز پنجشنبه، سوم آبان ۱۳۵۹ درشهرنصف جهان، پا به کل جهان گذاشت. تا کارشناسی ارشد زبان وادبیات فارسی خواند وقبل از آمدن به قندپهلو، درآزمون دکتری شرکت کرد. کودک درونش قوی است و باعث شده تا به اکنون برای کودکان مملکت ۳۶ کتاب کودکانه چاپ کند. او کلاس دوم دبستان بود که اولین شعرش را گفت وکلاس اول راهنمایی، اولین شعرطنزش را مرتکب شد.«دریغ خند»،نام کتاب اشعارطنز و «مارمولک های با وجدان» عنوان مجموعه نثرهای طنز مشارالیهاست. همین!

فرامرز ریحان صفت

درتاریخ ۲۹ اسفند ۱۳۵۱،هنگامی که زمستان دیجور آخرین زورش را می زد؛ اولین گریۀ کودکانه اش در فضای خانه پیچید که تا حدودی شبیه شعر بود. آقای حسین دلخوش، شاعر همولایتی او نخستین استادش بود و منزل این استاد در روستای«لولمان فومن»اولین جایی بود که گوش این طناز در آنجا با شعر و موسیقی آشنا شد. او در شعرجدی«ریحان صفت»ودر شعرطنز«طناز فومنی» تخلص می کند. او کلاً شاعر و طنزپردازی سرسبز و ریحان صفت است که دل بزرگی دارد.

جواد نوری

شهرستان بهار استان همدان چقدر خوش شانس شده است وقتی که شاهد تولد صاحب این تمثال بی مثال در سنه ی ۱۳۵۶ خورشیدی بوده است. او به رغم وجود شخصیت هایی چون ابو علی سینا و بابا طاهر عریان در همدان، با شجاعت تمام از سال ۷۳ آغاز به کار ادبی کرد و چون کسی چیزی نگفت از سال ۸۰ نیز سرایش شعر طنز را کلید زد که تا این ساعت قفل نکرده است. شاهنامه مدرن، بی ادبیات، واثر پلو با ماهی، اسامی با مسمای آثار گرانسنگ اوست.

صابر قدیمی

نامبرده، برگزیده و برکشیدۀ چندین و چند جشنوارۀ ادبی است؛ از جدی گرفته تا طنز. صاحب مجموعه ترانه های«لبخند شیرین فرهاد» و کتاب «دار FUNNY» است و همزمان نیز عضو علی البدر خانۀ ترانه ایران.
به گواه شاهدان عینی، او یک مهندس صنایع واقعی و ۲۷ ساله با گرایش برنامه ریزی و تحلیل سیستم ها به حساب می آید. شایان ذکر است که ایشان قدیمی ترین صابرموجود در دنیا بعد از عصر یخبندان به شمار می رود.

شرکت کنندگان تاجیکستان :

شائره رحیم جان

وی به سال ۱۹۷۷ میلادی در شهر وحدت جمهوری تاجیکستان به دنیا آمده است. وی ختم کردۀ دانشگاه ملی تاجیکستان بوده و از ۱۰ سالگی به شعرگفتن پرداخته است. از وی تاکنون دو کتاب منتشر شده: «نخستین نامه های درد» و «واپسین نامه های درد». وی بسیار خوش زبان و حاضرجواب می باشد و با همسرش در قندپهلو شرکت کرده است.

مرجانه رمضان

به تاریخ نوزدهم مرداد ۱۹۹۳ در شهر دوشنبۀ ‌تاجیکستان به دنیا آمد. ایشان تحصیلات خود را در دانشگاه هنرهای زیبای تاجیکستان ختم کرده و مجری برنامه و ژورنالیست و طنزگر می باشد. محل کار ایشان، در تلوزیون ملی تاجیکستان است.

عبدالحمید دوراندیش

به سال ۱۹۵۷ در ولایت کولاب تاجیکستان به دنیا تشریف آورده است و دارای تحصیلات تکمیلی در حد دکتری علوم بیولوژی (فیلولوگه) از دانشگاه کولاب می باشد.
ایشان همچنین، پروفسور و استاد ادبیات در دانشکده زبان های دوشنبه بوده و انتشار کتاب درباره ادبیات تاجیک و آموزش زبان روسی برای تاجیک ها وفارسی زبان ها، از جمله اقدامات علمی و ادبی ایشان می باشد.

قربانف خیر اندیش شریف آویچ

تخلص ایشان«خیراندیش»می باشد و به سال ۱۹۶۱،خیلی شیرین در ولایت شور آباد ختلان به دنیا بیامده است.
ایشان فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات دانشگاه ملی تاجیکستان بوده و سرمتخصص شعبه چاره بینی های فرهنگی در کتابخانه ملی تاجیکستان می باشد. ایشان همچنین مؤسس و راهبرمحفل ادبی نوقلمان همیشه بهار است که چهل و سه سال قدمت دارد.

شرکت کنندگان افغانستان :

حمید مبشر

به سال ۱۳۵۷ در استان غزنین افغانستان به دنیا آمد. تحصیلات مقدماتی و ابتدایی اش را در همان شهر به پایان برساند و پس آنگاه چند سال به دلیل جنگ و درگیری، از درس و مدرسه به دور شد و باعث شد که به کشور ایران مهاجر کند.
وی در ایران به تحصلات خود را ادامه داد و به غیراز تحصیلات حوزوی، موفق به اخذ مدرک دیپلم هم شد و در رشته جامعه شناسی فرهنگ ادامه تحصیل داد. این جناب هم اکنون سرگرم نوشتن پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان«نقش زبان مشترک در ایجاد هویت ملی»است.
او از کودکی به سرودن شعرعلاقه داشت و در طول دوران تحصیل موفق به اخذ چندین جایزه ادبی و مقام اولی و دومی در کنگره ها و همایش های گوناگون گشت. از ایشان تا کنون دو مجموعه شعر به چاپ رسیده است:
«گزیده ادبیات معاصر ،۱۳۸۰» و «روایت تاریک غزل، ۱۳۹۰». تمام نشده؛ وی سه مجموعه شعر دیگر هم آماده چاپ دارد که تماشا دارد.

سید علیرضا جعفری

در ۲۶ مهرماه ۱۳۶۲ با شنیدن صدای«بیا که بریم به مزار، ملاممدجان»، با خوشحالی تمام به دنیا آمد و در ادامه، چند سالی به صورت کج دار و مریز چیزهایی گفت که بعدها فهمید به آن شعر می گویند.
تحصیلات دانشگاهی اش را در رشتۀ غیرفرنگی زبان و ادبیات فارسی ادامه داد و هم اکنون در مقطع دکترای این رشته مشغول به تحصیل و پیشرفت مشغول می باشد.
وی تاکنون در جشنواره های مختلفی شرکت کرده و موفقیت هایی جانانه به دست آورده که از آن جمله می توان به برگزیده شدن در سه دوره جشنواره قندپارسی در سال های ۸۸ ، ۹۰ و ۹۲ اشاره کرد.«تقدیم به آن کس که خودم می دانم»،عنوان مجموعه شعر اوست که برای چاپ آمادگی دارد.

حسین حیدر بیگی

نامبرده، متولد ۱۳۵۵ در ولایت ارزگان افغانستان می باشد. به سال ۱۳۶۶ در زمستان به کشور ایران مهاجرت بنموده است و از این بابت بسی خوشحال می باشد.
وی دارای مدرک کارشناسی ارشد کلام است، و سوای عضو در مؤسسه فرهنگی درّ دری، عضو هیأت تحریریه فصلنامه‌های «در دری» و «خط سوم» نیز می باشد.از جمله آثار چاپ شدۀ وی عبارتند از:
مجموعه داستان کوتاه «سنگ و سیب»،۱۳۸۲/ مجموعه داستان کوتاه «شورش»، ۱۳۹۲/ رمان «گردابی»، ۱۳۸۸/ مجموعه شعر «آهوی همیشه دویده در من»، ۱۳۸۶/ و رمان آمادۀ چاپ«انتحاری» و غیره!

امان الله میرزائی

این نازنین به سال ۱۳۶۴ در مشهد مقدس به دنیا آمد،اما اصالتاً اهل ولایت بلخ افغانستان است. حدود ۱۰ سال است که شعر کار می کند و کتاب اولش«گیاه سوخته»است که چاپ شده و کتاب دوم او نیز در دست چاپ است.
وی نفر اول جشنواره شعر فجر خراسان، نفر اول جشنواره شعر دفاع مقدس خراسان، نفر اول جشنواره شعر قند پارسی، نفر اول جشنواره شعر رضوی، نفر اول جشنواره خانه های فرهنگ، نفر اول جشنواره شعر دانش آموزی و … نفر اول سایر جشنواره هاست.
به مدت چند ترم دانشجوی رشته روابط عمومی بوده و هم اکنون به جمع آوری کتاب شعر سپید افغانستان از ابتدا تا اکنون سرگرم می باشد.

با تشکر ویژه از همکاری جناب آقای رضا رفیع

مشاهده ی قسمت های سری پنجم قند پهلو در نوروز ۹۴

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر