menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

حوزه هنری

زرویی نصر آباد : خیلی از طنزپردازان ما در آثارشان ضعف محتوا دارند

زرویی نصرآباد، طنزپرداز پیش‌کسوت، بازخوانی متون کهن در جلسات ادبی طنز را علاوه بر شناخت صحیح آثار بزرگان طنز در الگوبرداری برای آن‌ها تأثیر‌گذار خواند.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، محفل طنز حوزه هنری عصر یکشنبه ۲۶ اردیبهشت با حضور جمعی از طنزنویسان کشور و مدیریت ابوالفضل زوریی نصرآباد در سالن سلمان هراتی برگزار شد.

ابوالفضل زرویی نصرآباد در این محفل با بیان اینکه نقد کردن شعر طنز توسط مخاطبان عادی و خود فرد می تواند سبب پیشرفت کاری هنرمند شود، گفت: به تازگی جلسه نقدی در بنیاد فرهنگی نیاوران برگزار کردیم که شاعران جوان و پیش‌کسوت در آن شعر می خوانند و اثارشان را نقد می کنند.

وی در خصوص مواهبی که در این جلسات نقد طنز وجود دارد، گفت: در این برنامه‌ها حتی کسانی که فقط مخاطب شعر طنز هستند هم در کنار اساتید اجازه نقد دارند و از طرفی آموخته های خود را در این جلسات با دیگران به اشتراک می گذارند و درصدد بر طرف کردن ایرادات خود بر می آیند.

نویسنده «مجموعه مقالات طنزپژوهی حدیث قند» ادامه داد: در جلسات ادبی معمولا هنرمندان آثار خود را قرائت می کنند و کمتر ایرادات آن ها مطرح می شود؛ در حالی که در جلسات نقد بنیاد فرهنگی نیاوران سعی می کنیم با صحبت کردن پیرامون اشکالات کار همدیگر در جهت اصلاح آن ها برآییم.

وی با اظهار گلایه از اینکه بسیاری از هنرمندان طنزپرداز سعی می کنند بدون دانش به فعالیت در این عرصه بپردازند خاطرنشان کرد: از جهت دیگر کسانی که در این عرصه کار می کنند و شاخص های شعر طنز امروز هستند باید سعی کنند نقطه فرود، نقطه طلایی و مباحث داستان نویسی را یاد بگیرند و بعد از آن اقدام به طنزنویسی کنند.

وی خاطرنشان کرد: خیلی از طنزپردازان ما در آثارشان ضعف محتوا دارند و در اعتراض به کار آن ها با اعتماد به نفس می گویند که چون مطلب طنز است اشکالی ندارد؛ در صورتی که باید گفت طنز نیاز به شناخت مجموعه ای ازاصول قصه پردازی و شناخت مباحث طنز دارد.

پایه‌گذار و مدیر دفتر طنز حوزه هنری با اشاره به اینکه جلساتی از این دست باید به سمت نقد کردن و نقدپذیری برود، گفت: مخصوصاً کسانی که مدعی طنز هستند باید خودشان انتقادپذیر هم باشند و حتماً نباید به این صورت باشد که از مقامات عالی تا یک فردی در موقعیت عادی را مورد خطاب قرار دهیم بلکه باید در شنیدن صحبت های مسئولان و جامعه هم به استقبال آن ها برویم.

ابوالفضل زروئی نصر آباد

*بازخوانی متون کهن الگوهای خوبی برای طنزپردازان است

زرویی نصرآباد ضمن اینکه بازخوانی متون کهن در این جلسات می تواند ما در شناخت صحیح آثار بزرگان طنز یاری کند اظهار داشت: بازخوانی آثاری افرادی چون عبید زاکانی، فوقی یزدی، نظام الدین قاری و… می تواند برای طنزپردازان ما که خیلی از این کارها را نخوانده اند مفید باشد.

وی تصریح کرد: کسی که شعر جدی کار می کند باید حداقل یک بار شاهنامه یا مثنوی را خوانده باشد یا هنرمندی که در عرصه طنز فعالیت می کند باید حداقل یک بار رساله دلگشا را خوانده باشد و اگر این مطالعات را نداشته باشد خیلی بی انصافی است.

این طنزپرداز کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌هایش ضمن انتقاد از وضعیت انتشار کتاب در روزگار فعلی که با مشکلاتی همراه است، خاطرنشان کرد: بعضی هنرمندان هستند که تکه تکه هایی از اشعار حافظ را بر می دارند و در قالب یک کتاب آن را به اسم خود چاپ می کنند و حتی جزو کتاب های پرفروش هم می شود!

زرویی با اشاره به اینکه قبل از اقدام به تألیف هر محتوایی باید اقدام به شناخت مخاطبان آن کنیم، اظهار داشت: شناخت مخاطبان قبل از هر چیز یکی از نکاتی است که نویسنده و طنزپرداز باید نسبت به آن اشراف داشته باشند. همان طور که شناخت ادبیات کودک و نوجوان خودش یک تخصص است و جدا از نوشتن عادی باید نسبت به زبان تخصصی آن ها اشراف داشته باشیم باید گفت در سایر شاخه‌های ادبیات هم باید متناسب این تجربه را کسب کرد.

زرویی نصرآباد در پایان با اشاره به اینکه در حوزۀ ادبیات ما معمولاً دو نوع مخاطب داریم، بیان کرد: عده‌ای مخاطبان معمولی هستند و عده ای دیگر نقادهای حرفه ای. فکر می کنم نقد شنیدن از تمام طیف ها نکته بزرگی است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر