menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

محفل طنز

زرویی نصر آباد : ایران از نظر تولید طنز و داشتن طنزپردازان متبحر بی نظیر است

محفل طنزحوزه هنری روز یک‌شنبه ۳۱ مرداد و درسالن سلمان هراتی با حضور جمعی از طنزپردازان و برگزار شد.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، ابوالفضل زرویی نصرآباد با بیان اینکه طنزپرداز باید از هر موضوعی نهایت استفاده را برای تولید مطلب ببرد، گفت: وقتی کسی که تصمیم گرفت تا در این شاخه از ادبیات فعالیت کند باید نگاه ریزبینانه داشته باشد و سعی کند تا با بهره گیری از روحیه طنزسرایی خود آن را به سمع و نظر مخاطب برساند.
وی شرایط اجتماعی و سیاسی یک حکومت را تأثیرگذار بر تولیدات طنز آن ها دانست و عنوان کرد: در دهه ۶۰ که در شرایط بد اقتصادی و اجتماعی بودیم و امید به آینده در کشور ما کمتر بود ولی چندین نشریه طنز منتشر می شد که در تلطیف کردن روحیه جامعه مؤثر بود.
وی ایران را از نظر تولید طنز و داشتن طنزپردازان متبحر بی نظیر خواند و گفت: در کشورهای عربی و به ویژه عراق می بینیم که پرداختن به این مسائل به فراموشی سپرده شده است. حتی با وجود تعطیل بودن نشریات آن ها می بینیم که در قالب های دیگر فرهنگی و هنری هم وجود مباحث طنز در آن جا معنایی ندارد و این نشان از یک جامعه بیمار است.

ابوالفضل زروئی نصر آباد

دبیر هنری نهمین جشنواره طنز سوره، بعضی از مسائلی که در ایران در قالب کارهای فرهنگی تولید می شود فرمایشی توصیف کرد و اظهار داشت: در بسیاری از برنامه سازی هایی که با رویکرد طنز تولید می شود سعی شده تا با یک هدف قبلی توسط دولت ها و با توسل به رسانه های عمومی این فضا را در جامعه به وجود آورند که مردم را از مشکلات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی خود دور کنند و روحیه طنز را درمردم جامعه زنده نگه دارند.
نویسنده کتاب «تذکره المقامات» تصریح کرد: در دولت عراق هم مسئولان آن ها می توانند با به خدمت گیری افرادی که در زمینه طنز تبحر خاصی دارند سعی کنند تا روحیه مردم آنجا را بالا ببرند.
این طنزپرداز کشورمان با بیان اینکه خیلی از سرآمدان طنز هم ریشۀ ایرانی دارند، عنوان کرد: تأثیر ادبیات ایران در کشورهای منطقه بسیار پر رنگ است و نمونه های بسیاری از الهام آثار هنرمندان برجسته کشورمان را در آثار هنرمندان عربی می توان مشاهده کرد.
زرویی نصرآباد گفت: در زمان وقوع انقلاب به دلیل خفقانی که وجود داشت، فکر می کردیم که فقط تعداد معدودی طنزپرداز در دنیا وجود دارد؛ در صورتی که بعضی وقت ها به دلیل عدم ارتباط درست و قرار گرفتن در یک جامعه بومی و محلی باعث می شود تا خیلی نتوانیم در طنز موفق ظاهر شویم و اگر این را در جامعه عربی هم تعمیم دهیم می بینیم که محدود بودن ارتباط با سایر جوامع از نظر ادبی باعث می شود تا خیلی درک درستی از کار طنز در این کشور ها وجود نداشته باشد.
وی داشتن فضای طنز را در جامعه، ویژگی یک کشور سرزنده و شاداب توصیف کرد و عنوان داشت: در همه کشورها وجود خفقان در برهه ای از زمان بوده است و حتی در ایران ما دوران جنگ تحمیلی که سرشار از مسائل بسیار برای کشور بوده است ولی باز می بینیم که روحیه شوخ طبعی و فعالیت نشریات وجود داشته است.

3اسماعیل امینی

نشریات در کشورهای عربی شرایط مطلوبی ندارند
در ادامه این برنامه، اسماعیل امینی از طنزپردازان کشورمان اوضاع فعالیت نشریات را در کشورهای عربی و به ویژه عراق خیلی مطلوب ارزیابی نکرد و گفت: آن طور که در ایران و چند کشور منطقه شاهد هستیم و فروش نشریه مرسوم است باید گفت که در این کشورها شرایط به‌سامانی وجود ندارد و تمرکز نشریات بیشتر روی مباحث سیاسی و مذهبی است.
وی ادامه داد: فضایی که در ترکیه وجود داشت به این صورت بود که حتی گروه‌هایی کار خودش را انجام می داد و اعلامیه هایی را منتشر می کردند و میتینگ های مذهبی و کمونیستی را برگزار می‌کردند و هر گروهی در آنجا مشغول فعالیت برای حزب و جناح خود بود.

نادر ختایی

روحیه طنز در خون ایرانی ها است
نادر ختایی هم در این خصوص بیان داشت: مردم این کشورها بیشتر از اینکه به فکر قلم و تولید مطالب طنز باشند به فکر ساز و آواز هستند و حتی در اقلیم کردستان هم روی مباحث سیاسی و جدی فعالیت می شود.
این طنزپرداز ویژگی طنز پردازی ایرانی ها را خارق العاده دانست و اظهار کرد: خصلت طنزپردازی در خون اکثر ایرانی ها وجود دارد و در ایده دادن برای تولید مطالب طنز استثنائی هستیم و بعید می دانم که در کشوری دیگر توان تولید این حجم وسیعی از طنز وجود داشته باشد. این را می شود در فضای مجازی به معنای کلمه دید که از هر چیزی چقدر جوک و مطلب طنز در می آورند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر