menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

فرامرز ریحان صفت

رسالت های شعر طنز از زبان فرامرز ریحان صفت

یکی از رسالت های شعر طنز بیان معضلات و مشکلات جامعه در قالب طنز است. طوری که بتواند به طور خوشایند آن رابه مسؤلین و مراجع زیربط گوش برساند.
به گزارش شیرین طنز، به نقل از حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ فرامرز ریحان صفت در تاریخ ۲۹ اسفند سال ۵۱ یعنی دقیقا یک ساعت قبل از ورود به سال ۵۲ در دهستان لولمان از توابع شهرستان فومن به دنیا آمد. به گفته خودش برای شنیدن صدای توپ سال تحویل عجله زیادی داشته است. وی شعر سرودن را از سن ۸-۱۰ سالگی شروع کرد و از سال ۹۰ رسما به شعر طنز روی آورد. کافه کتاب امروز را با فرامرز ریحان صفت دنبال کنید.

فرامرز ریحان صفت

آقای ریحان صفت فعالیت ادبی خود را از چه زمانی شروع کردید؟
من از سن ۸ سالگی شعر می گفتم و از سن ۱۲ سالگی اشعار و نوشته هایم را به مطبوعات استان گیلان برای چاپ ارسال می کردم.

اولین مجموعه شما با چه عنوانی و در چه زمینه ای به چاپ رسید؟
مجموعه ای به نام«بی تو ای ماه دلم می گیرد» که از سوی انتشارات پردیس قلم به چاپ رسید.این مجموعه شامل اشعار جدی و آئینی بود.

چطور از حوزه شعر آئینی وارد حوزه طنز شدید؟
من از زمان گل آقا شعر طنز را دنبال می کردم.مجله گل آقا صفحه ای به نام شنگول آباد داشت که برخی از شعر های طنز من در آن صفحه چاپ می شد.با اینکه شعر طنز را دنبال میکردم اما به آن نگاه جدی نداشتم تا اینکه در سال ۸۹ در برنامه شب شعر«حلقه رندان»که توسط حوزه هنری برگزار می شد شرکت کردم و اولین شعر طنزم را در همین برنامه در سال ۹۰ خواندم. پس از آن در کلاس های طنز ناصر فیض شرکت کردم که بسیار تاثیر گذار بوده اند.

شروع برنامه «قند پهلو» از کجا بود؟
پس از حضور من در برنامه «شکرقند» و اجرای اشعار طنز در این برنامه، رضا رفیع به من پیشنهاد شرکت در برنامه «قند پهلو» را داد که به صورت بداهه در آنجا شعر می گفتیم.

تفاوت اشعار فی البداهه با اشعاری که با تمرکز و اندیشیدن سروده می شود در چیست؟
شعر قوی حاصل فکر،تمرکز و بازخوانی و ویرایش است.گرچه ممکن است برخی اشعار فلی البداهه نیز قوی باشند.

رسالت شعر طنز چیست؟
یکی از رسالت های شعر طنز بیان معضلات و مشکلات جامعه در قالب طنز است.طوری که بتواند به طور خوشایند آن رابه مسؤلین و مراجع زیربط گوش برساند.

آینده ادبیات جامعه مارا چطور پیش بینی می کنید؟
وضعیت ادبی ایران به سرعت رو به جلو حرکت می کند.شاعران جوان مستعد و کوشایی وارد این عرصه شده اند که با نوآوری تمام تلاش خود را جهت رشد شکوفایی خود و ادبیات می کنند.

گفتگو از اکرم رضایی ثانی

chatنظرات شما

یک دیدگاه

  1. راشدانصاری:

    سلام فرامرز عزیز
    صفحه ی شنگول آباد فکر کنم در اطلاعات هفتگی چاپ می شدنه گل آقا که آقای خوش عمل مسوولش بود و اگر اشتباه نکنم در ادامه نام صفحه به شکرخند تغییر پیدا کرد که استاد یحیی وکیلی زند آن را اداره می کرد و در ادامه رضا رفیع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر