menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

رحیم رسولی

رحیم رسولی : طنز یک اثر ادبی را مومیایی می‌کند و از گزند در امان نگه می‌دارد

رحیم رسولی شاعر و طنزپرداز گفت: قانون باید برای اعتراض هم برنامه‌ایی داشته باشد تا آزادی بیان به شکل صحیح وجود داشته باشد. اگر این گونه نباشد، آثار طنز به هجو و هزل و مسائل دیگر کشیده می‌شوند.

به گزارش شیرین طنز، رحیم رسولی شاعر طنزپرداز در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری با بیان این که هنوز ظرفیت‌های لازم برای بررسی مسائل طنز وجود ندارد، اظهار کرد: حتی چهارچوب‌های قانونی طنز نیز رعایت نمی‌شود و حتی رئیس جمهور کشور هم به عنوان مجری قانون گاهی اجازه اجرای قانون را ندارد و طنزپردازان هم به همین صورت جلوی بسیاری از فعالیت هایشان گرفته می‌شود و آثارشان با سانسور مواجه می‌شود، در حالی که عموما در چهارچوب قانون گام بر می‌دارند.

وی ادامه داد: آثار طنز امروز کشور ممکن است در فضای مجازی بیشتر بازتاب داشته باشد، اما تیراژ یک هزار جلد و یا ۵۰۰ جلد کتاب آن هم با شرایط نشر امروز و سانسورهایی که کتاب های طنز با آن مواجه هستند، مخاطب چندانی ندارد. طنز در شبکه های اجتماعی مخاطبان بیشتری دارد، چرا که مردم با ادبیات مکتوب سر و کار ندارند.

این شاعر با تاکید بر این که نخستین بن‌مایه طنز اعتراض است، عنوان کرد: قانون باید برای اعتراض هم برنامه‌ایی داشته باشد تا آزادی بیان به شکل صحیح وجود داشته باشد. اگر این گونه نباشد، آثار طنز به هجو و هزل و مسائل دیگر کشیده می‌شوند. متناسب با دغدغه‌های نویسنده و شاعر طنزپرداز، آثارشان نیز عمیق تر می‌شود. متاسفانه دغدغه‌های اغلب طنزپردازان کشور سطحی است و امور واقع را مجددا برای مخاطبانشان بازگو می‌کنند.

رحیم رسولی

رسولی خاطرنشان کرد: با گسترش فضاهای مجازی، وجه ادبیاتی طنز در حال فراموشی است. در حالی که طنزپردازان باید دقت کنند که پیش از هر چه اهل ادبیات هستند و فرد سیاسی و … نیستند. اما طنزپردازان به دلیل این که علاقه دارند دیده شوند، رو به مباحث این گونه می آورند.

وی با بیان این که دوستان طنز پرداز باید نسبت به جامعه خود آگاهی داشته باشند، گفت: همیشه به همکارانم می‌گویم که در جریان باش، ولی در هیچ جریانی نباش! معتقدم باید بررسی کرد و دید که چه اتفاقاتی در دنیا رخ می‌دهد. متاسفانه خود اهالی ادبیات و طنز مکتوب کشور مطالعه کمی دارند و باعث شده که طنز قدرت اصلی اش را از دست بدهد.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در تمام متون ادبی برجسته کشورمان، طنز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و طنز یک اثر ادبی را مومیایی می‌کند و از گزند در امان نگه می‌دارد و جاودانه می‌کند. هر نوشته‌ایی که در آثار کلاسیک و حتی مدرن می‌خوانیم، می‌بینیم که ویژگی طنز باعث شده متن برجسته شود.

این شاعر گفت: هر چه نگاه شاعر و نویسنده طنزپرداز عمیق‌تر و دقیق‌تر باشد، باید تسلط او به زبان نیز بالا باشد. شگفت‌انگیزترین کشف بشر همین زبان است و در دل هنر نیز شگفت‌انگیز ترین عنصر ، زبان است و برجسته ترین روش نیز طنز است. طنز در موقعیت‌های سیاسی و اجتماعی و در برخورد با نهاد قدرت باید از ویژگی‌ها و قابلیت‌های زبانی استفاده کند تا تحت سانسور و فشار قرار نگیرد. متاسفانه این هنرمندی در آثار طنز وجود ندارد.

رسولی با اشاره به این که طنزپردازان حمایتی چه از نهادهای داخلی و چه ارگان‌ها و نهادهای کشورهای دیگر ندارد، اظهار کرد: طنزپرداز باید قدرت خود را از واژه بگیرد. اگر به این نکته برسیم، طنز به مثابه فرهنگ می‌تواند در جامعه رسوخ کند و خود را نشان دهد و زمانی بتوانیم از لا به لای طنزهایمان تاریخمان را به آیندگان منتقل کنیم.

گفتنی‌ست نهمین جشنواره طنز سوره با هدف کشف، جذب و پرورش استعدادهای جوان، و ترویج و معرفی طنز فاخر در بخش‌های نثر، نظم، داستان کوتاه، مقالات پژوهشی، عکس، کاریکاتور و استندآپ کمدی (مکتوب یا تصویری) و با موضوع آزاد؛ ۲۵ و ۲۶ دی‌ماه ۹۵ برگزار می شود.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر