menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره

راهیابی آثار طنز پردازان اراک به جشنواره سراسری طنز سوره

به گزارش شیرین طنز، به نقل از خبرگزاری تسنیم از اراک، رضا میرزایی در جمع خبرنگاران با اشاره به راهیابی آثار طنز پردازان استان مرکزی به جشنواره سراری طنز سوره اظهار کرد: حوزه هنری استان مرکزی با تولید ۳ اثر نمایشی طنز، خود را برای حضور در هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره آماده نموده است.

وی افزود: نمایش های

  • جنگ میکروبی به نویسندگی حسن دولت آبادی و کارگردانی حسین جهانگیری،
  • کپسول به نویسندگی عابد حدودی و کارگردانی حشمت الله زارعی و
  • قوطی کبریت به نویسندگی و کارگردانی محمدحسین غلامی

از تولیدات این حوزه جهت حضور در جشنواره طنز سوره آماده شده اند، هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره به همت حوزه هنری، مرداد ماه در تهران برگزار می شود.

رئیس حوزه هنری مرکزی تصریح کرد: نقش فرهنگ سازی در جامعه از اولویت های انقلاب اسلامی بوده و هست و حتی امسال رهبری با بیان اینکه فرهنگ مقدم بر اقتصاد است خواهان ترویج فرهنگ از هر نظر من جمله اقتصادی، سیاسی، جهادی بوده و هستند. میرزایی با اشاره به فرهنگ سازی توسط هنر هفتم گفت: شاید بتوان نمونه بارز فرهنگ سازی را با کمک هنر هفتم که آن نیز از تاییدات رهبری و از خواسته های رهبری بوده و می باشد ،نام برد.

زبان طنز، زبانی گویا و ادبی برای بیان انتقاد و مطالب

رئیس حوزه هنری استان مرکزی با اشاره به اهمیت و جایگاه طنز در ادبیات فارسی گفت: در اهمیت طنز باید به همین نکته بسنده کرد که حتی شاعران و نویسندگان بزرگ، رو به طنز آورده و با نگاهی از تأثیر آن در انتقال پیام، از این حوزه مهم بهره گرفته اند. وی تصریح کرد: در ادبیات فارسی طنز چه به صورت شعر و چه به صورت نثر، به صورت قطعات کوتاهی در دست است و فقط در سالیان اخیر و بعد از ر واج رمان نویسی است که داستان های بلند مبتنی بر طنز پدید آمده است.

هشتمین جشنواره سراسری طنز سوره

میرزایی افزود: طَنز، هنری است که عدم تناسبات در عرصه‌های مختلف اجتماعی را که در ظاهر متناسب به‌ نظر می‌رسند، نشان می‌دهد و این خود مایه خنده می‌شود و از سوی دیگر، هنر طنزپرداز، کشف و بیان هنرمندانه و زیبایی‌شناختی عدم تناسب در این “متناسبات” است. رئیس حوزه هنری استان مرکزی با اشاره به تعاریف رایج طنز در ادبیات فارسی گفت: در ادبیات طنز به نوع خاصی از آثار منظوم یا منثور ادبی گفته می‌شود که اشتباهات یا جنبه‌های نامطلوب رفتار بشری، فسادهای اجتماعی و سیاسی یا حتی تفکرات فلسفی را به شیوه‌ای خنده دار به چالش می‌کشد.

وی افزود: طنز تفکر برانگیز است و ماهیتی پیچیده و چند لایه دارد. گرچه طبیعتش بر خنده استوار است، اما خنده را تنها وسیله‌ای می انگارد برای نتیل به هدفی برتر و آگاه کردن انسان به عمق رذالت ها. گرچه در ظاهر می خنداند، اما در پس این خنده واقعیتی تلخ و وحشتناک وجود دارد که در عمق وجود، خنده را می خشکاند و انسان را به تفکر وا می‌دارد. میرزایی تصریح کرد: در ادبیات کلاسیک فارسی، طنز در میان آثار نویسندگان دوره‌های مختلف به اشکال گوناگون وجود داشت.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر