menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

گزارش سومین شب طنز خندیشه

رئیس حوزه هنری فارس در خندیشه ۳ : طنز در ارائه ی مسیر نیز یاری می رساند

رییس حوزه ی هنری انقلاب اسلامی فارس در سومین شب طنز خندیشه با اشاره به جایگاه طنز در هنر گفت: شاید در همه هنرها نمی توان به طور اکمل گفت که کلیت این هنر نسبتی با حوزه نقد یا نسبتی با حوزه ی اعتراض نرم دارد. اما در طنز این به وفور دیده می شود.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از حوزه هنری فارس، وی که در سومین محفل عمومی طنز فارس با عنوان شب طنز خندیشه سخن می گفت افزود: طنز به واسطه آنکه در جانمایه ی حقیقی خویش نگاهی کاملا هوشمندانه، ظریف و اثر گذار دارد، در دایره و منظومه ی اندیشه گانی خویش آنچه را شرط عقل می داند، اما برای شنونده سخته هست و سترگ و سنگین و ثقیل، با نرمی و گاهی دلبری به گونه ای انتقال می دهد که فرد آن را بشنود.

رییس حوزه ی هنری انقلاب اسلامی فارس گفت: البته این شنیدن اشکال مختلفی دارد، یا سبب ابتهاج و سرور فرد می شود یا سبب عبرت و تنبیه او و یا یا سبب هدایت و اصلاح. هر کدام از این کارکردها در طنز به نهایت دیده می شود.

وی با اشاره به نسبت طنز و نقد و تعهد گفت: هر چیزی که در خود نقد به همراه دارد بالذات متعهد است حتا اگر این تعهد تعهد به چیزی غیر مثبت باشد اما به هر حال به یک دایره ارزشی متعهد است.

کرم اللهی افزود: البته از نگاه هنرمندان و اهالی معرفت و زیباشناختی تعهد که میل به نازیبایی ها و زشتی ها و میل به پلشتی ها ندارد بلکه میل به زیبایی دارد.

وی گفت: طنز ما طنزی انسانی و متعهد است اما انسان در نگاه ما الهی است. این انسان متعهد و الهی در کره خاکی و در جهان وطنی که برایش تعریف می کنیم معیار و مختصاتی را رعایت می کند که این معیار و مختصات از بدو تولد از مادر حقیقت حقه ای که به خاطرش به وجود آمده را همراه خویش دارد.

رییس حوزه ی هنری گفت: طنز اینجا جایگاه دارد جامعه امروز ما با این پیچیدگی های در هم تنیده اما در هم ریخته نیازمند آیینه وارگی است و آیینه وارگی با تمام وجوه خویش در طنز وجود دارد.

وی گفت: طنز حتی از آیینه هم فراتر می رود و علاوه بر نشان دادن زیبایی ها و زشتی ها و ایرادات و مشکلات جامعه می تواند در ارائه مسیر و راه نیز یاری برساند و همین است که جایگاه طنز را مهم تر می کند.

در این نشست که با حضور جمعی از طنزنویسان و علاقه مندان شعر و ادبیات فارس برگزار شد، دکتر عبدالرضا قیصری کارشناس دفتر طنز حوزه هنری فارس و مهدی استاداحمد شاعر میهمان مراسم همراه با جمعی از طنزپردازان تازه ترین آثار خویش را قرائت کردند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر