menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

امین مؤیدی

دلیل تشکیل نشدن انجمن صنفی کاریکاتور از زبان امین مویدی

سردبیر نشریه طنز «خط‌ خطی» معتقد است، برخی انتظار دارند مجموعه‌های دولتی برای تشکیل انجمن صنفی کاریکاتور پیش‌قدم شوند که این تفکر کاملا غلط است. انجمن اگر هم تشکیل شود، باید بتواند استقلال خود را حفظ کند.

به گزارش شیرین طنز، امین مویدی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس هنرهای تجسمی ایسنا، درباره‌ی دلیل تشکیل نشدن انجمن صنفی کاریکاتور در طول سال‌های گذشته، اظهار کرد: چندبار تشکیل انجمن صنفی تا مراحل نهایی پیش رفت، اما متأسفانه به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم. افراد مختلفی هم روی این موضوع کار کرده‌اند، اما به دلایل مختلف این فعالیت‌ها به تشکیل انجمن منجر نشده است.

او افزود: شاید یکی از دلایل این اتفاق را بتوان تنبلی و سهل‌انگاری دانست. کسی که بتواند پای این موضوع بایستد و متحمل زحمت شود تا انجمن راه بیفتد تا امروز پا پیش نگذاشته است. متأسفانه در مملکت ما، بخصوص در میان هنرمندان کاریکاتوریست، کار گروهی و تیمی درست تعریف نشده است. در سال‌های گذشته، هماهنگ کردن کار تیمی و هماهنگی برای راه‌اندازی انجمن صنفی همواره با مشکلاتی مواجه شده است.

ماهنامه ی طنز و کاریکاتور خط خطی

ماهنامه ی طنز و کاریکاتور خط خطی

مویدی همچنین بیان کرد: جمع کردن کسانی که بتوانند در پیش‌برد کارهای تشکیل انجمن موثر باشند، کار سختی است. از طرف دیگر هنرمندان معمولا با مشکلات و شرایط اقتصادی خود درگیرند و این مشغله‌ها دور هم جمع کردن آن‌ها را با دشواری مواجه کرده است.

سردبیر نشریه «خط‌ خطی» در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی نظرات مختلف افراد درباره‌ی تشکیل انجمن صنفی، گفت: شاید اهمیت این قضیه و فایده‌هایی که می‌تواند برای جامعه کاریکاتور ایران داشته باشد، هنوز آن‌طور که باید و شاید درک نشده است و برخی فکر می‌کنند تشکیل این انجمن آن‌قدر مهم نیست که برایش وقت و انرژی بگذارند. عده‌ای دیگر هم معتقدند کار صنفی به نتیجه نمی‌رسد و برای همین اقدام نمی‌کنند یا معتقدند در انجمن قدر آن‌ها دانسته نمی‌شود و منافع شخصی در آنجا مورد نظر دیگران است، برای همین پا پیش نمی‌گذارند.

او ادامه داد: برخی دیگر هم انتظار دارند مجموعه‌های دولتی پیش‌قدم شوند و در تشکیل انجمن صنفی به کاریکاتوریست‌ها کمک کنند. این تفکر کاملا غلط است. انجمن اگر هم تشکیل شود، باید بتواند استقلال خود را حفظ کند. انجمن صنفی نمی‌تواند تمام آرمان‌های ما را برآورده یا همه‌ی مشکلات‌مان را حل کند، اما مطمئنم بودن آن بهتر از نبودنش است.

مویدی به فایده تشکیل انجمن برای کاریکاتوریست‌ها و حل مشکلات آن‌ها اشاره کرد و گفت: طبیعتا اگر هنرمندان دور هم جمع شوند، برای‌شان بهتر خواهد بود، چون معمولا در معرض انواع و اقسام مشکلات هستند و اگر در یک انجمن صنفی به وحدت برسند و تشکیلات صنفی قوی داشته باشند، بسیاری از مشکلات‌شان حل خواهد شد. شاید معمولی‌ترین کاری که انجمن بتواند انجام دهد، تعیین تعرفه‌ای برای خدمات کاریکاتوریست‌هاست تا اگر آن‌ها با کارفرمای‌شان به مشکل برخوردند بتوانند از حق خود دفاع کنند. هرچه این انجمن از جناحی و گروهی بودن فاصله بگیرد، قدرت بیشتری پیدا می‌کند و حمایتش از هنرمندان بیشتر خواهد بود.

سردبیر نشریه «خط‌ خطی» اضافه کرد: برای تشکیل انجمن صنفی یک عزم قوی نیاز است تا کارهای اداری و قانونی آن پیگیری شود و به سرانجام برسد، چون پروسه‌ای که برای تشکیل انجمن‌های صنفی وجود دارد، کمی وقت‌گیر است.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر