menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

در محفل طنز حوزه هنری موضوع تشکیل انجمن صنفی طنز با حضور طنزپردازان مطرح شد

در تازه ترین برنامه محفل طنز که عصر دیروز یکشنبه ۲۸ آذرماه در سالن سلمان هراتی برگزار شد، پیرامون تشکیل انجمنی در راستای حمایت از حقوق طنزپردازان در شب شعرها و محافل ادبی و هنری پیشنهاداتی توسط جمعی از طنزپردازان مطرح شد که ماحصل آن را می خوانید.

به گزارش شیرین طنز، به نقل از موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر، ابوالفضل زرویی نصر آباد تأسیس یک انجمن صنفی طنز را مستلزم تأیید گرفتن از نهادهای بسیاری دانست و گفت: اولین مسئله ای که باید در این خصوص در نظر گرفت این که ماهیت وجودی آن چه باشد و این که آیا این انجمن یا هر اسم دیگری که بتوان روی آن نهاد از نظر نهاد حاکم و ذیربط چه استقبالی از آن می شود و می توان تأیید آن را گفت.

وی خاطرنشان کرد: ما اگر در دنبال احقاق حق طنزپردازان هستیم ابتدا باید انگیزه خودمان را بدانیم که هدف از تأسیس انجمن چیست و بعداقدام به این کار کنیم.

وی تصریح کرد: یک مورد دیگر که وجود دارد این که در میان جماعتی زندگی می کنیم که به هر چیزی ایراد می گیرند و اگر بخواهیم در این خصوص اقدام به تأسیس انجمنی کنیم باید از هفت خان رستم بگذریم.

وی مورد مهم دیگر را هماهنگ شدن جامعه طنز پردازدر تشکیل این چنین انجمنی عنوان کرد و اظهار داشت: ناهماهنگی میان جامعه طنز نویس کشورمان و در نظر گرفتن منافع شخصی و برخوردهای سلیقه ای و گردآوری مجموعه ای از افراد با طرز فکرها و سلیقه های مختلف به واقع کار سختی است که باید در این موارد به تفاهم رسید.

نویسنده مجموعه مقالات “حدیث قند ” ادامه داد: بسیاری از افرادی که در ابتدای امر سخن از تأسیس انجمنی برای احقاق حق جامعه طنز به میان می آورند وقتی که نفع و سودی برای آن ها نداشته باشد مطمئنا پا پس می کشند و عملاً می بینیم که هیچ خروجی ندارد.

ابوالفضل زرویی نصر آباد اعتقاد به مسائل ارزشی را امری درونی در طنزپرداز دانست و گفت: بعضی وقت ها آن قدر مسائل اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی و اعتقادی در جامعه ما در هم تنیده شده است که مطرح کردن یک موضوعی که شاید بیشتر اعتقاد قلبی فرد است باعث شود تا برچسب هایی را به وی برای اینکه در مدح نظام سخن می گوید به وی بزنند.

وی سانسور اشعار طنز را درایران امری بسیار سلیقه ای خواند و دراین زمینه اظهار داشت:چند سال پیش تذکره ای طنز را در محضر رهبری خواندم که مورد توجه ایشان قرار گرفت در حالیکه همان شعر را وقتی در رادیو می خواستم بخوانم مجری رسانه ای که زیر مجموعه رهبری است اقدام به حذف ابیات بسیاری از آن کرد.

وی ادامه داد: حتی اگر شعری واحد را در رسانه موافق نظام منتشر کنیم برداشت از آن متفاوت با انتشار آن در رسانه مخالف نظام است. و باید خودمان را ملزم به پذیرش چهارچوب هایی کنیم که باعث ناراحتی هیچ کسی که در رأس فرهنگ کشور هست، نشود.

همایون حسینیان

درادامه این مراسم همایون حسینیان با اشاره به اینکه مکانیزم دفاع از حقوق طنزنویسان در جامعه فعلی فقط باید به دست خودشان باشد بیان کرد: ارتباط ما باید به گونه ای باشد که در مواقعی اگر حقی از کسی خورده شد صدای اعتراضمان را به گوش مسئولان برسانیم ومی توان گفت که به واقع این ارتباطی و فعالیت که میان طنزنویسان برنامه های محفلی و ادبی است به مراتب بیشتر از ارتباطی است که طنزنویسان رسانه ها با هم دارند.

وی ادامه داد: انسجام باید در درون خودمان باشد و در صورت نیاز به دفاع از حق مان به صورت جمعی اقدام به این امر کنیم.

وی حضور در محافل طنز را نیازمند شناخت اصول ادبی دانست و گفت: با این وجود اگر به کارهایی که در این حوزه شده است نگاه کنیم می بینیم که در مقایسه با گذشته بیشتر به سمت فکاهه می رویم و از طنز فاخر فاصله می گیریم.

وی تصریح کرد: زمانی در برنامه درحلقه رندان مخاطبان به مطالب سخیف واکنش نشان می دادند و ولی الان با وجود این همه اشعار بی محتوا کسی نیست که واکنش نشان دهد و داشتن انجمنی در این خصوص می تواند ما را از گرفتار شدن در این فضا رها کند.

این طنزپرداز تشکیل انجمن صنفی را راهی برای جلوگیری از سنگ اندازی های بعضی نهادها در فعالیت طنزپردازان عنوان کرد و بیان داشت: وقتی تشکلی در این خصوص راه اندازی شود باعث می شود تا طنزپرداز در حاشیه امنیت قرار بگیرد و کمتر شاهد سلیقه ای رفتار کردن ارگان های امنیتی و فرهنگی باشیم.

نادر ختایی هم با بیان اینکه خط مشی مشخصی برای تشخیص سره از ناسره در حوزه طنز وجود ندارد گفت: وجود همچین انجمنی می تواند ما را کمک کند تا دچار اشتباه در تولید محتوا نشویم و درمسیر درستی قدم بگذاریم که هر وقت به اشتباه به سمت تولید محتوای هجو هذل قدم گذاشتیم ما را هوشیار کنند.

وی ادامه داد: یک نکته ای که به نظرم می تواند طنزپرداز را در هنگام خواندن اشعارش درحاشیه امنیت قرار دهد این است که به مطرح کردن نکاتی که در رابطه با ارزش های انقلاب است بپردازد تا او را از گزندهای آتی حفظ کند.

علیرضا لبش درادامه این مراسم برخورد شخصی خود طنز نویسان را با جامعه اطراف خود از دلایل محقق نشدن چنین امری عنوان کرد و تأکید کرد: اگر بخواهیم انجمنی را درست کنیم و اولین نکته ای که مطرح می شود این که چه کسانی باشند و چه کسانی نباشند و قبل از آن باید این مسائل را برای خودمان حل کنیم و به نتیجه برسیم که در مورد چه مسائلی قرار است این انجمن تشکیل شود. و سعی کنیم تا کمتر اعمال سلیقه های شخصی خودمان را به کار ببندیم.

وی ادامه داد: در گذشته وقتی که کار طنز می خواندیم همه تشویق می کردند و نسبت به کار فکاهه عکس العمل نشان می دادند در صورتیکه همین مخاطبان هوشیار الان دیگر در این برنامه ها حاضر نیستند و بیشتر در در شبکه های اجتماعی ما را دنبال می کنند.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر