menu
shuffle search add person
انصراف
cancel

شیرین طنز را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید :

keyboard_double_arrow_left keyboard_double_arrow_right

پیشنهاد
شگفت انگیز

بزن بریم

بیخیال

اکبر صحرایی

در زمینه طنز دفاع مقدس فقیر هستیم

صحرایی با اشاره به نشاط و سرزندگی در بین رزمندگان اسلام که بیشترشان جوان و نوجوان بودند، گفت: در زمینه طنز دفاع مقدس فقیر هستیم.

به گزارش شیرین طنز، اکبر صحرایی از نویسندگان دفاع مقدس در مورد وضعیت طنز آثار مکتوب در حوزه دفاع مقدس به خبرنگار شبستان گفت: حوزه طنز نه تنها در دفاع مقدس بلکه در ادبیات ما مهجور است. متأسفانه ما از این ابزار بسیار تأثیرگذار نتوانستیم استفاده کنیم. از طنز حتی در مسایل اجتماعی و سیاسی نتوانستیم استفاده کنیم چه برسد به سایر حوزه ها.

صحرایی با بیان اینکه در حوزه طنز دفاع مقدس موفق نبودیم، اظهار داشت: دفاع مقدس در زمینه طنز مهجورتر و غریبانه تر نسبت به سایر حوزه هاست. شاید به خاطر تقدس هایی که دفاع مقدس دارد کمتر حاضر شدند در زمینه طنز در این مبحث وارد شوند.

وی تصریح کرد: دفاع مقدس هر چند آسمانی است اما عده ای بیش از حد آن را آسمانی کردند و همین عامل موجب شد که برخی از اتفاقات طنز که در تاریخ شفاهی دفاع مقدس بود در درجه اول توسط خود رزمندگان مورد سانسور قرار گیرد.

این نویسنده دفاع مقدس با اشاره به اینکه در مورد بحث طنز دفاع مقدس در گام اول هستیم، بیان کرد: ما در این زمینه فقیر هستیم و در چند سال اخیر بخصوص هفت- هشت سال قبل برخی نویسندگان طنزپرداز که تعدادشان بسیار کم است به این موضوع پرداختند.

نویسنده مجموعه سه گانه طنز با موضوع دفاع مقدس با عنوان “دار و دسته دار علی” خاطرنشان کرد: داود امیریان جزو اولین کسانی بود که در زمینه طنز در حوزه دفاع مقدس وارد شد. من نیز در ادامه راه حس کردم لازم است به این مبحث پرداخته شود و با توجه به تجربیاتی که در زمان جنگ داشتم به این بحث ورود پیدا کردم.

صحرایی با اشاره به نشاط و سرزندگی موجود بین رزمندگان دفاع مقدس اظهار داشت: بیشتر رزمندگان دوران دفاع مقدس را قشر نوجوان و جوان تشکیل می دادند و به همین دلیل بانشاط و شوخ طبع بودند، اگر این طور نبود که نمی توانستند در جبهه مدت ها اسکان یابند و بجنگند، روحیه بالایی که داشتند باعث شد بسیاری از سختی ها را تحمل کنند.

این نویسنده با بیان اینکه در انتقال تمام ابعاد دفاع مقدس باید تلاش کرد، ادامه داد: بعد از جنگ ما صرفا به مباحث عرفانی دفاع مقدس پرداختیم و بیشتر نماز و روزه و عبادات رزمندگان را نشان دادیم و کمتر به نشاط و سرزندگی و روحیه بالای آنها پرداختیم. صحرایی یادآور شد: در حوزه فرهنگ عامه دفاع مقدس کتبی بیرون آمد که گام اول جنگ دوست داشتنی “سعید تاجیک” بود. در حوزه فیلم نیز “لیلی با من” است، مطرح شد.

نویسنده “شمشاد و آرزوی چهارم” و “کاش کمی بزرگ تر بودم” با تأکید بر اینکه مقوله طنز دفاع مقدس در تشکیلات سازماندهی هم باید دنبال شود، گفت: لازم است که متولیان فرهنگی به این مبحث دقت داشته باشند بخصوص اینکه شاهدیم طنز دفاع مقدس جزء پرفروش ها شده است و چهار پنج کتاب در حوزه نوجوان در بحث طنز دفاع مقدس فروش های خوبی داشته است و این می تواند باعث آشتی مخاطب با کتب حوزه دفاع مقدس باشد.

chatنظرات شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اپلیکیشن کبریت کم خطر